Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Modelky se bojí o práci. Umělá inteligence boří desítky let zavedená pravidla v módním průmyslu

Kolekce Desigual vytvořená umělou inteligencí
Desigual, užito se svolením
Denisa Holajová

Návrháři a modelky se strachují o zakázky, zatímco módní domy a obchodníci cítí velké zisky. Generativní umělá inteligence (AI) vtrhla i do módního průmyslu, který je celosvětově jedním z největších a nejziskovějších odvětví. Značka Desigual představila svoji první kolekci (na snímku), kterou vytvořili návrháři spolu s umělou inteligencí. Levi´s začne letos doplňovat lidské modelky těmi, které stvoří AI. A původem česká topmodelka Eva Herzigová už má svého realistického virtuálního avatara.

Reklama

Kampaně světových módních domů se místo živých krásek začínají hemžit digitálními modelkami, které předvádějí oblečení, doplňky či boty. Daleko od toho, aby byly pouhými statickými karikaturami. Jsou dynamickými postavami, u nichž lze měnit prostředí i vzhled pouhým kliknutím.

Když v roce 2018 umělec a grafický designér Robbie Barrat prezentoval módní kolekci značky Balenciaga pomocí umělé inteligence, musel si nejdřív vytvořit vlastní model AI ze snímků Balenciagy, které sám shromáždil, a výstup nebyl dokonalý. Většina obrázků vypadala rozmazaně a zkresleně. Ale stačilo mu to k tomu, aby upoutal pozornost a získal ke spolupráci prestižní švédskou značku Acne Studios.

Dnes může takovou prezentaci vytvořit téměř kdokoli s menší námahou a realistickými výsledky pomocí nových nástrojů generativní AI. A děje se tak čím dál častěji. Digitální modely totiž výrazně snižují náklady spojené s profesionálním focením. Není třeba najímat lidské modely, fotografy, ani prostory.

Umělá inteligence přináší revoluci jako pazourek, říká módní návrhářka

„Umělá inteligence je skvělý nástroj a pomocník. Doba, kdy pochopíme, co všechno umí, teprve přijde. Je to podle mě nový pazourek,” říká Lucie Marková, módní návrhářka, která ji ve své práci aktivně používá. Fashion designérka s její pomocí vytvořila například zlatou kolekci Nebula či bílé nebeské šaty pro Olgu Menzlovou na slavnostní večer nedožitých 85. narozenin Jiřího Menzela. 

Přečíst článek

Reklama

Zisky porostou o stovky miliard

Společnost McKinsey & Company odhaduje, že AI by v příštích třech až pěti letech by mohla zvýšit provozní zisky oděvního, módního a luxusního sektoru o 150 až 275 miliard dolarů.

Výhodou umělé inteligence je také to, že může učinit průměrný zážitek z nakupování zábavnějším a přizpůsobit ho jednotlivým spotřebitelům. Zákazníci mohou vidět, jak bude vypadat konkrétní oblečení na postavě, která je velmi podobná té jejich.  

Něco podobného si slibuje legendární značka džín Levi's ze spolupráce s Lalaland.ai, jedním z předních digitálních módních studií, které se specializuje na tvorbu modelů AI. „Nezmenšujeme naše plány na živá focení, používání živých modelů ani náš závazek pracovat s různými typy modelů. Partnerství s Lalaland.ai může přinést určité obchodní výhody, které spotřebitelům poskytnou lepší představu o tom, jak daný produkt vypadá,“ uvedla značka Levi's.

Úvodní plakát k výstavě "A line of beauty" k celoživotní tvorbě oděvního návrháře Karla Lagerfelda

Newyorské Metropolitní muzeum umění hostilo unikátní výstavu z tvorby Karla Lagerfelda

Zcela jedinečný průřez 65 lety tvorby slavného oděvního návrháře Karla Lagerfelda představila letos newyorská výstavní síň – Metropolitní muzeum umění. Fanoušci německo-francouzské ikony módního průmyslu měli ale na shlédnutí unikátní výstavy „Karl Lagerfeld: Linie krásy“ jen pár týdnů, a tak se na ni stály nekonečné fronty. Stálo to za to si je ale vystát. Ať už se vám totiž Lagerfeldovy módní kreace líbí či nikoliv, jeho téměř neohraničená fantazie, absurdní duality a kontrasty a zásadní vliv na módní průmysl i řadu generací žen, které jeho modely nosily, se mu upřít opravdu nedá. Přinášíme vám ve FOTOGALERII alespoň malou ochutnávku z této jedinečné výstavy. 

Přečíst článek

Konec létání po světě

Na druhou stranu se i přes dokonalost modelek stvořených AI mohou zákazníci cítit v takto neosobním módním světě odtrženi od reality. Mnohé živé krásky se v minulých desetiletích staly múzami světových návrhářů a éra supermodelek v 90. letech 20. století z nich udělala celebrity. Díky spolupráci s oblíbenými modelkami a jejich angažováním v reklamních kampaních přitahují módní brandy větší pozornost a zvyšují prodeje.

I tady ovšem AI zkouší prorazit s novým řešením. Londýnská agentura Unsigned a Dimension Studio zabývající se propojování virtuální a skutečné reality se spojily s top modelkou Evou Herzigovou, aby ji převedly do podoby takzvané MetaHuman. Takový digitální člověk může snadno měnit oblečení, účes i make-up.

Eva Herzigová má svého digitálního avatara. Podívejte se:

Dimension Studio pomocí 70 kamer detailně nasnímalo její postavu, tvář i chůzi. I když její virtuální avatar působí trochu uměle a strnule, modelka při jeho představení nešetřila superlativy.

„Proces zrození mého metačlověka byl neuvěřitelný. Moje kůže a kosti, způsob, jakým se hýbu, mračím, usmívám. A zároveň lze vše změnit pouhým stiskem tlačítka nebo tažením myši: můj vzhled, úsměv, pozadí i věk. Můj metačlověk může odjet do práce, nechat se fotografovat a stylizovat těmi nejúžasnějšími kreativními mozky. Dnes mohu být v Londýně, Paříži, Miláně a New Yorku, a přitom doma vařit večeři,“ uvedla Herzigová.

Tržby OpenAI by v příštích 12 měsících mohly dosáhnout jedné miliardy dolarů

Umělá inteligence táhne. Tržby OpenAI jsou na cestě dosáhnout jedné miliardy dolarů

Společnost OpenAI je na cestě k dosažení ročních tržeb ve výši jedné miliardy dolarů (22,2 miliardy korun) v nadcházejících 12 měsících, protože podniky zavádějí technologii ChatGPT, robota s generativní umělou inteligencí, který odstartoval vlnu investic do umělé inteligence.

Přečíst článek

Umělá inteligence rozdělila Hollywood. Kazí byznys Netflixu i jeho rivalů

Umělá inteligence rozdělila Hollywood. Kazí byznys Netflixu i jeho rivalů

Herci a scenáristé v Hollywoodu pokračují ve stávce. Bojují za záchranu svého řemesla, které je ohroženo nástupem chatbotů a počítačem vygenerovaných avatarů. Mezitím streamovací platformy hledají manažery umělé inteligence, kterým jsou ochotny platit milionové částky, v dolarech samozřejmě. Jak tohle dopadne? A jaký to má dopad na byznys Netflixu a jeho rivalů, se zamýšlí hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading Olívia Lacenová.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme