Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Užít si Jadran a ještě vydělat. Chorvatsko se stává cílem letních brigád

Dubrovník
iStock
Michal Nosek
nos

Návštěva Chorvatska, odpočinek a pak letní brigáda po zbytek prázdnin. Tenhle letní model láká stále více mladých lidí z Česka a Slovenska. Pobyt u moře si prodlouží na celé léto, užijí si pláží i místní atmosféry, zlepší se v cizích jazycích, naučí se samostatnosti a u toho si vydělají zajímavé peníze. Brigáda v Chorvatsku ale není jen doménou studentů, často sem za letní prací do penzionů a hotelů jezdí i starší lidé.  

Reklama

„Chorvatsko jako člen Evropské unie umožňuje Čechům či Slovákům bez problémů a bez zbytečné administrativy nastoupit na brigádu v rozsahu 90 dnů. Podobně jednoduše, jako kdyby šli na brigádu v Česku,“ říká Lenka Laus, produktová manažerka cestovní kanceláře Travel Family. Chorvatsko stále trápí nedostatek pracovních sil, zejména v přímořských letoviscích během letní sezóny. „Stále se hledají číšníci, pomocní pracovníci do kuchyní, pokojské, uklízeči a uklízečky. Dá se říct, že de facto každá druhá restaurace či hotel uvítá přes léto brigádníky, kteří jim pomohou se zvládnutím náporu turistů. A Češi a Slováci mají dveře otevřené,“ doplňuje manažerka. 

Radim Jančura

Jančurův RegioJet nasadil do Chorvatska víc autobusů. A stejně hlásí vyprodáno

Jančurovy žluté autobusy jezdí v létě na trase Česko - Chorvatsko denně. Zájem Čechů, kteří míří k Jadranu na dovolenou, je obrovský. RegioJet proto přidává posilové spoje. Ani to ale nestačí. V prvních týdnech prázdnin má téměř vyprodáno.

Přečíst článek

Největší poptávka po sezónních pracovnících je na poloostrově Istrie – ten je asi nejznámějším letoviskem pro turisty z celé Evropy díky svým nádherným plážím, krásné přírodě, i památkám a historickým stavbám. „Na Istrii se dá strávit krásná dovolená v luxusních hotelích i skromných apartmánech, proto je zde i nejširší nabídka práce, “ uvádí na svém webu například MSM Academy, které pracovní příležitosti brigádníkům nabízí.

„O brigády v Chorvatských hotelech je mezi studentkami a studenty velký zájem. Proto je naše nabídka pro tuto sezonu zcela rozebraná, ale nabízíme i další destinace,“ uvádí na svých stránkách agentura Cool Agence, která rovněž zprostředkovává brigády pro studenty.

Reklama

Češi stále patří pro Chorvatsko do pětku nejvěrnějších turistických klientů. Zdaleka nejvíce příjezdů však v popandemických sezonách uskutečnili Němci. Ze statistických dat vyplývá, že jich ročně Chorvatsko navštíví zhruba tři miliony. Za nimi ze zahraničních turistů následují Slovinci, Rakušané, Poláci a právě Češi, kterých ročně navštíví přímořská letoviska necelý milion. Kolik z nich jede k Jadranu za rekreací a kolik jich zůstane i na brigádu se ale vypočítat nedá, protože žádná centrální evidence neexistuje. Chorvatsko je stejně jako Česká republika v Evropské unii, proto není brigádničení regulované žádnými administrativními překážkami, ani evidencí.

Pokud nezvolíte zprostředkovatelskou agenturu, tak je třeba zajistit brigádu osobně, ptát se v hotelích, barech či restauracích v turistických letoviscích. U pozic, jako jsou číšníci či práce v kuchyni, se platy pohybují kolemlem 1000 – 1200 eur čistého měsíčně, v případě pozic uklízeče či uklízečky je to kolem 800 – 900 eur čistého za měsíc. „Řada hotelů zároveň nabízí brigádníkům možnost ubytování a například jedno hlavní jídlo zdarma. Vždy je třeba si všechny tyto podmínky domluvit hned na začátku a nebát se na vše zeptat,“ radí Lenka Laus. 

Trend doby 

Kromě brigádnické práce v Chorvatsku je dalším trendem Beach Office – vzdálený model práce přímo z pláže. Řada manažerů, ale i dalších zaměstnanců, kteří mohou pracovat vzdáleně a běžně využívají home office, dává v létě přednost práci například z pláží v Chorvatsku. Hotely a bary na pláži mívají většinou bezplatný neomezený přístup k wi-fi.  

Pohled na Hilton Costabella

Pivo a paštiky nechte doma. Český hotel v Chorvatsku je super. Co všechno nabízí?

Chorvatsko není jen pro batůžkáře. Plážový resort Hilton Rijeka Costabella, který před několika lety otevřel teplický podnikatel, je v dojezdové vzdálenosti z Česka a nabízí vše pro kvalitní a komfortní dovolenou na Jadranu.

Přečíst článek

„Vidíme, že zaměstnanci často po dohodě se zaměstnavatelem realizují tento hybridní druh práce. Tam, kde je to možné, splní si veškeré pracovní povinnosti, nečerpají dovolenou a současně jsou v prostředí pláží a moře. Pro řadu lidí to může paradoxně být motivace k ještě vyšším pracovním výkonům a kreativitě a současně důležitý benefit ze strany zaměstnavatele,“ říká manažerka cestovky. 

Datová karta je levná

Pro ty, kdo potřebují být on-line a nechtějí být vázáni na dostupnost wifi, se rozhodně vyplatí pořídit si chorvatskou datovou kartu. Cena datové SIM karty je velmi příznivá. Stojí většinou necelých 10 eur, nabízí stovky GB datového připojení a nevyžaduje žádnou registraci. Dá se jednoduše pořídit v novinovém stánku a stačí ji pouze dát do mobilního zařízení, například jako druhou SIM kartu do mobilního telefonu, a de facto ihned si užívat takřka neomezeného přístupu k internetu kdekoli. 

Dubrovník

Policie na Jadranu vás zkasíruje za nedostatečné oblečení i konzumaci alkoholu na veřejnosti

Pláže u Jaderského moře  budou i letos cílem tradiční dovolené stovek tisíc Čechů. Přijíždějí za klidným mořem, historickými městy i přírodními parky.  Chorvatsko je u českých dovolenkářů oblíbené i díky tomu, že sem dojedou svým vozem. Před cestou je důležité automobil důkladně zkontrolovat a nezapomenout sbalit potřebné dokumenty. Na co tedy před cestou nezapomenout, a co mít na paměti na místě? 

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Dubrovník

Policie na Jadranu vás zkasíruje za nedostatečné oblečení i konzumaci alkoholu na veřejnosti

Přečíst článek
Domy v horkém létě by měly ochladit nově vyvíjené materiály

Domy v horkém létě by měly ochladit nově vyvíjené materiály. Jinak se uvaříme nebo nás zruinují účty za klimatizaci

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme