V centru letošního EXPO v Osace jsou inovace. A myšlenka sdílení dobrých nápadů, uvedl ministr Lipavský

O český pavilon je zájem. Ačkoli první den letošní výstavy EXPO v japonské Osace poznamenal výrazný déšť, zahájení si nenechaly ujít tisíce lidí. Po Ódě na radost si mohli zajít na plzeňské pivo, které je jedním z lákadel českého pavilonu. Zahájení jeho činnosti se krom dalších hostů zúčastnil také ministr zahraničí Jan Lipavský. „Podobné akce jsou důležité pro sdílení nápadů a inovací,“ uvedl ministr. Podle testovacího dne českého pavilonu pak půjde také o „sdílení“ piva. Ještě před oficiálním otevřením se totiž za jeden den vypilo 1200 piv. A první oficiální den to vypadalo na minimálně vyrovnání tohoto rekordu.
Reklama České republiky, kultury, byznysu a trendů. To je letošní česká prezentace na výstavě EXPO, která se koná v japonské Osace. A z této myšlenky v českém pavilonu vychází vlastně úplně všechno. Uspořádání prostoru, použité materiály, hosté, lidé, kteří celý pavilon chystali. Od první myšlenky po otevření to trvalo tři roky příprav a téměř rok realizace, uvedl při slavnostním otevření generální komisař české účasti na EXPO 2025 Ondřej Soška. „Nyní nás čeká 184 dní, kdy tu můžeme představovat naši zemi, kulturu a novinky, které dokážou české firmy,“ dodal při slavnostním zahájení Soška.
Podívejte se na atmosféru letošího EXPO
Český ministr zahraničí Jan Lipavský připomněl, že mezi Japonskem a Českou republikou jsou dlouhodobé vztahy, a to zejména v kulturní oblasti. „Na Alfonse Muchu nebo českou tradiční hudbu zde můžete narazit téměř kdekoli,“ uvedl Lipavský. Ale důležité je podle ministra také to, že roste spolupráce mezi firmami, které mohou sdílet nové nápady. A to potvrdil také Remon Vos, zakladatel a hlavní akcionář developerské společnosti CTP, která je národním partnerem letošního EXPO. „V dnešní době je sdílení nápadů a utužování přátelství zvlášť nutné.“
Tenisový klub v centru pražské vilové čtvrti Ořechovka získal nové zázemí. Je postaveno na místě, kde za první republiky stávala malá dřevěná klubovna, která byla v 80. letech nahrazena provizorní dvoupodlažní stavbou montovaných buněk. Tato „dočasná stavba“ vydržela na místě téměř 50 let a velmi zchátrala.
Zahradní pavilon tvoří novou dřevěnou dominantu tenisového klubu Ořechovka
Reality
Český byznys i kultura
Právě na český byznys a kulturu tak vsadili tvůrci českého pavilonu na EXPO. Dům navrhl architekt Michal Gabaš a využil k tomu dva klíčové materiály typické pro české řemeslníky – tedy dřevo a sklo. Češi pak spolupracovali s japonskou společností Daisue. „České technologie jsou velice přesné, opravdu mě oslnily,“ uvedl CEO společnosti Kazunori Murao.
Vedle českého piva však největší místo na výstavě má tuzemská kultura. Na multimediální instalaci uvnitř galerijní cesty se podíleli renomovaní čeští vizuální umělci. Výstava začíná monumentálním křišťálovým sousoším Stromy rostou do nebe od Ronyho Plesla. Hlavním vizuálním prvkem je kresebně-malířský narativ Jakuba Matušky aka Maskera, který se táhne po celém obvodu pavilonu. Jeho více než 200 metrů dlouhá kompozice se metaforicky roztáčí do spirály jako odraz lidského úsilí.
Jak vypadá český pavilon
Působivý audiovizuální zážitek umocňuje multimediální instalace od Lunchmeat Studia, která propojuje celý prostor. Cesta, spojující historické dědictví s inovativním uměním, zahrnuje také bronzovou sochu Akt na skále od Alfonse Muchy a fascinující skleněnou instalaci Herbarium od firmy Lasvit.
Maloobchodní prodej lihovin v Rusku v prvním čtvrtletí meziročně klesl o deset až 12 procent, napsal na svém webu list Kommersant. Současně média s odvoláním na úřední údaje píší o ještě výraznějším propadu výroby lihovin v zemi. Spotřebitelé tak více poptávají levnější varianty.
Rusové končí s vodkou. Je příliš drahá
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.