Vánoce očima vědců: krásné, ale nevýhodné
Trvalo dlouhá staletí, než obchodníci a výrobci dobyli Vánoce jako významnou tržní příležitost. Tyto svátky přinášejí jim i jejich zákazníkům prospěch, ale také problémy, jimž by bylo lépe se vyhnout. Kdyby to ovšem šlo.
Historikové popisují, že doba kolem zimního slunovratu, po němž se dny zase začnou nadějně prodlužovat, byla obdobím oslav už dlouhá staletí před křesťanstvím. Třeba Římané v tu dobu slavili saturnálie – svátky Saturna, boha zemědělství, sklizně a času.
Děla se spousta nevázaností, občas se stávalo, že si otroci vyměnili místo se svými pány (ale jen na den, aby si na to nezvykli). Z dnešního pohledu je zajímavé, že už tehdy si lidé dávali dárky – spíše žertovné předměty a různé drobnosti. Velký byznys to nebyl.
Inspirace od biblických mudrců
Křesťanství sice potíralo pohany, ale rádo navazovalo na osvědčené tradice. Začátkem 4. století církev určila jako den narození Ježíše Krista 25. prosinec a křesťanské Vánoce pohltily pohanské saturnálie. S různými výkyvy se ujalo rovněž předávání dárků. Napomohl k tomu i biblický příběh o mudrcích (později označovaných jako tři králové), kteří se přišli poklonit narozenému Ježíškovi a přinesli mu dary: zlato a vzácné vonné pryskyřice – kadidlo a myrhu.
Co si dáte na Štědrý den k večeři? Smaženého kapra s bramborovým salátem? Pak patříte ke dvěma třetinám Čechů, kteří se drží této tradice. Ačkoli historie vánočního kapra nesahá zdaleka tak hluboko do minulosti, jako tradice rybníkářství a chovu kaprů u nás.Jak doplaval kapr na náš štědrovečerní stůl?
Enjoy
V následujících staletích se předávání dárků různě vyvíjelo. Třeba někteří křesťanští šlechtici usoudili, že to oni by měli dostávat dárky od svých poddaných. Nečekali, že to poddaní sami pochopí, ani je o tom moc nepřesvědčovali, prostě v toto období nařídili různé majetkové odvody.
Datum předávání dárků nebylo pevné – původní konec prosince na dlouho ustoupil 5. nebo 6. prosinci, dnu svatého Mikuláše, biskupa z Myry (v dnešní Antalijské provincii v Turecku). Ale v 19. století přece jen vyhrály Vánoce. Některé národy si do nich přestěhovaly i Mikuláše (Santu Clause), jiné si jej ponechaly na začátku prosince, avšak už jen jako drobného dárce.
Dejte zlato, ne myrhu
Až minulé století díky masivní reklamě konečně dokázalo Vánoce náležitě využít jako hody pro výrobce všeho možného a obchodníky s tímtéž. Efektivita výměny dárků se však ukazuje jako poněkud pochybná. Napadne to určitě každého, kdo si u stromečku vybalí něco, co nejenom nečekal, ale vůbec nechtěl. Nechtěnými dárky, které výrazně závisí na osobním vkusu, nejčastěji bývají parfémy a kosmetika či oblečení, zejména obuv a svetry.
Rybářství Třeboň očekává, že kilogram kapra bude při vánočním prodeji u stánků stát 130 až 140 korun. Meziročně tak zdraží asi o deset až dvacet korun, tedy asi o osm až 17 procent. Příčinou jsou rostoucí náklady na krmiva, paliva i energie, řekl při výlovu rybníku Rožmberk předseda představenstva společnosti Fish Market Rudolf Provázek.Vánoce podraží, cena třeboňského kapra stoupne o téměř pětinu
Money
Velmi populární v teorii ekonomie Vánoc je již tři desetiletí americký profesor Joel Waldfogel z Minnesotské univerzity. Už v roce 1993, kdy působil na Yaleově univerzitě, díky pokusům se studenty spočítal, že obdarovaný by sám ze svých peněz za dárek zaplatil o deset až třicet procent míň peněz, než kolik za něj dal dárce.
Později na toto téma napsal celou knížku a tématu se věnuje i nadále. Dnes uvádí, že peníze vynaložené na dárek dají přibližně 85 procent užitku ve srovnání s penězi, které člověk utratí sám za sebe.
Neboli – ekonomicky nejefektivnější by bylo, pokud by si lidé místo dárků dávali peníze, za něž si pak obdarovaný koupí to, co opravdu chce, a za cenu, která mu připadá adekvátní. Vlastně jako by mudrci přinesli Ježíškovi jen zlato a nechali na jeho rodičích, jestli za ně koupí kadidlo a myrhu, nebo radši lepší dopravní prostředek než oslíka.
Ovšem darovat jenom peníze samozřejmě nejde úplně pokaždé, protože dárky mají také svou emocionální hodnotu. Profesor Waldfogel tedy navrhuje dávat místo dárků časově omezené dárkové vouchery, u nichž by nevyužité prostředky šly na charitu. Valný úspěch s tím zatím neměl.
Je to pro mnohé taková každoroční „guilty pleasure“. Slibují si, že letos to budou jen linecké, rohlíčky, maximálně vosí hnízda. A pak přibydou i perníčky, kokosky, Masarykovo, ořechy, sádlovky, důlkové, pusinky, marokánky, podvodnice, išlské dortíčky… Druhy vánočního cukroví se dají počítat na desítky. A to je řeč jen o tom českém „tradičním“, pak je tu ještě import. Proč si to vlastně děláme? A existuje v pečení cukroví něco jako trend? Disciplína, v níž je Česko nejlepší na světě? Pečení vánočního cukroví
Enjoy
Chtělo by to několik Vánoc v jednom roce
Výrobci a prodejci mají samozřejmě z prodeje „předražených“ dárků prospěch. Ale neplatí to úplně. Některé obchody v rámci dobrých vztahů se zákazníky berou dárky zpět, pro internetové obchody je to dokonce povinnost. Což představuje pro obchodníky zátěž. Musejí vynaložit peníze na úpravu vráceného zboží, aby mohlo znovu do prodeje.
Koncentrace značné části prodejů do vánočního období navíc přidělává starosti výrobcům, obchodníkům a přepravním společnostem, protože v tu chvíli potřebují lidské i technické kapacity, pro které po zbytek roku nemají uplatnění. A ne vždy si dokážou vypomoci sezónními pracovníky.
Vlastně by pro ně bylo výborné rozprostřít masivní výměnu dárků do vícera období. Pro začátek se nabízí posílení dárcovské role Mikuláše, ovšem doprovázené jeho přesunutím na dobu letního slunovratu. A pak třeba i vhodné dárkové využití jarní a podzimní rovnodennosti. Reklamnímu průmyslu se tu nabízejí netušené příležitosti…
Dát někomu dobrý dárek chce vynaložit nějaký čas, snahu a trochu přemýšlení. Ale jak se vyhnout tomu, abychom někoho nepřipravili o vánoční radost špatným dárkem? Hrozné dárky, kterým je lepší se o Vánocích vyhnout
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.