Vítězové a poražení. V pandemii se nejlépe dařilo kavárnám, nejhůř hospodám

Omezení provozu na jaře a prudký nárůst nákladů decimovaly gastro podniky i loni. Celoroční tržby sice překonaly předchozí rok 2020 o 18 procent, i tak se ale zastavily pod hodnotami předcovidového roku 2019.
Ačkoli gastropodniky nemusely v nejtvrdších lockdownech úplně zavřít, režim výdejních okének pro ně představoval vysoké ztráty. Data pocházející ze zhruba čtvrtiny tuzemské gastro scény zveřejnila společnost Dotykačka.
„Loňské tržby se u naší zákaznické báze zastavily na 92 procentech roku 2019, což na první pohled nevypadá špatně. Realita je však taková, že velká část podniků skončila rok 2021 v mnohem horší ekonomické kondici než před rokem,“ říká ředitel společnosti Petr Menclík.
Microsoft koupí za 68,7 miliardy dolarů Activision Blizzard, tvůrce videoher, který stojí za franšízou herní série „Call of Duty”. Má jít o největší akvizici Microsoftu v historii, a také největší akvizici v dějinách herního průmyslu, píše Bloomberg News. Akcie Activision Blizzard před otevřením burzy přidávají 40 procent.
Microsoft posiluje na herním trhu. Kupuje tvůrce herní série Call of Duty
Zprávy z firem
V gastru během uplynulých dvou let stouply ceny u části portfolia o 15 až 20 procent. K tomu je třeba přičíst náklady, které rostly mnohem rychleji než tržby gastro podniků. Kvůli výraznému růstu nákladů je podle Meclíka ohroženo větší množství podniků.
Vítězem pandemického závodu jsou sportbary
Mezi jednotlivými koncepty jsou patrné různé výsledky. Loni se dařilo klasickým restauracím, které ve srovnání s obdobím před pandemií dosáhly souhrnného obratu 88 procent. Hospodám a barům už se dařilo méně, ovšem zdaleka nejhůř na tom byly noční kluby a diskotéky, kterým restrikce a omezení provozní doby většinu roku znemožňovalo provoz.
Navzdory negativním tržním faktorům, jako je rostoucí inflace, narušení dodavatelského řetězce a v případě USA i hromadným výpovědím, jsou generální ředitelé společností přesvědčeni, že v nadcházejícím roce dojde k posílení ekonomiky.
Generální ředitelé vidí budoucnost nejoptimističtěji za posledních 20 let, tvrdí studie
Zprávy z firem
Tahouny oboru byly po celý rok kavárny a bistra. Právě tyto typy podniků nejlépe snášely i nejpřísnější lockdown, kdy byla otevřená jen výdejní okénka.
„Tyto podniky částečně fungují v režimu take away i za normálních podmínek. Jsou na to zvyklí jak provozovatelé, tak i zákazníci. Už v prvním roce pandemie se díky tomu tyto segmenty přiblížily původním předcovidovým tržbám, a loni je dokonce o čtvrtinu překonaly,“ vyčísluje Menclík.
Pomyslným „skokanem roku“ se staly sportbary. Zatímco v prvním roce pandemie dosahovaly téměř totožných výsledků jako restaurace, v roce 2021 jejich tržby poskočily významně vzhůru. Dokonce překonaly předcovidové hodnoty, k čemuž jim pomohla série klíčových sportovních událostí.
Punc kvalitní potraviny Great Taste získalo hned pět výrobků tuzemské provenience. Mezinárodní porota složená z food kritiků, kuchařů, restauratérů, maloobchodních nákupčích nebo food blogerů ocenila tyři jsou vyrobené v Česku, pátý exkluzivně dovážený. Ten získal nejvyšší ocenění Zlatou vidličku.
Marmeláda z rakytníku nebo rajčatové pesto. Které další české výrobky získaly gastro Oscara?
Enjoy
Nízké provozní náklady a schopnost se rychle přizpůsobit přáním nabízí takzvané ghost kitchen, tedy virtuální restaurace. Podniky, ve kterých se vaří pouze jídla s sebou, nemají obsluhu ani místa k sezení, přibývají ve velkém po celém světě. I v Česku.
Revoluce v gastronomii? Cloudové kuchyně přitahují milionové investice
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.