Inflace v Argentině se blíží sto procentům. Vítězství Messiho a spol. by zemi pomohlo

Vedle sportovního úspěchu by výhra v nedělním finále mistrovství světa v Kataru ve fotbale mohla Argentině přinést i ekonomickou vzpruhu. Messi a spol. mohou Argentincům přinést nekonečnou radost a pomoci krotit obří inflaci.
Argentina má lepší předpoklady než její finálový soupeř Francie k tomu, aby využila ekonomický přínos, který obvykle plyne z vítězství na mistrovství světa ve fotbale, píše agentura Bloomberg.
Odvolává se na práci Marca Mella z britské Univerzity v Surrey, podle které se fotbalový mistr světa obvykle těší dodatečnému hospodářskému růstu o 0,25 procentního bodu ve dvou čtvrtletích následujících po turnaji. Messi a spol. by výhrou mohli přibrzdit mohutnou inflační vlnu, která Argentinu zasáhla.
Pořadatelé nejdražšího fotbalového mistrovství světa v historii v Kataru před začátkem turnaje slíbili, že uspořádají první uhlíkově neutrální šampionát. Experti to však zpochybňují, zejména kvůli stovkám spojů letecké kyvadlové dopravy denně mezi Dauhá a okolními městy dopravující fanoušky na utkání a zpět. Důvodem je obrovský nedostatek ubytování pro fanoušky z celého světa v hlavním městě Kataru, kteří tak v řadě případů zvolili nocleh v Dubaji či Rijádu a letecký „shuttle“ na zápasy, napsal server BBC.
Uhlíkově neutrální šampionát v Kataru? Nesmysl, tvrdí experti
Money
Sucho a inflace
Projeví se to především nárůstem exportu, protože vítěz se dočká většího mezinárodního zviditelnění, uvedl Mello. Jeho výzkum například ukázal, že po vítězství Brazílie na mistrovství světa v roce 2002 došlo k výraznému nárůstu zahraničních tržeb.
O fotbalové mistrovství světa v Kataru je u sázkařů velký zájem a během základních skupin, které dnes končí, přesáhly sázky dvě miliardy korun. Někteří sázející si přišli i na více než dvoumiliónové výhry. Vyplývá to z informací sázkových kanceláří.
Češi během mistrovství světa ve fotbale prosázeli už přes dvě miliardy
Enjoy
A Mello se domnívá, že ze dvou zemí, které se utkají v nedělním finále – v televizi ho bude sledovat polovina planety – má Argentina větší šanci na takový scénář. „U Francie by byl efekt méně výrazný, kdyby titul obhájila, nebylo by to překvapením,“ říká Mello.
Je zřejmé, že sportovní úspěch může podpořit hospodářský růst, hodil by se oběma finalistům.

Francie se potýká kvůli odstávek svých jaderných elektráren s energetickou krizí a vlnou stávek. V Argentině se inflace blíží 100 procentům a trpí suchem, které hrozí, že v příštím roce sníží vývoz úrody. Mello varuje, že již existující ekonomické problémy mohou omezit veškeré zisky, které přinese vítězství.
„Například Španělsko, které trápil vysoký státní dluh, z vítězství na šampionátu v roce 2010 ale nijak zvlášť neprofitovalo,“ podotkl Mello.
Více o ekonomických souvislostech MS v Kataru čtěte zde
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.