Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Za Valentýna letos lidé Česku dají rekordní 2,7 miliardy korun

Za Valentýna letos lidé Česku dají rekordní 2,7 miliardy korun
iStock
Lukáš Kovanda

Dnes začíná „vrcholná valentýnská sezóna“. Zpravidla totiž trvá od 9. do 14. února, což je „Den D“. Den svatého Valentýna, „svátek všech zamilovaných“ letos připadá na pátek.

Reklama

Obliba Valentýna rostla v Česku v uplynulém deseti až patnácti letech rychleji než ve světě. Alespoň tedy po přihlédnutí k růstu valentýnských výdajů v ČR a ve světě. Vyplývá to ze studií Mastercard Love Index, podle nichž Češi navyšovali své výdaje ve vyšších stovkách procent, zatímco zvýšení ve světě bylo „jen“ v jednotkách stovek procent, dvakrát až třikrát pomalejší. V Česku i ve světě však růst valentýnských výdajů zásadně zbrzdila nejprve covidová pandemie a pak na ni částečně navazují inflační krize, umocněná dopady války na Ukrajině.

Kam v Praze na Valentýna? The Monkey Bar je skvělá volba

Jak letos oslavit Valentýna? Co takhle uprostřed městské džungle ve vyhlášeném The Monkey Bar Prague? Tento legendární koktejlový bar pro vás přichystal jedinečný valentýnský zážitek plný skvělého jídla, pečlivě sestavených koktejlů a neopakovatelné atmosféry.

Přečíst článek

Je třeba ovšem vzít v potaz odlišné cenové hladiny v ČR a v zahraničí, odlišnou cenovou strukturu, jiné valentýnské zvyklosti, podíl populace, který Valentýna v dané zemi skutečně slaví, rozdílnou počáteční srovnávací základnu či makroekonomický vývoj v ČR a v zahraničí, včetně vývoje kurzů měn. Teprve pak bychom mohli spolehlivěji určit, o kolik výrazněji skutečně narůstá obliba Valentýna v ČR a jinde ve světě.

K nejoblíbenějším valentýnským dárkům, které lidé v ČR pořizují online, patří poukazy na pobyt, masáže a dále dárky jako květiny, čokolády či upomínkové předměty, vyplývá z prodejních dat slevového portálu Slevomat. 

Reklama

Slaví čtvrtina populace

Valentýna tak či onak slaví zhruba čtvrtina populace ČR starší patnácti lety, tedy necelé 2,3 milionu lidí. Letos lze na základě dat z minulých let předpokládat, že muži za dárky na Valentýna utratí v průměru mírně přes 1000 korun, ženy zase průměrně takřka 900 korun. Letos valentýnské výdaje obyvatel ČR navýší tržby příslušných obchodníků o zhruba 2,2 miliardy korun. Vyplývá to z výpočtu na základě příslušných průzkumů ohledně valentýnských výdajů Čechů v minulých letech, zohledňujícího vývoj cenové hladiny, maloobchodních tržeb a nálady spotřebitelů v uplynulých měsících.

Češi na Valentýna nejčastěji utrácí za květiny, bonboniéry nebo různá přáníčka. Dále za šperky, masáže, spodní prádlo, parfémy, ale i sklenice na šampaňské nebo dovolené ve městech, jako jsou Paříž či Benátky.

Růže pro americký trh z Kolumbie

Valentýn, první povánoční boost maloobchodních tržeb, je za rohem

Takzvaný svátek zamilovaných, Valentýn, je tu již tento týden. Jde o první povánoční vzpruhu jak pro obchody, tak pro hotely a restaurace. Vyhlášené pražské hotelové restaurace nezůstávají pozadu a na 14. února připravily speciální menu. Ceny jsou v tento den povětšinou o něco vyšší než jindy, ale romantika není zdarma. Newstream.cz přináší výběr, kam příští týden vyrazit.

Přečíst článek

Z rostoucí obliby se po odeznění covidu opět těší valentýnské zážitkové dárky, jako romantický let letadlem, projížďka na „gondole“ po Vltavě a Čertovce v Praze nebo romantická noc v některém z luxusních hotelů.

Běžně platí, že zhruba čtyřicet procent z těch obyvatel ČR, kteří Valentýna slaví, bere svoji drahou polovičku na večeři do restaurace. Letos utratí zhruba 1400 korun. Tržby provozovatelů restaurací tedy díky Valentýnu stoupnou až o zhruba 640 milionů korun. Celkově tedy Valentýn letos na tržbách prodejcům a provozovatelům restaurací vynese přes 2,8 miliardy korun. Valentýnské výdaje Čechů v běhu let postupně citelně narůstají. Celkově však i tak hluboce zaostávají za výdaji vánočními, silvestrovskými nebo velikonočními, což jsou svátky, které na rozdíl od Valentýna nejsou do Česka „importovány“.

Svátek pro mladé

V Česku Valentýna slaví zejména mladší věkové skupiny. V některých z těchto skupin vzrostly výdaje na Valentýna od roku 2015 na více než dvojnásobek. To souvisí nejen s postupným zabydlováním tohoto svátku v ČR, ale také s ekonomickou prosperitou druhé poloviny desátých let, tehdejší rekordně nízkou mírou nezaměstnanosti či poměrně dobrou spotřebitelskou náladou a vysokou ochotou utrácet. Tuto náladu narušila nejprve pandemie a posléze zmíněná inflační krize a související spotřebitelská recese, z níž se Česko stále ještě teprve zotavuje.

Vždyť teprve letos by se reálná spotřeba domácností měla dostat zpět na úroveň roku 2019. Část domácností, které si Valentýna připomínají, jej budou mít chudšího než před rokem 2020, případně oslavu tohoto svátku zcela vypustí. Ti, co si jej připomenou, pak sice utratí v průměru více než v minulosti, ale pořídí kvůli inflaci uplynulých let zhruba stejně „valentýnského“ zboží nebo služeb jako před šesti lety, roku 2019, tedy v posledním roce před pandemií a válkou.

Reklama

Související

ilustrační foto

Na Valentýna letos padne 2,5 miliardy, drahota řadu lidí od oslav odradí

Přečíst článek
anděl, čert a Mikuláš v ulicích Prahy

Lukáš Kovanda: Za mikulášskou nadílku a kostýmy Češi letos utratí přes půl miliardy

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme