Snadno se řídí a neušpiní vás benzinem. Rozvoji elektroaut mohl uškodit genderový stereotyp

Je to vlastně kuriozita, která hrála ve vývoji automobilismu jen chvilkovou roli, ale ukazuje, jaké detaily mohou ovlivňovat uplatnění významného výrobku na trhu. V tomto případě v souboji mezi elektromobily a vozy se spalovacími motory.
Přestože se některým laikům dnes elektromobily jeví jako novinka, není tomu tak. Možná v době jejich rozvoje stačilo jen málo a dnes bychom měli pouze elektromobily. O spalovacích motorech bychom už ani nevěděli.
Na začátku 20. století probíhal ve světě (zejména v kolébce automobilismu, Spojených státech) velký boj o dobytí rodícího se automobilového trhu. Americký statistický úřad uskutečnil první výzkum automobilové výroby v zemi za rok 1900. A zjistil, že tehdy 109 výrobců vyrobilo 1681 silničních vozů na parní pohon, 1575 vozů na elektrický pohon a jen 936 vozů s motorem s vnitřním spalováním.
Vozy s parním pohonem, navzdory původnímu náskoku, ze souboje vypadly, protože komu by se chtělo udržovat oheň pod kotlem s vodou. Hlavní boj o trh probíhal mezi spalovacími a elektrickými motory.
Dlouhá doba nabíjení. To byl a je jeden z argumentů milovníků aut se spalovacím motorem, proč si nekupovat elektromobil. Rozmetat by jej mohla čínská automobilka BYD. Ta oznámila, že její připravovaný elektrický sedan Han L, který v současné době testuje, se dokáže plně nabít za přibližně stejnou dobu, která je potřeba k dotankování plné nádrže.
Smrtící úder pro spalovací motory? Nový elektromobil od BYD se nabije za pár minut
Zprávy z firem
Nepohoda versus relativní pohodlí
Vůz se spalovacím motorem nebyl z dnešního hlediska nijak pohodlný. Startoval se klikou, a to nejen na začátku jízdy, ale pokaždé, když motor zhasl. Řidič se ušpinil, když doléval benzin. V té době ani nebyly čerpací stanice, benzin se obvykle kupoval v drogerii. Do prvních vozů foukalo, protože obvykle neměly v oknech žádná skla. Motor nepříjemně „klepal“ a otřásal autem kvůli špatně načasovaným zažehnutím benzinu. Až v roce 1921 se začalo do benzinu přidávat olovo, což problém vyřešilo, ale zase způsobilo zdravotní maléry.
Byl to uznávaný vynálezce a předseda Americké chemické společnosti. Dnes je jeho jméno varováním před maléry, které nastávají, když vědec a průmysl poruší základní principy zdravého rozumu a státní moc nemá sílu či chuť chránit před tím své občany. Thomas Midgley, ničitel planety, seznamte se.
VÝROČÍ: Vynálezce, který poškodil svět. Jednou neúmyslně, jednou zcela nezodpovědně
Enjoy
Oproti tomu elektromobil nepotřeboval ke startování kliku. Při jízdě nebylo třeba manuálně řadit rychlosti. Náklady na jejich provoz byly nižší a řidič se při tankování nepolil páchnoucím benzinem.
Avšak zatímco vůz se spalovacím motorem si mohl vézt rezervní benzin s sebou a koupit si ho i na odlehlém venkově, elektromobil potřeboval dostupné elektrické sítě. A tak byl do značné míry odkázán na jízdy ve městech. Jeho obsluha byla čistší, řízení pohodlnější, a když se mu do oken ještě přidala ochranná skla, zdálo se reklamním stratégům, že by se dal nabízet ženám. Mohly se v něm nechat vozit a neponičit si vzhled, anebo jej samy snadno řídit.
Jak nyní popisuje docent ekonomických dějin z jihošvédské Lundské univerzity Josef Taalbi, tato reklama odrážela genderové stereotypy o muži, který je silnou hlavou rodiny, a křehké ženě, jež potřebuje pohodlný a na obsluhu jednoduchý elektromobil.
V poslední době zaznamenal trh s ojetými elektromobily v České republice významný růst. Ten byl doprovázený změnami v počtu registrací, preferovaných značkách i cenách. Na českých a moravských silnicích výrazně přibývá i ojetých elektromobilů z dovozu.
Hazard, nebo dobrá investice? Češi objevili kouzlo ojetých elektromobilů z dovozu
Zprávy z firem
Problematická reklama
Zabralo to? Možná až příliš. Docent Taalbi dokazuje rozborem motoristických časopisů z let 1910 až 1919, že elektromobily začaly být opravdu považovány za ženská auta. Což byl u mužských zákazníků v té době vlastně handicap. Chtěli spíše ukazovat, že jsou vládci nad technikou a nepotřebují „ženské“, byť pohodlnější a snadněji ovladatelné elektromobily. Oni přece s řadicí pákou v ruce zvládnou i třesoucí se benzinová auta nahazovaná startovací klikou.
Na výsledek konkurenčního boje mezi oběma druhy pohonu měl však mnohem větší vliv podnikatel Henry Ford. Zejména jeho legendární vůz Ford model T vyráběný na nově se rodících výrobních pásech a prodávaný za cenu vcelku dostupnou i běžným lidem. Ford jej směroval do měst i na venkov, a tak byl jeho volbou spalovací motor.
K tomu výrobci napodobili pohodlné rysy elektromobilů. Například zasklená okna nebo elektrický startér, který nahradil kliku.
Možná, soudí již zmiňovaný Josef Talbi v jiném svém rozboru, by elektromobily vyhrály, pokud by se v začátcích automobilismu investice nepřesouvaly do infrastruktury pro benzinové vozy, ale místo toho mířily do rozmachu rozvodných sítí a stálou modernizaci elektromobilů.
Na podstatě věci se tím už nic nezmění. Ale možná se dá tato krátká historické exkurze použít na připomenutí, jak důležitý může marketing být. Zvlášť když se nepovede.
Problémem elektromobilů jsou jejich baterie. Pokud začnou hořet, nedá se požár téměř uhasit. Takže existuje poptávka po méně hořlavých či nejlépe úplně nehořlavých bateriích. A vědci nabízejí možnosti, jak poptávku naplnit.
Baterie pro elektromobily, která nehoří, ale sama se uhasí
Zprávy z firem

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.