Morava přijde o bílé víno. Extrémní teploty lépe zvládají odrůdy červeného

Změny klimatu povedou k tomu, že na jižní Moravě bude možné pěstovat odrůdy vinné révy typické pro výrobu červeného vína.
V současnosti je pro region typické bílé víno, které v ČR podle dřívějších průzkumů preferují přes tři čtvrtiny konzumentů. Vyplývá to z výzkumu, o kterém informovala Fakulta podnikohospodářská Vysoké školy ekonomické v Praze. Spolupracovala na něm také Česká zemědělská univerzita a Ústav výzkumu globální změny Akademie věd ČR.
Výzkumníci uvedli, že za posledních 60 let vzrostla průměrná teplota na Moravě o 1,5 stupně Celsia a podle předpovědí odborníků bude oteplování pokračovat. V ČR se to bude podle nich projevovat hlavně v letních měsících delšími vlnami veder beze srážek.
V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na Newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme na pražský Žižkov na skleničku vína.
Obyčejný byznys: Vinotéky to mají v konkurenci hospod na Žižkově těžké, ale stále se rozvíjejí
Enjoy
Vědci poukázali na to, že přestože vinaři jsou se současnou klimatickou situací spokojenější, změna klimatu se sebou nese i negativní projevy. A to například v podobě prudkých dešťů, které přerušují dlouhé vlny sucha, což neprospívá pro Moravu typickému bílému vínu. Intenzivní deště vedou k většímu riziku plísňových onemocnění. Málo srážek v době růstu vede zase k nedostatku dusíku v půdě, což vínu zabraňuje správně fermentovat a získat kvalitní aroma, uvádí studie.
Změní se vinice?
„Pole všech modelů a prognóz vychází, že jižní Morava, která je typicky jednou z nejteplejších oblastí v republice, bude s dalším růstem teplot také nejvhodnějším regionem pro pěstování červeného vína, spíš než toho bílého, jak je tomu nyní a pro co je nejvíce známá,“ uvedla první proděkanka Provozně ekonomické fakulty ČZU Lucie Severová, která vedla výzkumný tým. Výsledky studie otiskl vědecký časopis Heliyon z nakladatelství Elsevier.
Vědci dále uvedli, že změny klimatu mohou vést proto k tomu, že čeští vinaři nemusí hypoteticky být v budoucnu schopní pokrýt domácí poptávku po bílém víně v takové míře jako doposud. Připomněli také, že v ČR se vypije většina domácí produkce i navzdory vyšší ceně. Řešením může být zakládání nových vinic v místech, kde se bude odrůdám vhodným pro bílé víno dařit lépe.
Poškodit ledviny umí nezdravý životní styl - včetně stravy s vysokým podílem uzenin a průmyslově zpracovaných jídel. Škodí jim také cukrovka a vysoký krevní tlak.
Biohacking: Jak si udělat funkční ledvinovou očistu
Enjoy
„I pokud se bude produkce českého vína zvyšovat, tak lze celkem s jistotou předpokládat, že půjde na odbyt, protože poptávka po něm dnes výrazně převyšuje nabídku,“ řekl spoluautor studie Roman Svoboda z ČZU.
Studie uvedla, že například ve střední Moravě by podle několika klimatických modelů mohly již v následujících desetiletích být ideální podmínky pro pěstování pěti odrůd révy vhodných pro produkci bílého vína. Z modelů vyplývá, že růst teploty o dva stupně Celsia by mohl také postupně vytvořit ideální podmínky pro pěstování Merlotu typického pro produkci červeného vína v Českém středohoří.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.