Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Lenka Šťastná: Neziskovky musí být schopné ukázat své konkrétní úspěchy a přínos

Lenka Šťastná předává cenu za nejlepší projekt Elišce Stofferové s českou přírodní kosmetikou
AWE
Katarína Krajčovičová

Rozdíl mezi mzdovým ohodnocením žen a mužů v Česku zůstává propastný. Aktuálně činí téměř 18 procent. „Mezi zeměmi EU jsme poslední, před námi jsou i takové země jako Bangladéš či Etiopie,“ říká Lenka Šťastná, prezidentka organizace Business & Professional Women CR a konference Equal Pay Day.

Reklama

Vy se v neziskovém sektoru pohybujete již řadu let a vnímáte posun toho, jak jej byznys vnímá jako partnera. Co jsou klíčové pilíře spolupráce mezi neziskem a byznysem?

Navazování spolupráce mezi neziskovou organizací a byznysem vyžaduje strategický přístup, důraz na vzájemnou důvěru a zejména na sdílené hodnoty. Těmi je zejména společný zájem na udržitelnosti a sociální odpovědnosti. Mohou tak vytvořit pevný základ pro vzájemnou důvěru a efektivní spolupráci. Dále to je transparentní komunikace, dlouhodobost a důvěryhodnost. Stále větší důraz se pak klade na inovace, které spojení může přinést, a konečně také měření výsledků spolupráce. Nezisková organizace by měla být schopna prezentovat konkrétní přínosy a úspěchy, což usnadňuje hodnocení efektivity partnerství a podporuje jeho další rozvoj.

Projekt Equal Pay Day se účastní konference Good Company Circle. Hlasujte pro něj zde.

Vaším klíčovým projektem je konference Equal Pay Day. Kdy a jak vznikl?

Equal Pay Day je mezinárodní projekt zaměřený na osvětu tématu a hledání řešení genderové nerovnosti v odměňování. S iniciativou poprvé přišly ženy v USA v roce 1988, kdy síť BPW International zorganizovala kampaň červené kabelky. Ta zdůrazňovala červená čísla v dámských peněženkách a upozorňovala na přetrvávající rozdíly v odměňování žen a mužů. V České republice jsme ji ale pojaly po svém: jako dvoudenní event spojující konferenci a vzdělávání žen pomocí unikátní metody speed mentoringu.

Reklama

Equal Pay Day se koná již 15 let. Co považujete za největší úspěch akce?

Náš projekt se již několik let řadí mezi nejvýznamnější středoevropské konference (letos 16 národností v rolích vystupujících a mentorek, více v tiskové zprávě) a byl pro letošek nominován Vlajkovým projektem Central European Initiative. Druhým rokem ji také osobně podpořil zástupce generálního sekretáře OECD s odpovědností za diverzitu Ulrik Vestergaard Knudsen a Evropská komise zařazuje naši EPD kampaň dlouhodobě mezi významná opatření EU a jejích členských států na podporu rovného odměňování. Za tu dobu se nám podařilo dostat téma do širšího povědomí velkých firem a získat jejich podporu, dostat téma rovného odměňování do většiny českých médií, do programů dalších eventů a komunikovat bariéry a nástroje k řešení v hlavních vysílacích časech. Ale zvýšená a násobná komunikace k veřejnosti u některých vyvolává pocit, že vše už je vyřešeno. Opak je přitom pravdou. V ČR opět narůstá gender pay gap.

Jaký je aktuálně rozdíl mezi odměňováním žen a mužů na stejných postech?

Aktuální průměrný rozdíl činí 17,9 % a podle nejnovějšího globálního Gender Gap Indexu jsme se také propadli: mezi zeměmi EU jsme poslední, před námi jsou i takové země jako Bangladéš či Etiopie. Tomu je nutné čelit nově nastavenou strategickou komunikací.

Výstava českých projektů ve Štrasburku ukazuje význam spolupráce byznysu a neziskovek

Je to jedno z důležitých spojení pro úspěšnou budoucnost. Spolupráce neziskového sektoru a soukromých společností nabývá na významu a může oba světy značně obohatit. Neziskový sektor totiž umí vyhledat konkrétní osoby, kterým pak ve spolupráci s komerční sférou dokáže nabídnout skutečně efektivní pomoc. 

Přečíst článek

Jak tedy chcete do dalších let postupovat?

Velkou výzvou pro následující roky bude udržet pozornost tématu a zaměřit se na to, jak změnit společenské povědomí a postoje a odstranit přetrvávající předsudky a stereotypy, které ovlivňují pracovní prostředí a kariérní růst. Přizvat k řešení mladé generace a samozřejmě také muže, o což se snažíme naší kampaní Muži na palubu. Podporovat ženy v technických a vědeckých oborech, kde jsou nedostatečně zastoupeny. Dále prohlubovat spolupráci se soukromým sektorem, protože firmy hrají významnou roli v prosazování rovného odměňování prostřednictvím svých interních politik a firemní kultury. A v neposlední řadě bude také výzvou úspěšně transponovat a pak implementovat směrnici o transparentním odměňování.

Chystáte nějaké radikální změny v samotném Equal Pay Day?

Aby se projekt tak velkého rozsahu udržel na špičce po tolik let a stále inspiroval ostatní, je nutné pracovat kontinuálně celý rok a neustále inovovat, abychom dosáhly společenské změny. Do akce zapojujeme nové technologie, včetně AI. Měsíce kolem prázdnin pokračujeme v osvětě veřejnosti účastí na jiných akcích i v roli panelistek, čerpáme inspiraci i ze zahraničních meetingů a konferencí, abychom uměly přinést nové věci do Česka a rozšířili globální rozměr v rámci našich celosvětových partnerství. Velkým přínosem v roce 2024 byla kampaň Muži do publika, kterou podpořili významní lídři a CEOs, a pomohli tak zapojit aktivní muže do diskuze. Chceme i nadále šířit tyto příklady, využít je k osvětě a získávání další podpory. Chceme také zapojit větší množství firem, které představí vlastní praxi a funkční nástroje řešení nerovnosti odměňování. Čeká nás rozšíření platformy ke sdílení toho, co dobře funguje v péči o zaměstnance a zaměstnankyně.

Další nominované projekty

Ředitelka Nadace Terezy Maxové Terezie Sverdlinová

Terezie Sverdlinová z Nadace Terezy Maxové: Chudoba nesmí být důvodem odebrání dítěte rodičům

Již téměř dvě dekády spolupracuje Nadace Terezy Maxové s bankou ING. Poslední tři roky se v projektu Lighthouse zaměřují na děti, které jsou odebírány biologickým rodičům. „Nabízíme podporu v řešení bytové situace, v oblasti finanční gramotnosti a zaměstnání rodičů. Každoročně podpoříme skoro 100 rodin,“ říká šéfka Nadace Terezy Maxové Terezie Sverdlinová. Projekt Lighthouse je jedním z desítky kandidátů na cenu Good Company Circle.

Přečíst článek

Ředitelka Nadačního fondu Kapka naděje Dita Loudilová

Dita Loudilová z Kapky naděje: Neziskovky a podnikatelé musí mít společnou vizi, pak spolupráce funguje

Spojení byznysu a neziskových organizací každoročně pomáhá tisícům lidí v České republice. Konference Good Company Circle ukáže nejpovedenější projekty z uplynulých let. Jednou z nich bude spojení Nadačního fondu Kapka naděje a Shell. „Každým rokem dostává spolupráce nové impulsy. Například v loňském roce jsme společně podpořili 11 nemocnic v České republice a darovali jim zdravotnické přístroje a vybavení v celkové hodnotě 6,2 milionu korun,“ říká ředitelka Nadačního fondu Kapka naděje Dita Loudilová.

Přečíst článek

Jak se podle vás bude proměňovat celý koncept ESG v dalších letech?

Největší výzvou je v tuto chvíli to, aby si podniky vůbec uvědomily, že diverzita, rovné příležitosti a férové odměňování jsou témata, kterým by měly věnovat minimálně stejnou pozornost jako věnují uhlíkové stopě, energetickým úsporám či nakládání s odpady. Většina firem se totiž mylně domnívá, že „S“ se jich prakticky netýká, že mají vše v pořádku a že u nich není potřeba cokoliv řešit. Jenže je to jen domněnka managementu, která nemusí vůbec odpovídat realitě. Zaměstnanců se totiž aktivně neptají.

Zajímá vás odpovědné podnikání? Zúčastněte se konference Good Company Circle.

Jaká data máte vy?

Například Svaz průmyslu a dopravy České republiky si udělal průzkum mezi členy a zjistil, že pouze 14 procent firem se v interním průzkumu zaměstnanců zeptalo, jak je pro ně diverzita, rovnost a inkluze (DEI) důležitá. A jen 17 procent zaměstnanců a 27 procent týmových manažerů bylo v této oblasti vyškoleno. Přitom polovina firem považuje DEI za důležitou součást firemní kultury. Sami vrcholoví manažeři přitom přiznávají, že se často veřejné proklamace jejich firem neshodují s realitou uvnitř. Že o problému nevím nebo ho nevidím, neznamená, že neexistuje. Firmy budou muset v rámci ESG otevřít oči a přiznat si, že něco není v pořádku, když máme stále 18% gender pay gap. Zaměstnanost žen je v ČR vyšší než průměr v EU a Češky převyšují muže o 6,1 procenta v úspěšném dokončení terciárního vzdělání. Kde jsou ty vzdělané a chytré ženy, když například v představenstvech a dozorčích radách kótovaných firem jich najdete jen 21 procent, ve vládě dokonce jen 12 procent? Platová nerovnost a zastoupení žen v managementu jsou ale jen dva nejkřiklavější body z celé škály hledisek, které budou muset firmy v nefinančním reportování (CSRD) sledovat a vykazovat. A díky tomu možná odhalí řadu bolavých míst, o kterých neměly dosud tušení.

Good Company Circle se blíží

Good Company Circle 2024 je největší konferencí o sociální udržitelnosti. Dává si za cíl vyvolávat celospolečenský dialog o budoucnosti naší společnosti, v níž hraje propojení byznysu, neziskového a veřejného sektoru klíčovou roli. Konference se uskuteční 10. října za účasti ministra financí Zbyňka Stanjury a řady řečníků z byznysové i neziskové sféry. Mediálním partnerem je byznysový a lifestylový portál newstream.cz. Hlasovat pro jednotlivé projekty můžete zde.

Elektromobily

Na co všechno musím znát odpověď, než si koupím svůj první elektromobil

Na českých silnicích už dnes jezdí téměř 25 tisíc elektromobilů, jak zmínil na konferenci čisté mobility ministr životního prostředí Petr Hladík. Rozhodně se tedy nedá říci, že by elektroauta byla u nás ještě úplnou raritou. Můžete je už denně vidět na každém větším parkovišti. Elektromobil tak každým rokem řídí více a více českých řidičů. Shrnujeme tedy základní otázky, které se podle expertů na elektromobilitu vyplatí si zodpovědět před tím, než si pořídíte auto na elektřinu.

Přečíst článek

Reklama

Související

Equal Pay Day 2023: Rovné příležitosti pohánějí ekonomický růst a posilují demokracii

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme