Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Michaela Jirsová ze Života 90: Neziskovky musejí umět prodat svoji misi

Akce neziskové organizace Život 90
poskytnuto Život 90
Katarína Krajčovičová

Lepší zdravotní péče a prodlužování průměrné délky dožití na jedné straně, tlak na sociální systém na straně druhé. Počet seniorů v dalších dekádách výrazně naroste, což s sebou ponese mnoho potřebných investic a změn. „Je třeba přehodnotit přístup k sociální pomoci. Místo zaměření na ty, kteří mají dostatek prostředků, musíme svou pozornost obrátit k těm nejzranitelnějším skupinám společnosti,“ myslí si manažerka komunikace a fundraisingu organizace Život 90 Michaela Jirsová.

Reklama

V neziskovém sektoru se pohybujete již řadu let. Co je klíčové na dobré spolupráci byznysu a nezisku?

Úspěšná spolupráce s byznysovým světem stojí na několika klíčových pilířích. Především je to budování důvěry a dlouhodobých vztahů. Nejde jen o formální jednání – je důležité přistupovat k partnerům lidsky, přímo a otevřeně. Dalším zásadním faktorem je jasná a přesvědčivá mise vaší organizace. Když sami věříte v to, co děláte, vaše nadšení bude nakažlivé. Potenciální partneři to vycítí a budou mnohem ochotnější se zapojit. Je klíčové umět „prodat“ svou misi. Nejde jen o to partnera informovat, ale nadchnout ho pro společnou věc. Když ho přesvědčíte, že s vámi může měnit svět k lepšímu, máte napůl vyhráno.

Projekt Života 90 a JT International se účastní konference Good Company Circle. Hlasujte pro něj zde.

Máte i nějakou ryze praktickou radu pro další neziskovky?

Nesmí zapomínat na důležitost porozumění marketingu. Když na schůzce prokážete, že znáte jejich produkt a představíte konkrétní návrhy na spolupráci a její propagaci, uděláte na potenciální partnery dojem. Před samotným navazováním spolupráce se ujistěte, že máte dobře zpracované webové stránky a pozitivní reputaci. Firmy mnohem raději spolupracují s organizacemi, o kterých se mluví v dobrém.

Reklama

Podívejte se na atmosféru akcí Života 90:

Jak spolupráce s JTI vlastně začala?

JT International je naším největším partnerem, od roku 2009 společně bojujeme o důstojné stáří v České republice. Naším největším projektem je rozvoj tísňové péče První tísňová. Osm z deseti seniorů a seniorek chce stárnout ve svém domácím prostředí, a to je možné právě i díky naší službě – jsme totiž největším poskytovatelem tísňové péče v České republice. Máme vlastní výjezdovou službu a nejmodernější pohotovostní systém, a to i díky naší 14leté spolupráci.

A další projekty?

Kromě spolupráce na rozvoji První tísňové máme za sebou i další společné projekty. Jedním z nich je spolupráce na výstavě S námi sami sebou. Výstava vznikla během speciálního dobrovolnického dne zaměstnanců JT International, kdy pod vedení fotografa Františka Ortmanna prošli fotografickým kurzem a modelkami jim byly lektorky, dobrovolnice a klienti našeho komunitního centra. Dalším úspěšným projektem byla módní přehlídka Sladkých 90, kdy v krásném mezigeneračním propojení odprezentovali senioři a seniorky současnou lokální designérskou scénu přímo na Smetanově nábřeží v rámci přehlídky. Současně se potýkáme s několika výzvami, které odrážejí aktuální společenskou situaci.

Jak to myslíte?

Jedním z hlavních faktorů je inflace, která ovlivňuje ekonomickou stránku našich projektů. Významnou část naší práce tvoří advokační činnost, zejména v souvislosti se zákonem o dlouhodobé péči. Snažíme se prosadit legislativní změny, které by zlepšily situaci v oblasti péče o seniory a dlouhodobě nemocné. Mimo jiné se zasazujeme o standardizaci tísňové péče, což považujeme za klíčové pro zajištění kvalitní a jednotné péče napříč celou republikou.

Co vás čeká v nejbližších měsících?

Plánujeme se zaměřit na několik klíčových kroků, které mají zásadní význam pro zlepšení kvality života seniorů v České republice. Naší hlavní prioritou je další rozvoj tísňové péče, zejména její rozšíření do dalších krajů. Tento krok je pro nás mimořádně důležitý, protože odpovídá na skutečné potřeby a přání starších lidí. Rozšířením tísňové péče umožníme více seniorům a seniorkám zůstat ve svém domácím prostředí, což je nejen jejich přáním, ale také to přispívá k jejich celkové pohodě a důstojnosti. Abychom mohli efektivně rozšiřovat služby První tísňové, plánujeme zajištění krizových výjezdů a nákup nových zařízení. To nám umožní v případě potřeby poskytovat rychlou a spolehlivou pomoc, což je klíčové pro bezpečnost a pohodu seniorů žijících samostatně. Důležitým aspektem našeho plánu je zvyšování počtu klientů. S větším počtem uživatelů našich služeb budeme schopni efektivněji zajistit krizové výjezdy v jednotlivých lokalitách. To nám umožní poskytovat kvalitnější a rychlejší pomoc tam, kde je třeba. V plánu rozvoje našich služeb se snažíme reagovat na skutečnost, že současný systém stále nedostatečně zohledňuje preference většiny české populace ohledně péče ve stáří. Naším cílem je vytvořit udržitelný model péče, který respektuje přání starších lidí a zároveň poskytuje potřebnou podporu neformálním pečujícím, kteří hrají v péči o seniory nezastupitelnou roli.

Zajímá vás odpovědné podnikání? Zúčastněte se konference Good Company Circle.

Vnímáte posun ve přijímání sociálních témat v rámci ESG ve společnosti i firmách? Co bude hrát klíčovou roli?

Výzvy sociální udržitelnosti v rámci ESG přístupu jsou mnohovrstevné a v blízké budoucnosti budou nabývat na významu. Jednou z hlavních výzev je stárnutí populace – počet seniorů bude narůstat, což klade nové nároky na sociální systémy a služby. Současně se v důsledku klimatických změn a geopolitických konfliktů potýkáme s rostoucím počtem uprchlíků, což přináší další sociální výzvy. Je třeba přehodnotit přístup k sociální pomoci. Místo zaměření na ty, kteří mají dostatek prostředků, musíme svou pozornost obrátit k těm nejzranitelnějším skupinám společnosti. To zahrnuje nejen seniory a uprchlíky, ale i další marginalizované skupiny.

A pro firmy?

Pro ty to znamená novou příležitost – začít vnímat seniory jako potenciální klienty a přizpůsobit své produkty a služby jejich potřebám. Tento přístup může vést k inovacím a otevření nových tržních segmentů. Zároveň pozorujeme rostoucí poptávku po službách, jako jsou oděvní a potravinové banky. To ukazuje na prohlubující se sociální nerovnosti a potřebu systémových řešení. Udržitelný přístup v rámci ESG by měl zahrnovat komplexní strategie, které nejen řeší akutní problémy, ale také pracují na dlouhodobých řešeních sociálních výzev. To vyžaduje spolupráci mezi veřejným sektorem, soukromými firmami a neziskovými organizacemi.

Good Company Circle se blíží

Good Company Circle 2024 je největší konferencí o sociální udržitelnosti. Dává si za cíl vyvolávat celospolečenský dialog o budoucnosti naší společnosti, v níž hraje propojení byznysu, neziskového a veřejného sektoru klíčovou roli. Konference se uskuteční 10. října. Mediálním partnerem je byznysový a lifestylový portál newstream.cz. Hlasovat pro jednotlivé projekty můžete zde.

Další nominované projekty

Mondelez

Eva Železná z Mondelēz: S partnery si musíme vonět

Výrobce cukrovinek, společnost Mondelēz, spolupracuje s Armádou spásy již mnoho let. „Před Vánoci chodí kolegové z továrny pomáhat do Armády spásy se sváteční večeří. Pomáháme i s údržbou azylového domu,“ popisuje Eva Železná, Corporate and Government Affairs Specialist Mondelēz. Její firma podpořila projekty „Poslední schod ke dveřím“ a „Já pracuji,“ které pomáhají klientům najít si bydlení a práci.

Přečíst článek

Ředitelka Oděvní banky Dana Pavlousková

Dana Pavlousková z Oděvní banky: Mezi neziskovkami a korporacemi musí zafungovat chemie

Na jedné straně jsou lidé a firmy, kteří vytřídí spousty oblečení. Na straně druhé jsou lidé, kteří nemají dostatek peněz na důstojný život. Mezi nimi je Oděvní banka, která zajišťuje výběr a distribuci nošeného oblečení přesně k těm lidem, kterým pomůže nejvíc. „Letos slavíme dva roky a čeká nás fáze expanze jak národní, tak mezinárodní,“ prozrazuje ředitelka neziskové organizace Oděvní banka Dana Pavlousková. Oděvní banka usiluje o ocenění Good Company Circle.

Přečíst článek

Good Company Circle - Centrum Paraple a Pilsner Urquell

Dominika Drvoštěpová z Pilsner Urquell: S Centrem Paraple chce spojovat řemeslné dědictví a pomoc společnosti

Zvláštní edice pivních lahví Pilsner Urquell se staly vyhledávaným sběratelským kouskem. Výtěžek z prodeje přitom putoval na podporu Centra Paraple. Udržitelný přístup je přitom pro firmu důležitý ve všech rozměrech toho slova. „Prazdroj se nyní například řadí mezi 150 společností s nejférovějším systémem odměňování na světě,“ říká marketingové manažerky značky Pilsner Urquell Dominika Drvoštěpová.

Přečíst článek

Jiří Ochetz z J&T Real Estate

Jiří Ochetz z J&T Real Estate: U neziskových projektů máme stejná pravidla jako u investic

Na Rohanském ostrově vzniká celá nová čtvrť. Jedním z developerů, který zde staví byty i komerční prostory je J&T Real Estate. Ten přitom pomohl také iniciativě Zvon #9801, jejímž cílem je vracet chybějící zvony na jejich místo. „Zvon je součástí naší kultury od raného středověku a zvonařství jako staré umělecké řemeslo už je téměř zapomenuté. Skupina J&T se dlouhodobě věnuje umění. Iniciativa Zvon #9801 tak zapadá do aktivit skupiny napříč různými oblastmi, které si vybírá v duchu motta ‚noblesse oblige‘ neboli postavení zavazuje,“ říká Jiří Ochetz z J&T Real Estate.

Přečíst článek

Barbara Nesvadbová zakladatelka nadace Be Charity

Barbara Nesvadbová: V životě si cením hodnoty ženského přátelství

Spisovatelka, novinářka, filantropka. Autorka řady oblíbených knih, jako je Bestiář či Iluze. Po 17 let byla šéfredaktorkou časopisu Harper’s Bazar. V roce 2015 založila nadační fond Be Charity, který pomáhá lidem s mentálním nebo fyzickým znevýhodněním, a to hlavně dětem. „V brzké době nás čeká zahraniční rozšíření nadace,“ prozrazuje Nesvadbová v rozhovoru pro newstream.cz.

Přečíst článek

Výbor dobré vůle - Nadace Olgy Havlové a ČSOB a jejich projektt Fond vzdělání

Monika Granja z Nadace Olgy Havlové: Podpora vzdělávání je nejlepší investicí pro budoucnost

Stovky studentů ze znevýhodněného sociálního prostředí nebo s hendikepem již podpořil Fond vzdělání. Stojí za ním Výbor dobré vůle – Nadace Olgy Havlové a ČSOB. „Letos slavíme 30 let od založení Fondu vzdělání, proto na druhou polovinu roku připravujeme osvětovou kampaň pro širokou veřejnost o tom, že vzdělávání bourá sociální bariéry a jeho podpora je nejlepší investicí do budoucnosti nejen mladých lidí, ale celé společnosti,“ říká ředitelka Výboru dobré vůle – Nadace Olgy Havlové Monika Granja.

Přečíst článek

Lenka Šťastná předává cenu za nejlepší projekt Elišce Stofferové s českou přírodní kosmetikou

Lenka Šťastná: Neziskovky musí být schopné ukázat své konkrétní úspěchy a přínos

Rozdíl mezi mzdovým ohodnocením žen a mužů v Česku zůstává propastný. Aktuálně činí téměř 18 procent. „Mezi zeměmi EU jsme poslední, před námi jsou i takové země jako Bangladéš či Etiopie,“ říká Lenka Šťastná, prezidentka organizace Business & Professional Women CR a konference Equal Pay Day.

Přečíst článek

Ředitelka Nadace Terezy Maxové Terezie Sverdlinová

Terezie Sverdlinová z Nadace Terezy Maxové: Chudoba nesmí být důvodem odebrání dítěte rodičům

Již téměř dvě dekády spolupracuje Nadace Terezy Maxové s bankou ING. Poslední tři roky se v projektu Lighthouse zaměřují na děti, které jsou odebírány biologickým rodičům. „Nabízíme podporu v řešení bytové situace, v oblasti finanční gramotnosti a zaměstnání rodičů. Každoročně podpoříme skoro 100 rodin,“ říká šéfka Nadace Terezy Maxové Terezie Sverdlinová. Projekt Lighthouse je jedním z desítky kandidátů na cenu Good Company Circle.

Přečíst článek

Ředitelka Nadačního fondu Kapka naděje Dita Loudilová

Dita Loudilová z Kapky naděje: Neziskovky a podnikatelé musí mít společnou vizi, pak spolupráce funguje

Spojení byznysu a neziskových organizací každoročně pomáhá tisícům lidí v České republice. Konference Good Company Circle ukáže nejpovedenější projekty z uplynulých let. Jednou z nich bude spojení Nadačního fondu Kapka naděje a Shell. „Každým rokem dostává spolupráce nové impulsy. Například v loňském roce jsme společně podpořili 11 nemocnic v České republice a darovali jim zdravotnické přístroje a vybavení v celkové hodnotě 6,2 milionu korun,“ říká ředitelka Nadačního fondu Kapka naděje Dita Loudilová.

Přečíst článek

Reklama

Související

Jaroslav Rejchl Lorman a Katarína Krajčovičová
video

Podcast dobré společnosti: Legislativa je brutální a žene nás do finanční nejistoty, říká šéf neziskovky Život 90

Přečíst článek
Ředitel vnějších vztahů a komunikace JTI Stanislav Hladík

Nikotin tu s námi bude dál. Jen je otázkou, v jaké podobě, říká ředitel vnějších vztahů a komunikace JTI

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme