Bývalý šéf Českých drah Petr Žaluda: Při současných cenách nafty začínají být elektroauta výhodnější
Několik let nebylo o Petru Žaludovi slyšet, jako by žil ve skrytu. Velký rozdíl proti době, kdy před devíti lety končil jako šéf Českých drah. Tehdy byly stránky bulváru plné „zaručených zpráv“ o rozmařilém životu a obřím odstupném vrcholového manažera. Žaluda se v posledních letech věnuje elektromobilitě. Založil firmu na dobíjecí stanice Olife Energy. Po počátečních bolestech mladé firmy očekává rychlý růst. A už se poohlíží po investorovi.
Jak se daří vašemu byznysu, čemu se aktuálně věnujete?
Hlavně se věnuji firmě Olife Energy, která vyrábí a dodává nabíjecí stanice na elektřinu pro elektroauta.
Vaše firma už funguje několik let. Už se o vás psalo v médiích, ale není slyšet o nějakém progresu. Kolik máte v současnosti dobíjecích stanic?
Postavili jsme síť, kterou jsme v loňském roce prodali společnosti Innogy. Od té doby nestavíme vlastní síť, ale věnujeme se výrobě.
Jak byla síť, kterou jste loni prodali, velká?
Bylo to 22 nabíjecích stanic. Už nezapadalo do našeho modelu stanice provozovat. Od té doby děláme jenom vývoj a prodej stanic. Dodáváme celé řešení. Jednak prodáváme stanice přes velkoobchody, nebo dodáváme pro velké firmy, které začínají s elektromobilitou. Moneta, Letiště Praha, Řízení letového provozu, ČEPS, Coca-Cola, Plzeňské pivovary. Moneta byla první velká firma, které jsme dodávali nabíjecí stanice do centrály i na pobočky. Projekt běží, přikupují další stanice.
Šéf německého koncernu je dlouhodobý kritik elektromobility. Poukazuje na mezery v instrastruktuře dobíjecích stanic a také na omezených zdrojích surovin pro baterie. Podle Olivera Zipseho tak neúměrně roste vliv Číny.Totální sázka na elektromobilitu je cesta do pekla, míní šéf BMW Zipse
Leaders
V poslední výroční zprávě za rok 2020 jste uvedli obrat osm milionů korun. To nevypadá na velký byznys…
Vloni už jsme měli dvanáct, letos plánujeme čtyřicet. Začali jsme s malými čísly, ale každý rok rosteme o padesát procent. Letos možná narosteme o tři sta procent. V letošním roce už se dostáváme na nějaké čtyři miliony obratu měsíčně. Z malé firmy se dostáváme do zajímavých čísel. S tím, jak poroste elektromobilita, by měla růst i naše čísla. V příštím roce už bychom se mohli dotknou sta milionů tržeb.
Dodáváte nabíjecí stanice i soukromníkům?
Firmám i soukromníkům. Lidem dodáváme přes velkoobchodní partnery, které montují fotovoltaiku nebo elektřinu. Začínali jsme s bateriemi pro auta, ale potom jsme přešli na nabíjecí stanice. Ty děláme asi čtyři roky.
Nejste veřejně vidět, není o vás moc slyšet. Čím to je? Nepodcenili jste marketing?
Soustředili jsme se na to, abychom vyvinuli dobrý produkt. Máme hodně partnerů, kteří v nás mají důvěru. Na marketing se musí vydělat. Pomalu do něj půjdeme, ale zatím jsme se soustředili na to, abychom měli kvalitní produkt. Produkt máme vyvinutý a patentovaný, ale čekáme, co bude s celou branží automotive.
Lidé pomalu na auta na baterky přecházejí
Jsme na pokraji energetické krize. Energie zdražují, možná je v blízké budoucnosti někteří lidé nebudou schopni zaplatit. Jak se to dotýká vašeho podnikání, dobíjecích stanic pro auta?
Když vidíte, kolik stojí nafta nebo plyn, tak provoz elektromobilu se jeví jako nejekonomičtější.
Některá ojetá auta jsou už dražší než ta nová. Trend začal před dvěma lety, a nic nenasvědčuje tomu, že by měl skončit. Nová auta se nevyrábějí, ať už kvůli nedostatku čipů či jiných komponent. A ojetiny dál zdražují. Situace se jen tak nezmění. Poptávka po ojetých autech výrazně převyšuje nabídku. „Lidé prostě potřebují být mobilní,“ říká šéfka největšího prodejce ojetých aut ve střední Evropě Karolína Topolová. Šéfka AAA Auto Karolína Topolová: Cena ojetin vzrostla o patnáct procent. A zdražují dál
Leaders
Přesto lidé elektroauta stále příliš nekupují. Elektroauta tvoří jenom zlomek celkového prodeje aut v Česku.
Vždy, když přijde nový model, jsou lidé zpočátku nedůvěřiví. Elektroauta jsou dražší než klasická, i když i to se postupně mění. Baterie, které jsou největší položkou, zlevňují. Lidé pomalu přejdou. V jiných zemích jsou daňové úlevy nebo dotace. Elektroauto už začíná být ekonomičtější.
Když odhlédnu od ceny pořízení, tak provoz je na polovině klasických zdrojů. Evropa se chce odpoutat od závislosti na plynu a na ropě, které netěží. Elektřinu vždy vyrobíte, naftu nebo plyn tady nevyrobíte. V dnešní situaci se ukazuje, že elektřina jako zdroj energie je dobrá. Je jen potřeba vyřešit energetický mix.
Elektroauta jsou ekonomičtější než cokoliv jiného
Vy osobně jste fanouškem elektroaut, nebo je to byznysová úvaha…
Jsem fanoušek. Mám i benzínové auto, ale po Praze a obecně po městech jsou elektrická auta budoucnost. Jsou ekologičtější i ekonomičtější než cokoliv jiného. Musíte dořešit, abyste měl dostatečnou infrastrukturu, a mít chytrá řešení. Nabíjet v době, kdy jsou přebytky elektřiny.
Souhlasím, že nemá smysl stavět elektroauta na uhelných elektrárnách. Ale obecně je v současnosti možné z alternativních zdrojů vyrobit dostatek elektřiny. Zatím není možné ji uložit. Ale řešení, že nabíjíte, když svítí slunce, a je to skoro zadarmo, je dobré. Když to umíte softwarově řídit, určitě je to budoucnost. Mám elektrické auto šest let, a nedám na něj dopustit.
„Jako uživatel elekromobilu jsem s ním spokojen. Nejde o bohatství, ani dávání ničeho na odiv. Může to navíc být výhodné i ekonomicky, a to v Česku žádné dotace na elektroauta nejsou a nejspíš ani nebudou,“ polemizuje podnikatel Jan Shejbal s článkem Lukáše Kovandy. A nabízí i další argumenty.Uživatel Tesly: Většinu spotřeby si vyrobím sám
Názory
Byl jste dlouhá léta šéfem finanční společnosti AXA, potom pět let šéfem Českých drah. Jak jste přišel na elektromobilitu?
Člověk k tomu nějak inklinuje. Když se o to zajímáte, zjistíte, že to má svou logiku. Každému vadí, že ve městě čudí auto. Byly tu argumenty, že elektroauto je drahé, nebo že se budou muset stavět další zdroje. Ale všechno lze vyřešit. To není nepřekonatelný problém.
Elektroauto bude za pár let stát stejně jako auto konvenční. Jeho údržba i provozní náklady budou desetinové. Že jsem přišel po šéfování Českých drah k tomuto byznysu byla náhoda. Ale zalíbilo se mi to, a ponořil jsem se do toho. Teď tomu věnuji veškerou energii a vidím v tom obrovský potenciál.
Před devíti lety jste skončil v Českých drahách s poměrně velkou veřejnou odezvou. Byl vám vyčítán nákladný způsob fungování a velké odstupné. Jak se vás veřejné reakce na vaše působení dotkly?
Nevnímám žádný dopad. Odvolali mě, protože jsem měl jiné představy.
Některá média o vás v té době nepěkně psala…
Nevím. Je to strašně dávno. Nic špatného jsem neprovedl. Zjistil jsem, že je to součást práce pro státní firmu. Musíte to absorbovat.
Zaměstnancům musíte dát svobodu a důvěru
Jaký je rozdíl mezi tím pracovat pro korporát, nebo na sebe?
Uvolníte se. Korporátní svět má své výhody a nevýhody. Teď jsem vlastním pánem. Když udělám špatné rozhodnutí, je to jenom na mě. V korporaci jste vždy součástí něčeho. Teď je to moje, a když si to pokazím, pokazím to jenom sobě. Nebo si to vybuduji.
Na sousloví „nevratný trend“ narážíte na každém kroku. Nejčastěji zaznívá v souvislosti s bojem za záchranu planety. Válka s CO2? Nevratný trend. Přechod na elektroauta? Nevratný trend. Nevratným trendem je bio, jízda na kole, odmítání letadel, kritika velkých nákladních lodí, nejedení masa.Dalibor Martínek: Když to nejde silou, použijte Leoše Mareše
Názory
Jaký byl přechod k vlastnímu podnikání, jak jste to nesl? Za kým jít, jak začít…
Na jednu stranu je to složitější, protože všechno musíte řešit sám. Je to náročné v tom, že musíte věnovat čas věcem, které jste předtím mohl delegovat. Na druhé straně je svoboda. Můžete dělat rozhodnutí ze dne na den, nemusíte čekat, až se sejde dozorčí rada.
Vždy jsem se snažil delegovat. Teď tady mám mladé kluky, kteří rozumějí technologiím víc než já. Kontroluji je spíš přes čísla, ale mají důvěru. Jak se říká, dokud ji nezklamou. Jde o to najít správné lidi, dát jim rámec a svobodu. A doufat, že jste dobře vybral.
Jak jste našel správné lidi?
Říkám: když to má přijít, tak to přijde. Vše šlo nějak plynule. Hledali jsme řešení v elektromobilitě, našli jsme správné lidi, vše se nějak odvinulo.
Mimo Olife ještě provozujete restaurační podnik v centru Prahy…
Vlastním s kamarády bar, ale to není podnikání, to je koníček.
České dráhy mají krátce nového šéfa. Sledujete jako bývalý šéf firmy dění v této společnosti?
Občas zahlédnu. Přeji mu hodně úspěchů, je těžká doba. Vzpomínám na svou dobu, bylo to podobné, všechno zdražilo. Byla drahá elektřina, zastaralý vozový park. Je to pořád dokola. Potřebujete peníze na investice, chcete, aby vám kraje platily, ty nemají moc peněz. Problémy jsou neustále ty stejné. Jsem nezávislý pozorovatel.
Dekarbonizace. Výzva poslední minimálně dekády je s postupujícími roky stále naléhavější. Světové automobilky se, ač možná nerady, loučí se spalovacími motory. Závod s auty na baterie už ale odstartoval. Výrobci do nich investují násobky toho, co před třemi lety. Do konce desetiletí to podle agentury Reuters bude půl bilionu dolarů. Elektroauta zaplaví trh, bude je chtít někdo koupit?Novodobá studená válka. Automobilky se předhánějí v investicích do aut na baterky
Money
Vraťme se k vašemu byznysu. Co je nyní vaší prioritou?
Chceme vyvíjet náš produkt. Už nemáme tolik problém prodávat, ale vyrábět. Naším partnerem jsou Strojírny Vaněk z Ostravy. Plánujeme hlubší spolupráci. Technologickou část si děláme sami. Máme v Praze asi deset vývojářů. Řešení jsou naše. Nyní jsme schopni vyrobit asi sto nabíjecích stanic měsíčně. Letos bychom se měli dostat přes tisíc stanic, které dodáme. Myslím, že jsme v současnosti největší česká firma, která nabízí komplexní řešení nabíjecích stanic.
V zisku budeme už příští rok
Máte i řešení v kombinaci se solární energií?
Máme tu možnost a připravujeme, že by se nabíječka dobíjela ze solárů. Teď dořešujeme software. Nyní máme řešení, že si to lidé sami připojí na solár. Ale tohle by mělo být komplexní samostatné řešení, včetně úložišť energie. Bavíme se o měsíci. Chceme poskytnout komplexní řešení, nabíječku, software, případně cloud. Mělo by být možné to integrovat se všemi ostatními spotřebiči, aby se člověk mohl rozhodnout, jestli se první nabije auto, nebo třeba pojede kotel. Mělo by to být flexibilní.
V Česku je registrováno 6,2 milionu aut, to je aktuální číslo, které nepřetržitě roste. Před půl rokem to bylo jen 6,1 milionu. Od začátku roku si lidé koupili téměř sto tisíc aut.Dalibor Martínek: Elektroauta. Kdo za ně bude potrestán?
Názory
Jak řešíte financování, máte nějakého investora?
Zatím všechno financuji ze svého. Jedeme skromně, nejsme megafirma. Všichni dělají všechno. Teď už se dostáváme do zajímavých čísel. Příští rok už by měl být ziskový.
Nenapadlo vás přizvat investora?
V počáteční fázi by se do toho těžko někdo bral. Teď, když se bavíme o stovkách prodaných stanic, začínáme koukat, jestli by nějaký partner byl. Pro mě není partner někdo, kdo přijde jenom s penězi. Spíše kdyby nám pomohl s novými trhy nebo přinesl nové know-how. Zatím jsme jenom v Česku. Teď jsme podepsali smlouvu s firmou, která by nás měla prodávat do severních zemí, Polska, Švédska, Pobaltí. Hledáme partnera v Německu, který by mohl být zároveň investorem. Jednáme.
Petr Žaluda (56)
Je český manažer, od února 2008 do července 2013 působil jako generální ředitel a předseda představenstva Českých drah. Z funkce byl odvolán. Nyní je předsedou dozorčí rady české akciové společnosti Olife Corporation, která podniká v byznysu s lithiovými bateriemi a dobíjecími stanicemi.
Koh-i-noor holding rozvíjí v závodě v Rožnově pod Radhoštěm výrobní program pro elektrické automobily značky Tesla. Jsou to výlisky a bezpečnostní sestavy, vyrábí je firma z divize Koh-i-noor Machinery. V závodě ve východočeské Poličce chce holding do budoucna vyrábět díly pro elektroauta. V Koh-i-nooru na Moravě se budou vyrábět díly do elektromobilu Tesla
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.