Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Deloitte: Éra plně autonomních vozů se blíží, podmínkou jsou funkční 5G sítě

autonomní vozy
iStock

V polovině příštího desetiletí by mohlo být 43 procent aut na evropských silnicích plně nebo částečně autonomních. Podmínkou je vytvoření vhodného legislativního a regulačního prostředí. Vyplývá to ze studie Deloitte.

Auta s funkcemi, jako jsou asistenti parkování, adaptivní tempomat nebo asistent jízdy v pruzích, tedy takzvaná vozidla s automatizací prvního stupně, už jsou k dispozici řadu let. Aktuální vozy s automatizací druhého stupně jsou vybaveny tempomatem, který bere ohled na okolní provoz, a automatickým řízením. Automatizace třetího stupně znamená, že jízdní systém vozu provádí všechny dynamické úkony řízení, ovšem s předpokladem, že v případě nutnosti zasáhne lidský řidič. Stupně 4 a 5 budou vyžadovat více než jen modernizaci současných technologií. V první řadě bude potřeba důkladná regulace jejich provozu, ale i vyřešení právních otázek, například odpovědnosti za nehodu robotického vozu.

Výhody propojené autonomní dopravy bude možné využít pouze v případě, kdy bude k dispozici vhodná síť a infrastruktura. Hlavním předpokladem je dostatečně výkonné mobilní připojení v podobě 5G. „Tento standard má dvěstěkrát nižší latenci, tedy prodlevu mezi příjmem a odesíláním dat, než sítě čtvrté generace. Navíc 5G dokáže připojit až 100 zařízení na metr čtvereční, což umožní spolupráci velkého počtu zařízení na bázi Internetu věcí na silnici od samotných aut po všemožné senzory. Mezi další klíčové technologie silničního provozu budoucnosti patří cloudová řešení a tzv. edge computing, jež umožní rozložit výpočetní kapacity celého ekosystému efektivnějším způsobem,” uvedl ředitel pro strategie, portfolio a rozvoj společnosti v Ericsson Connected Vehicles Magnus Gunnarsson.

elektromobily, elektrodobíječka, Škoda Auto, elektroauto

Tesle roste konkurence. Výrobci elektroaut se vydávají jinou cestou než Musk

Menší továrny nebo externí dodavatelé. Tak se chtějí výrobci elektroaut vyvarovat problémům, kterými prošla Tesla.

Přečíst článek

Trh s připojenými auty ale roste již nyní. Nedávná predikce společnosti Statista očekává, že do roku 2025 dosáhne tento trh celosvětově hodnoty téměř 3,6 bilionu korun. Připojená auta jsou podle této společnosti nicméně pouze evolučním krokem k vysoce automatizovaným a časem i plně autonomním vozidlům, která zcela změní představu o tom, co je to osobní automobil. Jednotlivé značky vozidel budou méně důležité než software a služby kolem nich; samotné auto bude pouze hardwarovou platformou pro integrovaná dopravní řešení, uvádí predikce.

Podle analytiků poradenské firmy Kearney dnes hodnotu vozu tvoří z 90 procent hardware a z deseti procent software. Přibližně za 15 let poklesne podíl hardwaru na 40 procent a naopak posílí software (40 procent) a obsahová data jako mapy a podobně (20 procent).

Čínská automobilka Xpeng chystá vstup na hongkongskou burzu.

Čínský rival Tesly Xpeng po Wall Streetu chystá vstup i na hongkongský parket

Regulační úřad povolil čínskému výrobci elektromobilů Xpeng primární veřejnou nabídku akcií (IPO) v Hongkongu. Uvedl to server CNBC, který se odvolává na informovaný zdroj, podle nějž by tento konkurent Tesly mohl získat jednu až dvě miliardy dolarů (až 42,6 miliardy korun).

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme