Coworkingová centra nakonec budou vítězi pandemie, říká šéf pražského HubHubu
Kávu zdarma jako součást členství nabízí již téměř každé coworkingové centrum. HubHub chce ale jít dál a firmám, které v něm sídlí, plánuje nabízet co nejvíc služeb včetně náboru nových zaměstnanců. „Chceme, aby se u nás firmy mohly soustředit jen na svou hlavní činnost, všechno ostatní bychom jim měli být schopni dodat my,“ říká Milan Kilik, který vede dvě budovy v centru Prahy, kde sídlí sedm desítek firem.
Coworkingové prostory rostly těsně před pandemií výrazným tempem. Pak ale přišly uzávěry, paradigmatická proměna kancelářské práce a nastala nejistota. Jsou coworky nakonec vítězem, či poraženým pandemie?
Záleží na tom, kdy se na to podíváte. Krátce po propuknutí pandemie to vypadalo jako drtivá porážka, protože se social distancingem, přesunem do domácích kanceláří a nulovým výhledem na změnu coworking opravdu nevypadal jako správný směr. Ale již po pár týdnech se to začalo otáčet, a i ve velkých firmách se začalo nad podstatou práce uvažovat jinak. Trh to navíc potvrzuje a ukazuje se, že coworkingové prostory se budou rozšiřovat nejen do velkých měst, ale i těch menších. Takže z tohoto hlediska si myslím, že jsou coworky vítězem.
Když pandemie začala, naše obsazenost byla pod 50 procenty a poptávka se úplně zastavila. Pak se to ale změnilo a nyní jsme na 90procentní obsazenosti.
Co myslíte tou proměnou myšlení nad podstatou práce?
Hlavně její flexibilitu. Záměrně nepoužívám termíny jako home office nebo hybridní práce, ale flexibilitu práce. Jde o to, jak se práce umí přizpůsobit našim potřebám a opačně.
Coworkingová centra měla v průběhu lockdownů pro nájemníky řadu výhod, například nabízela možnost uspořádat běžnou schůzku s kávou a další. Jak jste se na pandemii vlastně adaptovali, co jste museli proměnit?
HubHub je v tomto trochu specifický, protože my stavíme svůj úspěch na tom, že vedle prostoru nabízíme členům hlavně službu. Jde o nejrůznější aktivity pro rozvoj jednotlivců i firem, naši klienti se mohou propojovat, navzájem učit, vypomáhat si. V tom vnímáme naši přidanou hodnotu. Do pandemie byla základem té služby logicky fyzická interakce, kterou jsme museli téměř ze dne na den přerušit, omezit. Museli jsme tedy pracovat na tom, abychom tento content členům dokázali doručit co možná nejefektivněji online. Dlouho se zdálo, že to je nemožné, protože navázat funkční spolupráci přes obrazovku lze velmi obtížně, ale povedlo se vytvořit velmi funkční model spolupráce. Začali jsme formou virtuálních snídaní, kde každý člen dostal šanci představit se a to, co dělá či co potřebuje a končili konzultacemi, vzděláváním nebo třeba i jógou.
Na pražský trh letos míří stovky nájemních bytů, nejvíc za poslední desítky let. Rodí se staronový trend, nájemní bydlení. Protože ceny nových bytů už jsou pro Čechy příliš drahé.Výstavba nájemního bydlení raketově roste. Developeři vidí v nájmu budoucnost
Money
Co fungovalo nejvíc?
Sdílení informací o tom, jak jednotlivé firmy fungují za pandemie. A co se týká těch podmínek pro členy během pandemie: Opoti konkurenci máme určitou strategickou výhodu, která se naplno projevila právě za dob pandemie. Náš investor, HB Reavis, mezinárodní poskytovatel pracovních prostor, má již několik let, interní, specializovaný, multioborový tým Origameo, který se dlouhodobě věnuje oblasti produktivity pracovní práce ve vztahu k workspace. A právě tento tým ve spolupráci s právním oddělením nám byl schopen vytvářet jakési guidelines, které odpovídaly aktuálním nařízením a my tak mohli kontinuálně edukovat a pomáhat našim členům. A poskytovat tak služby na míru. Samozřejmě naším cílem bylo ukázat členům, že jejich bezpečnost je pro nás priorita, a díky tomu mohou v klidu využívat naše prostory i služby i během pandemie.
Přišli jste v souvislosti s pandemií o nějaké členy?
O pár ano, o jednotky. Důvodem vždy byla nejistota jejich vlastního byznysu a cash flow. Změnu jsme ale zaregistrovali zejména v poptávce potenciálních nových členů, ta ustala na nějaké dva tři měsíce úplně. Tehdy jsme byli pod 50 procenty kapacity a nedařilo se nám prostory zaplňovat.
A dneska?
Nyní jsme na nějakých 90 procentech, míněno v obou pražských centrech. Předcházela tomu mírná změna strategie, nastavení nových spoluprací se zajímavými firmami a brandy. Ale došlo také ke změně uvažování lidí. Po několika měsících na home office zjistili, že to opravdu není ideální pracovní prostředí. Naopak my se snažíme full servisem vytvářet prostředí ideální pro co nejefektivnější práci. U nás se člověk prostě může soustředit jen na tu svou práci, všechno ostatní u nás najde. Včetně dobré kávy.
Více než tři čtvrtiny lidí zvažuje při výběru zaměstnavatele hodnotovou orientaci firem. A nejde jen o nejmladší generaci zaměstnanců, kritéria udržitelnosti zajímají všechny věkové skupiny stejně, ukazuje průzkum UniCredit Bank.Češi se chytají na udržitelnost. Může to pomoci v boji o zaměstnance
Money
HubHub v Brně? To dává smysl
Chystáte se tedy expandovat?
Je pravda, že poptávka skutečně roste a nespíš bychom naplnili ještě jeden podobně velký prostor, jako je palác Ara. Nyní spravujeme nějakých 7000 metrů čtverečních, máme přes sedm desítek firem a skoro 600 lidí. Případné rozšiřování ale není tak snadné, protože coworking musí být sám velmi flexibilní. Takže musíte být připraveni na to, že nějaká firma má jeden měsíc 20 zaměstnanců a další měsíc jednou tolik. Některé firmy potřebují mít fyzicky přítomné všechny zaměstnance pořád, jiné si udělají meeting jednou za dva týdny.
Další HubHub by samozřejmě mohl být v Praze, ale nevylučujeme ani HubHub v Brně, kde má HB Reavis v pipelině projekt v blízkosti Zvonařky, ale zde se zatím bavíme spíše koncepčně.
Dřív byly našimi zákazníky zejména startupy, jejichž hlavním rysem byl rychlý růst. Nyní se k tomu přidávají právě i korporáty, které mají zase úplně jiná specifika. V naší DNA je silně zakořeněna podnikavost, neustále tak sledujeme nové trendy, snažíme se přizpůsobit nabídku potřebám našich členů, být flexibilní. Stejným způsobem přistupujeme i k případné expanzi – kde základní předpoklad je dlouhodobá ekonomická rentabilita. V tuto chvíli se tedy spíše soustředíme na rozvoj komplexnosti našich služeb ve stávajících lokalitách. Ale jak se říká, nikdy neříkejme nikdy. Osobně si myslím, že aby se o expanzi uvažovalo, museli bychom tu 90procentní naplněnost držet třeba rok. Zkrátka musí se to ekonomicky vyplatit.
A kde byste pak hledali?
HubHub není jen v Praze, ale i v dalších městech V4 a v Londýně. S tím souvisí i to, že případná expanze nestojí jen na tom, že si my tady v Praze usmyslíme, že potřebujeme další budovu a hned se běží hledat nový prostor. Princip je, že HB Reavis chce mít coworky ve vlastních budovách a tím nabízet potenciálnímu klientovi úplně jakýkoli typ služeb, které se doplňují nebo na sebe navazují. Pro nejmenší má HubHub. Pro větší firmy má projekt Qubes. Ten v Česku není, ale jinde nabízí možnost v rámci budovy pronajmout si větší část, tu si nechat obrandovat, vnitřně různě flexibilně transformovat, zvětšovat, měnit příčky podle toho, že z měsíce na měsíc se firma zvětší třeba o 100 procent. Jedná se o takzvaný plug and play koncept. Klient se nepotřebuje stresovat zařizováním kanceláří, řešením IT sekurity, recepce, úklidu. Jednoduše přijde, položí počítač na stůl a začíná pracovat, o vše ostatní se potom postará HB Reavis.
Slunečná ostrovní země staví nové hotelové, rezidenční a apartmánové domy s více než 50 tisíci lůžky. „Země odstartovala během pandemie stavební boom,” říká český šéf maltské banky.Na Maltě je stavební boom. Táhne ho i česká banka
Money
Kdybyste o expanzi uvažovali, bylo by to i nadále v rámci Prahy nebo třeba do jiných měst?
V Praze by to samozřejmě být mohlo, dále nevylučujeme HubHub v Brně, kde má HB Reavis v pipelině projekt v blízkosti Zvonařky, ale zde se zatím bavíme spíše koncepčně. Můj osobní názor je, že by další prostory smysl měly, protože poptávka bude spíš sílit, ale vše závisí na číslech a situaci.
A některé z těch „menších“ měst?
V tuto chvíli to pro nás asi není, to je pro lokální hráče a vzniká dost menších coworků například v univerzitních městech. Co si umím představit, jsou takové spádové oblasti typu Říčan. Tam je velký potenciál v lidech jezdících do kanceláře do Prahy, což zabere spoustu času. Bavíme se o malém prostoru, třeba tisíc metrů. V rámci té změny směrem k flexibilní práci by to mohlo dávat smysl. Ale pro nás to je opravdu příliš malé. Mimochodem ona ta práce nikdy nekončí, není to tak, že zaplníme prostor, a musíme hledat další. My neustále pracujeme s našimi členy na zlepšování služeb, navíc členové se obměňují.
Majitel zchátralého kláštera sv. Gabriela na pražském Smíchově, skupina Cimex, už má jasno o jeho budoucnosti. Komplex přestaví na pětihvězdičkový hotel. Rozsáhlá rekonstrukce by měla začít za dva až tři roky. Takové jsou plány. A kolik to celé bude stát? „Zpočátku jsme si s nadsázkou říkali, že jdeme do miliardového projektu a nyní se budeme snažit nepřekročit miliardy dvě,” říká Miroslav Kosnar, šéf Cimexu.Klášter Gabriel Loci proměníme v hotel. Bylo by fajn, kdyby nás to nestálo dvě miliardy, říká investor
Zprávy z firem
Dnes jdou do coworků i korporace
Kdo je tedy vaším typickým členem?
Bývaly to startupy a rychle rostoucí mladé firmy, ale dneska umíme nabídnout řešení vlastně komukoli včetně velkých korporátů. Mimochodem ještě nemůžeme říct jméno, ale podepsali jsme smlouvu s jednou opravdu velkou nadnárodní společností, která přijde na český trh a bude sedět u nás.
Údajně již některé firmy přemýšlejí nad tím, že se jim vyplatí omezit své dosavadní kancelářské kapacity i za cenu toho, že lidem zaplatí, aby si koupili místo v coworkingu. Pozorujete to?
Ano, to se opravdu děje, že velké firmy platí část svým zaměstnancům místo u nás. Zajímavé také je, že podobné služby začínají nabízet také tradiční velcí správci nemovitostí. A tato transformace bude pokračovat. Lidé se totiž i nadále budou potřebovat scházet v práci, ale bude to z úplně jiných důvodů, než tomu bylo dříve. Nebudou chodit pracovat vedle sebe, ale půjdou za konkrétní interakcí. A coworky z toho mohou těžit, protože ne každý je tak velký jako Google, který může po světě vytvořit spousty budov pro své zaměstnance, kde se mohou občas potkat.
Finančním domům Barclays, Deutsche Bank, Goldman Sachs a Citigroup i Lloyds už došla s covidem trpělivost. Povolávají své lidi zpět do kanceláří, píše Bloomberg. Londýnská City tak se tak zaplní bankéři v rouškách. Londýnská City opět ožije. Covid necovid, banky vábí lidi zpět do kanceláří
Money
Během pěti let se plochy sdílených kanceláří zdvojnásobí
Nebojíte se té nastupující konkurence tradičních hráčů v odvětví, kteří doposud sázeli na běžný nájem, ale začínají nabízet služby podobné těm vašim?
Já jsem hrával hokej a z těch sportovních kořenů vychází, že se konkurence nebojím, spíš ji vítám. Je to zrcadlo toho, jak dobře děláme svou službu. Konkurence nás posouvá. Navíc věřím, že máme náskok, prošli jsme si některými slepými cestami, kterými si buďto oni budou muset projít také, nebo pro ně bude dost drahé se jim vyhnout. A ani pak nemusíte vytvořit ten potřebný vibe, bez kterého se úspěch nedostaví.
O jak velkém trhu se vlastně nyní bavíme?
Celkově jsou v Česku nějaké čtyři miliony metrů čtverečních kanceláří a coworky zabírají zhruba 90 tisíc metrů čtverečních, tedy nízká procenta. Během pěti let by se to mělo zdvojnásobit, takže prostor pro konkurenci určitě je a prostor tu je i pro nás. Já tu konkurenci opravdu vítám, protože to pomáhá šířit myšlenku coworkingu jako takovou a ten trh poroste, protože poroste počet potenciálních členů. My si pak myslíme, že dokážeme v konkurenci uspět, protože máme unikátní business model, který stojí na poskytování širokého spektra služeb, zároveň rychle rostoucím společnostem dokážeme nabídnout návaznou cestu směrem ke Qubes, či klasickému leasingu. Dokážeme být partnery, nejen landlordy.
Podívejte se na fotografie z paláce Ara, kde se uskutečnil křest Newstream.cz
V čem?
Už jsme o tom mluvili, že nabízíme různá setkávání a networkingové akce, díky nimž členové mohou sdílet zkušenosti. Jedná o bližší interakci s partnery, rádi bychom tvořili vlastní obsah a stali se tak klíčovým hráčem ve startupovém ekosystému. A chceme jít ještě dál a nabízet vlastně služby, které v korporacích mají na starosti HR oddělení. Jde o vzdělávání zaměstnanců, dále máme službu HubHub Jobs, která nabízí hiring pro jednotlivé členy. Opravdu chceme, aby se každá firma mohla soustředit jen na svou hlavní činnost a ty další věci dostala od nás. To je moje vize, kterou tu chci prosazovat.
Většina coworkingových center je ve ztrátě
V současnosti se hodně řeší ceny energií. Dotklo se vás to a budete kvůli tomu muset například zdražovat členství?
Zatím se nás zdražení přímo nedotklo, spíš se jedná o zdražení služeb a materiálu, které nám dodávají dodavatelé. Ale samozřejmě k tomu v nějaké formě dojde. Nejsem příznivec přenášení veškerých nákladů na koncového zákazníka. Ale samozřejmě situace je nepříjemná a také členové musejí chápat, že se část vstupů nejspíš zdraží i jim. Jde o nějaký sdílený závazek.
Ona s tím souvisí otázka ziskovosti. Našel jsem v některé z globálních studií zabývajících se coworkingy, že jen zhruba 40 procent z nich je v zisku.
Já si myslím, že to bude spíš ještě méně. Ale musíte si uvědomit, že jde o dlouhodobý byznys, navíc pandemie opravdu ten trh zasáhla. Budova, v níž teď sedíme, tedy palác Ara skončí v lednu 2022 v zisku, a to považuji za ohromný úspěch a důsledek všech těch změn a snah, o kterých jsme se bavili. A rok 2022 bude nejlepší rok pro český HubHub.
Slunečná ostrovní země staví nové hotelové, rezidenční a apartmánové domy s více než 50 tisíci lůžky. „Země odstartovala během pandemie stavební boom,” říká český šéf maltské banky.Na Maltě je stavební boom. Táhne ho i česká banka
Money
Milan Kilik
Vede pražské coworkingové centrum HubHub, které má dvě pobočky. Zároveň je spoluzakladatelem a CEO intuitivní platformy Customisee, která má za úkol pomáhat sportovním týmům navrhovat vlastní dresy. Dříve vedl business development ve společnosti Mangoweb, řídil expanzi poskytovatele sdílení kol Rekola na Slovensko a také pomáhal rozjet VR tréninkovou platformu SenseArena v USA. Hraje hokej za tým Prague Superboys a studoval na třech různých kontinentech, konkrétně v USA, Francii a Hongkongu.
Postavit stovky až tisíce bytů pro užitečné profese jako jsou učitelé, zdravotníci, policisté a podobně. To je ambiciózní cíl České spořitelny, která na to zakládá novou firmu Dostupné bydlení. Spořitelna chce stavět levné byty s obcemi, šéfuje to Marek Blaha
Zprávy z firem
Budoucím prezidentem se stane jeden z osmi kandidátů, které k volbám 25. listopadu zaregistrovalo ministerstvo vnitra, případně o jejich kandidatuře rozhodl Nejvyšší správní soud. Hlavními favority jsou alespoň podle sázkových kanceláří Petr Pavel, Danuše Nerudová a Andrej Babiš, ostatní mají od nich obrovský odstup. Původně jich bylo devět, ale Josef Středula pět dnů před volbami odstoupil a podpořil možná překvapivě Nerudovou.Kandidáti na prezidenta ČR 2023: Pavel, Babiš, Nerudová... Jaké mají šance?
Politika
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.