Exšéf Audi přiznal vinu v kauze dieselgate. Vyvázne s podmínkou a peněžitým trestem
Bývalý šéf Audi Rupert Stadler přiznal vinu v kauze podvodů s emisemi. Vyhne se tím vězení.
Bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler přiznal vinu v kauze podvodů při testech s emisemi. Soud mu dříve slíbil podmíněný trest, pokud se plně dozná a zaplatí 1,1 milionu eur (26 milionů korun), připomíná agentura DPA. Audi a její mateřská skupina Volkswagen v roce 2015 přiznaly, že používaly nelegální software k podvádění při testech emisí.
Stadler je prvním členem představenstva koncernu, který u soudu vinu přiznal. Exšéf Audi původně vinu odmítal, jeho dnešní přiznání ale právníci avizovali. Podle trestního soudu musel nejpozději od července 2016 vědět, že mohlo docházet k manipulaci s hodnotami výfukových plynů. Přesto nařídil, aby se v prodeji upravených vozů pokračovalo až do začátku roku 2018.
Bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler je v kauze falšování dieselových emisí připraven přiznat se k podvodu výměnou za podmíněný trest a finanční postih. Bývalý šéf Audi se chce doznat v kauze dieselgate. Vyhne se tím vězení
Leaders
Ukončí to kauzu machinací s emisemi?
Státní zastupitelství už dříve přistoupilo na dohodu o vině a trestu, kterou navrhl soud. Stadler oznámil své přiznání už na začátku května, ale požádal o více času na přípravu. Nyní své oznámení splnil.
Bývalý šéf Audi slovem „ano“ potvrdil prohlášení, které dnes před mnichovským zemským soudem přečetl jeho obhájce. Obžalovaný v něm přiznal pochybení. Měl možnost zasáhnout, ale neučinil tak a velmi toho lituje, stojí v prohlášení.
Po přiznání by soudní proces, který pokračuje od září 2020, mohl brzy skončit - pravděpodobně v červnu, píše DPA. Bývalý šéf vývoje motorů Audi Wolfgang Hatz, který je rovněž obviněn, a dva jeho vedoucí inženýři se už přiznali, že nařídili úpravu softwaru motoru. Díky nepřípustným úpravám vozy splňovaly limity oxidů dusíku při testování, ale ne na silnici. Podle soudu mohou Hatz a jeden inženýr očekávat také podmíněný trest. Proti druhému inženýrovi už bylo řízení zastaveno výměnou za pokutu.
Čtyři německé automobilky, konkrétně BMW, Volkswagen, Audi a Porsche musí zaplatit pokutu 875 milionů eur (22,6 miliardy korun). Sankci jim vyměřila Evropská komise za to, že ještě společně s automobilkou Daimler vytvořily emisní kartel. Daimler se ale pokutě vyhnul, protože na dohodu upozornil. Německé automobilky zaplatí obří pokutu za emisní kartel. Brzdily inovace
Zprávy z firem
Podnikatelské a zaměstnavatelské svazy v Česku navrhují odklad účinnosti plánované emisní normy Euro 7. Na přípravu potřebují pět let. Zároveň chtějí její zmírnění. V současné podobě by při předpokládaném zavedení v roce 2025 znamenala snížení roční tuzemské produkce osobních aut o 300 až 400 tisíc vozů, tedy o 30 procent a pokles HDP o dvě až tři procenta. Uvedli to dnes v rámci kulatého stolu zástupci Hospodářské komory a Sdružení automobilového průmyslu. Podepsali také společnou deklaraci, která podporuje snahy české vlády o změny normy a její odklad.Konec levných aut a stovky tisíc lidí bez práce. Automobilky chtějí odklad účinnosti normy Euro 7
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.