Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Hotelový řetězec, co založil osmnáctiletý kluk, patří k největším na světě

Ritesh Agarwal, zakladatel a CEO řetězce OYO Hotels
OYO Hotels
Tereza Zavadilová

Během covidu kolovala fáma, že hotelový řetězec Oyo založený Ritešem Agarwalem bankrotuje. Mladý miliardář tvrdí, že je to naopak a shání další investory.

Reklama

Hotelový řetězec Oyo Rooms aktuálně shání dalších šest set milionů na expanzi. Už dříve dostala od japonského giganta Softbank 1,5 miliardy dolarů. Oyo Rooms je nízkonákladový řetězec (ceny začínaly mezi 25 a 85 dolary za pokoj a noc, nyní má ale například v USA i dražší zařízení), ovšem s důrazem na současný design a úroveň služeb. Hodnotu řetězce, který nyní usiluje o získání ratingu od Moodys a Fitch, odhadl Fortune India na devět miliard dolarů. 

Velké plány

Oyo Rooms je dle některých údajů třetím největším řetězcem řetězcem na světě. Podle App Annie je jeho aplikace nejstahovanější po Bookingu a Airbnb, které je mimochodem jedním ze šestnácti investorů firmy. Filozofie podnikání Oyo Rooms je vlastně kombinací obou těchto služeb a značkového obchodního řetězce. Do podnikání s Oyo se mohou zapojit majitelé hotelů i penzionů a dokonce bytů s tím, že jej předělají v požadovaném standardu - to obvykle trvá zhruba měsíc.

Oyo si bere od majitelů hotelů, kterých má v partnerském programu skoro dvě stě tisíc, provizi ve výši 25 procent. Aktuálně je Oyo Hotels v 80 zemích, přičemž přes 40 procent obratu činí Indie a jižní Asie, necelých třicet procent Evropa. V Číně a Indii je největším značkovým řetězcem.

Miliardář z chatrče

Hotelový řetězec založil Riteš Agarwal v roce 2013 jako osmnáctiletý kluk z celkem obyčejné rodiny, který se kvůli podnikání nechal vyhodit ze školy. Úplně ledajaký indický kluk to ale nebyl - zakladatel PayPalu a známý americký vizionář Peter Thiel si jej vybral do stipendijního programu. Nápad založit hotel, kde se dá celkem levně, ale důstojně a s dodržením očekávaného standardu bydlet, přišel, když Riteš navštívil jako turista několik hotelů v Indii. Na vývoj své aplikace použil sto tisíc dolarů od Thiela a celkem rychle získal první investory.  „Chceme špatné, neznačkové nemovitosti po celém světě změnit na prostory s mnohem lepší kvalitou. A v roce 2023 být největším řetězcem světa,” popsal svůj cíl před pár lety pro Bloomberg. 

Reklama

Na hraně bankrotu

Samozřejmě, hotelový byznys dostal pandemií koronaviru velkou ránu. Agarwal je ale optimista. V prezentaci pro investory se nechal slyšet, že už jsou zase na svém, na 105 procentech předkovidových tržeb. Za rok 2019 Oyo Rooms reportoval tržby ve výši 951 milionů dolarů. 

Během loňského lockdownu na jaře jim spadla hrubá marže o 66 procent, postupně se prý ale byznys rozjel. „Viděli jsme, jak klíčová je péče o zdraví a desinfekce, takže jsme odpověděli dvěma iniciativami, jedna je, že pokoje jsou dezinfikovány přímo před očima hosta, a druhá, že veškerý personál je očkován,” uvedl indický podnikatel pro aktuální číslo Fortune India. 

Ovšem letos v dubnu se rozšířily zprávy, že firma míří do bankrotu. Agarwal je odmítl jako neodpodstatněné spekulace. Připustil ale, že dohledový orgán v Indii byl u nich na kontrole na podnět hoteliérů, kteří pochybovali o jeho solventnosti. S jeho jménem je ale spojeno i několik dalších kauz. Není to první kontroverze na jeho adresu - v Kalifornii například zaplatil tučnou pokutu, když tam otevíral hotely bez potřebného povolení, a řešil také několik žalob o nespokojených spolupracujících hoteliérů. 

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí. 

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Dalibor Martínek: Airbnb znovu válcuje trh. Přestože by ho řada měst, včetně Prahy, nejraději zadupala

Přečíst článek
Jaroslav Svoboda

Od hotýlku v Krkonoších k prestižní Corinthii. Teď hoteliér Svoboda zamířil do Gruzie

Přečíst článek
Jaroslav Svoboda

Zakladatel hotelové sítě: Chceme expandovat dál na východ. V Gruzii i Arménii mají Čechy rádi

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme