Italského výrobce pušek kupuje miliardář Strnad. Světová střelecká komunita má důvod, proč si najít ČR na mapě, říká český olympionik

Sportovní střelec David Kostelecký, reprezentant České republiky v trapu, získal bez nadsázky všechny trofeje, které lze v této disciplíně vyhrát. Závodí a sbírá medaile již od počátku 90. let. Na olympiádě v Pekingu v roce 2008 získal zlato, v Tokiu v roce 2020 stříbro. Už přes 20 let střílí z brokovnice Perazzi, výrobku stejnojmenné italské rodinné firmy. David teď s nadšením přijal zprávu, že se výrobce nejlepší sportovní a lovecké brokovnice na světě dostal do českých rukou. Většinový, 80procentní podíl v ní koupila skupina CSG, kterou vlastní miliardář Michal Strnad.
Jak dlouho už používáte brokovnici Perazzi a proč?
Perazzi používám jako sportovec už od roku 2002, tedy přes dvacet let. Firma mě oslovila v situaci, kdy jsem hledal nového partnera, který by mi poskytl nejen dobrou zbraň, ale i skutečně kvalitní a osobní servis. Perazzi se ke mně od počátku chová skvěle. Mám nejlepší brokovnici na světě a k ní i perfektní služby. Původně jsem stejně jako celá česká reprezentace v trapu používal zbraň jiné značky, se kterou jsem ale nebyl spokojen. Přechod k Perazzi jsem si musel vyvzdorovat, byl jsem v tomto ohledu průkopník, ale díky mně pak k Perazzi přešli i další čeští střelci.
Nejste jen střelcem z brokovnice Perazzi, ale také jejím zástupcem na českém trhu. Jak se vlastně prodává tak specifický produkt?
Nejedná se o tuctové zboží. Ke každému českému zákazníkovi mám zcela individuální přístup. Spíš než prodejcem jsem průvodcem v procesu, zaštiťuji značku svým jménem. Každá zbraň se dělá zákazníkovi individuálně na míru. Ideální tvar pažby, který hodně ovlivňuje ovládání zbraně, a tedy přesnost střelby, se definuje přímo se zákazníkem v továrně Perazzi a já jsem vždy přitom.

Zbrojař Strnad koupil většinu v italském výrobci olympijských pušek
Zprávy z firemPrůmyslově-technologický holding Czechoslovak Group (CSG) miliardáře Michala Strnada kupuje 80procentní podíl v italské rodinné firmě Armi Perazzi, která vyrábí brokovnice pro lovce a sportovce. Zbylých 20 procent zůstane potomkům zakladatele firmy, jehož rodina podnik nadále povede. Cena transakce zůstává tajná.
Když vás tedy kontaktuje český zájemce, že chce Perazzi, co následuje?
Perazzi není zbraň pro každého. Kontaktují mě lidé, kteří vědí, co chtějí. Se zájemci o Perazzi se vždy osobně potkám, radím jim, začátečníkovi poskytnu individuální kurz. Jsem mu vlastně koučem. Pak kontaktuji Perazzi, a tím míním přímo spolumajitele Maura Perazziho. Se zákazníkem jedu osobně do továrny Perazzi v Lombardii, a tam mu obrazně řečeno bereme míry, aby mu byla vyrobena zbraň podle jeho potřeb, včetně tvarování pažby.
Zbraně na míru střelce
Proč je pažba tak důležitá?
Tvar pažby se definuje podle výšky, váhy i rukou střelce. Milimetrový rozdíl ve tvaru pažby může výrazně ovlivnit přesnost střelby. Na vzdálenost 30 metrů se zásah posune o několik centimetrů.
Jak často jste vlastně ve výrobním závodě Perazzi?
Záleží na objednávkách. V některých letech jsem byl v podniku i 20krát. Továrna Perazzi je pro mě v podstatě druhý domov. Dobře znám Maura i Robertu Perazzi, potomky zakladatele, kteří továrnu řídí. Jsou to skvělí lidé.
Jak těžké je obstát s tak jedinečnou zbraní v konkurenci na trhu?
Není to lehké, ale cílová skupina zákazníků ví, do čeho jde. Že získávají nejlepší zbraň na světě, na které je poloviční podíl ruční výroby. Perazzi je natolik specifická zbraň, že pro ni konkurence v pravém slova smyslu neexistuje. A patří k ní i jedinečné doprovodné služby.

Mnohamiliardový obchod Czechoslovak Group. Strnadova zbrojovka kupuje muniční divizi americké Vista Outdoor
Zprávy z firemPrůmyslově-technologický holding Czechoslovak Group (CSG) kupuje od americké firmy Vista Outdoor její muniční divizi Sporting Products, jejíž součástí je řada značek a výrobců malorážové munice a jejích komponentů ve Spojených státech. Cena obchodu je 1,91 miliardy dolarů, v přepočtu zhruba 45 miliard korun.
Vysvětlete laikovi, čím se Perazzi liší od jiných brokovnic?
Těžko najdete výrobce zbraní, kde by se zákazníkovi osobně věnoval spolumajitel, měřil mu pažbu a testoval s ním zbraň ve střeleckém tunelu. Perazzi má promakané rozložení váhy pro ideální pohyb zbraně, má nejmenší možný zpětný ráz. Perazzi je od svého vzniku lídrem na trhu. Jako první přišli s vyjímatelnou, vyměnitelnou spouští, speciálním zakončením hlavně, které omezuje rozptyl broků, a stavitelnou pažbu.
Není lepších brokovnic
Jak důležitá je kvalita zbraně pro dobrý sportovní výsledek?
Absolutně: Dobrý výsledek dělá dobrá zbraň. Proto jsem chtěl k Perazzi přejit. Za 20 let používám teprve druhou zbraň od Perazzi. S původní zbraní jsem vystřílel 500 tisíc nábojů a mohl bych jí používat dál, je v podstatě nedotčená. Znám brokovnice Perazzi, které vystřílely přes milión ran, a stále dobře slouží.
Můžete naznačit, jaké je cenové rozpětí brokovnic Perazzi?
Ceny sportovních zbraní začínají na 12 tisících eurech, ale v závislosti na požadavcích zákazníka můžou dosáhnout několika desítek tisíc eur. Záleží i na zdobení, tedy rytinách. Kupujete si nejen zbraň, ale i umělecké dílo. Perazzi si pořizují také sběratelé, kteří vůbec nestřílí. Je to svého druhu i investiční aktivum.

Strnadovu holdingu CSG se daří. V prvním pololetí mu stouply tržby o patnáct procent
Zprávy z firemPrůmyslově-technologickému holdingu Czechoslovak Group v pololetí stoupl hrubý provozní zisk (EBITDA) meziročně o 40 procenta na 3,43 miliardy korun. Tržby skupiny podnikatele Michala Strnada vzrostly o 15 procent na 15,89 miliardy korun. Skupiny v Česku vlastní mimo jiné automobilku Tatra, výrobce radarů Retia či výrobce brzdových systémů pro kolejová vozidla DAKO-CZ.
Rozruch ve střelecké komunitě
Kdo vlastně používá brokovnice Perazzi kromě sportovců? Je to zbraň pro bohaté?
S tím bych nesouhlasil. Perazzi si kupují nejen bankéři, podnikatelé či šlechtici, ale i hajní a myslivci. Na Perazzi si může našetřit i člověk s normálními příjmy, pokud je jeho přání vlastnit nejlepší zbraň. Z Perazzi střílí i ženy, skvělé střelkyně. Například Barbora Šumová, která reprezentovala ČR na olympiádě v Tokiu ve skeetu.
Není trochu škoda, že Perazzi vyrábí „jen“ brokovnice? Proč nerozšíří své portfolio o jiné střelné zbraně?
Co není, může být. Určitou dobu vyráběli například loveckou kulovou kozlici. Teď, když si většinu v Perazzi kupuje CSG jako silná globální skupina, rodina Perazzi získává jistotu, stabilitu a s tím i prostor na případné rozšíření produktů.
Už jste zmínil, že Perazzi získala českého majitele, globální průmyslově-technologickou skupinu CSG. Jak tato zpráva podle vás zapůsobí mezi světovou sportovní i loveckou komunitou?
V ČR to bude přijato s nadšením. Ve světě to může způsobit menší šok a s ním budou spojená očekávání, k čemu změna vlastnictví povede. Klíčové je, že firmu nadále spoluvlastní a řídí rodina Perazzi. A ta získává vstupem silného partnera novou perspektivu. Jsem přesvědčen, že sportovní i lovecká komunita ve světě brzy pochopí, že to je krok, který je důležitý pro dlouhodobou stabilitu, prosperitu a rozvoj značky. Určitě to prospěje známosti naší země. Koupě Perazzi bude pro světovou střeleckou komunitu důvod, proč si najít Českou republiku na mapě.

Dalibor Martínek: Nový směr české ekonomiky? Budou to zbraně. A druhým Baťou se stane Strnad
NázoryPoradce vlády pro národní bezpečnost Tomáš Pojar se vrátil ze zahraniční mise vlády do Afriky plný nadšení. Že nebyl premiér Fiala přijat v Nigérii na rozdíl od diplomatů nepovažuje za takový průšvih. Hlavní podle Pojara je, že se Česku otevírají v Africe nové exportní možnosti.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.