Jestli se bojíme zákazu spalovacích motorů? Problémem budou baterie pro elektrovozy, varuje manažer VW
V současnosti chybí celá řada primárních surovin nutných na výrobu baterií do elektrovozů, jako jsou nikl, kobalt či nikl. To může přechod k čistší mobilitě výrazně prodražit a zpomalit, míní finanční ředitel Volkswagenu.
Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích 12 letech je problematická, ale ještě větším problémem bude výroba dostatečného množství baterií pro elektromobily, které mají vozy se spalovacím motorem nahradit. V rozhovoru s agenturou Reuters to řekl finanční ředitel německé automobilky Volkswagen Arno Antlitz.
Jak se jednotlivé automobilky chystají na přechod k elektromobilitě?
Komentář zazněl poté, co se země EU dohodly na zákonech pro boj proti změně klimatu, včetně toho, který požaduje, aby nové automobily prodávané v unii od roku 2035 vypouštěly nulové emise oxidu uhličitého. To v praxi může znemožnit prodej automobilů se spalovacími motory.
„Je to náročný cíl. Myslíme si, že je splnitelný,“ řekl Antlitz. „Nejnáročnějším tématem není navyšování počtu závodů na výrobu aut. Nejnáročnějším tématem bude rozjezd dodavatelského řetězce baterií,“ doplnil.
Dvě továrny Tesly na dvou kontinentech letos s velkou pompou spustily provoz, vzduchem létaly konfety a zářivé úsměvy Elona Muska nebraly konce. A střih. Pár měsíců poté šéf automobilky a nejbohatší člověk planety o fabrikách v Austinu a u Berlína prohlašuje, že jsou jen gigantickými kamny na spalování peněz. Důvod? Závody kvůli výpadku dodávek komponentů téměř nevyrábějí, píše CNBC.Musk: Továrny Tesly v Austinu i u Berlína jsou jen dvě velké černé díry na peníze
Zprávy z firem
Je nedostatek lithia i kobaltu na výrobu baterií
Volkswagen uvedl, že k danému datu přestane v regionu prodávat automobily se spalovacím motorem. Některé automobilky, které jsou ve vývoji elektromobilů pozadu, ale mohou mít problémy s dodržením termínu.
Velké automobilky se snaží zajistit si dodávky baterií. Větší problém však může představovat nalezení dostatku surovin pro jejich výrobu. Pokud se nepodaří získat dostatečné dodávky lithia, niklu, manganu nebo kobaltu, může to zpomalit přechod k elektromobilům, zdražit tyto vozy a ohrozit ziskové marže automobilek.
Generální ředitel automobilky Stellantis Carlos Tavares minulý měsíc uvedl, že očekává, že automobilový průmysl zasáhne nedostatek baterií pro elektromobily v letech 2024 až 2025, protože ještě nebude dostatek nových závodů na výrobu baterií, ale výroba elektromobilů poroste. Tavares dodal, že rozhodnutí EU není pro Stellantis překvapením a není to pro automobilku ani dobrá, ani špatná zpráva. Stellantis nyní plánuje prodávat od roku 2030 v Evropě pouze elektromobily.
Nejnovější společností vyrábějící elektromobily, která vstoupila na burzu, se v pátek stal švédský Polestar. Jenže po počátečním nárůstu v první den obchodování o 16 procent klesla hned v pondělí cena zpět o 15 procent. Vlažné přijetí jednoho z vážných konkurentů Tesly je tak varováním pro výrobce aut s elektrickým pohonem, neboť podle expertů je trh s elektromobily nadhodnocený a pád ceny akcií zaznamenávají i další relativně noví výrobci uvedení na burze, uvedla agentura Bloomberg.Výrobce elektromobilů Polestar na burze neoslnil. Je to varováním pro Teslu a spol.
Money
Tržby ze služeb mobility zahrnujících aplikace pro půjčování aut, sdílení jíst a jízdních kol by měly do roku 2030 celosvětově dosáhnout 660 miliard dolarů (15,4 bilionu korun). Ve srovnání s rokem 2020 to představuje nárůst o téměř 40 procent. Vyplývá to ze studie organizace Oliver Wyman Forum a Institutu dopravních studií při Kalifornské univerzitě v Berkley, na kterou upozornila agentura Bloomberg.Auta nejsou a nebudou. Jejich sdílení začne brzy vydělávat biliony
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.