Jiří Beran z mistoprodeje.cz: Slováci nás v retailu výrazně předběhli

Nejdřív pandemie, nyní inflace a šokující dopady války na Ukrajině. To vše mění nákupní návyky Čechů a Slováků a musejí na to reagovat také obchodníci a prodejci. Jak se jim daří naplňovat představy dlouhodobě sleduje Jiří Beran, zakladatel mistoprodeje.cz. „Vidíme velké změny zejména u nákupních center, která se mění v zábavní centra. A i menší prodejny se snaží zážitek z nakupování obohatit například přidruženým prodejem kávy,“ vysvětluje Jiří Beran. O své zkušenosti se podělí 18. října na konferenci Boost your business!, kterou spolupořádá server newstream.cz.
Pořádáte s Visou a dalšími partnery soutěž Visa Czech Top Shop. Je něco, co spojuje oceněné firmy? V čem jsou nejlepší?
Naše metodika hodnocení CX (zákaznického zážitku) stojí na osmi kritériích. Naši vítězové se odlišují od průměru většinou ve dvou až třech z nich. Často to bývá koncept, tedy design a filozofie prodejny. Zde objevujeme inovace typu spojení off-trade (prodej zboží na odnesení domů) a on-trade (prodej občerstvení pro konzumaci na místě) prodeje, jak je tomu například u Ski a Bike Centra Radotín. Nebo unikátní vystavení produktů, které jsme objevili v Super Zoo na Zličíně či v bikero na Brumlovce.
Jak využít krize a rozšířit byznys? Poradí konference Boost your business!
Které trendy v maloobchodu v současnosti pozorujete?
Určitě to je tlak na „self-service” formou samoobslužných pokladen v prodejnách a mobilních aplikací například u telefonních operátorů a bank. A také důraz právě na zákaznický zážitek, který hodnotíme v naší soutěži. Hodně je to vidět u obchodních center, která se začínají měnit na centra zábavní. Například dinosauři, divadlo a ledová plocha na střeše OC Harfa či medúzy v OC Arkády Pankrác.
Lidé nechtějí pracovat, zvykli si, že se o ně někdo postará. Covid toto uvažování podpořil. Krize s energiemi nám může pomoci se probrat, míní Mojmír Hampl, šéf Úřadu národní rozpočtové rady, která dodává ekonomické podklady vládě. Podle Hampla se křivky příjmů a výdajů rozšiřují jako nůžky a samozřejmě vedou výdaje. Nejvíce ho nyní děsí, jakou rychlostí se zvyšují schodky veřejných rozpočtů, jak nabobtnává státní správa. „Nic z toho není podepřeno prací,” říká bývalý viceguvernér České národní banky.
Mojmír Hampl: Naučili jsme se dostávat sto procent platu, ale odpracovat jenom sedmdesát pět
Leaders
Zvykají si lidé na automatické kasy a další inovace?
Překvapivé pro mě bylo, že poměrně konzervativní Coop začal otevírat prodejny, kam lze díky bankovní identitě v mobilu vstoupit i po zavírací době a nakoupit si za úplné absence personálu. Zajímavou novinkou jsou také chytré regály firmy Adastra, které v reálném čase hlásí prodej každého kusu např. centrále Plzeňského Prazdroje nebo Lega.
Obchodníci se dál přesouvají do online prostředí
Během pandemie přišly nucené lockdowny, nyní jsou drahé energie - reagují na to nějak prodejny? Pozorujete další přesun do onlinu?
Ano - některé sítě prodejen snižují jejich počet a přesouvají důraz z kvantity na kvalitu servisu a zákaznického zážitku - například T-Mobile. A druhým novým trendem je silná angažovanost kamenných prodejen v e-commerce, respektive nabízení kombinace výhod online objednávky a vyzvednutí v prodejně, tomu se říká omnichannel přístup.
Společnost Linde Gas dodává řadě firem v různých odvětvích technické plyny. A jako taková patří k největším spotřebitelům elektrické energie u nás, což se projevuje na jejích aktuálních nákladech. „Ačkoli jsme elektřinu nakoupili ještě relativně výhodně, náklady vzrostly o 70 procent. A příští rok bude růst pokračovat. Možná až trojnásobně,“ říká generální ředitel Linde Gas ČR v rozhovoru pro newstream.cz, kde také prozrazuje, že již nyní pociťuje pokles poptávky v celé řadě odvětví.
Šéf Linde Gas Petr Partsch: Jen za elektřinu letos zaplatíme miliardu. A příští rok bude náročnější
Leaders
Působíte i na Slovensku. Jaký je rozdíl mezi českým a slovenským retailem?
Po spuštění našeho à la Michelinského hodnocení zákaznického zážitku s VISA Slovensko jsem byl pozitivně šokován vysokou úrovní tamních kamenných prodejen. Možná to nebude pro všechny čtenáře příjemné číst, ale Slováci nás v shopper marketingu předběhli. Ukazuje se to na příkladech knihkupectví Martinus, potravin Yeme nebo čerpací stanice Slovnaft v Přístavní ulici v Bratislavě s unikátním mycím boxem na psy! Další skvělé slovenské prodejny můžete vidět na našem webu slovaktopshop.sk. Slovákům můžeme závidět i specializovaný časopis Instore Slovakia a letos v lednu spuštěné zálohování PET lahví a ALU plechovek.
Kdo a jak může zajímavou prodejnu do soutěže nominovat?
Nominace jsou zcela otevřené a zdarma naprosto pro kohokoliv na emailu nominace@czechtopshop.cz. a na webu czechtopshop.cz můžete pak také sledovat průběžné výsledky, respektive vítěze jednotlivých měsíců, kteří se stávají finalisty roku. Analogicky funguje email nominacia@slovaktopshop.sk a web slovaktopshop.sk. Mám radost, že brzy budu schopen říct i podobné postřehy z Maďarska, kde máme za sebou tříměsíční pilot a od letošního října zde naši soutěž s Visa spouštíme v plném rozsahu také.
Jiří Beran vystoupí 18. října na konferenci Boost Your Business!, kterou spolupořádá server newstream.cz.

Jaká je budoucnost placení? Řítí se retail ekonomická krize? Jak pomoci byznysu a posílit prodej? Nad tím budou diskutovat podnikatelé, odborníci z byznysu, veřejné sféry i zájemci z řad spotřebitelů na celodenní konferenci pořádané společností Global Payments a zpravodajským webem Newstream.cz.
Celodenní konference Boost your business! již v úterý
Money
Škoda, Audi, Lamborghini, Bentley, Seat i Cupra. To jsou značky, které si zřejmě nanečisto zkusí přípravy vstupu na burzu. Alespoň takový je plán nynějšího šéfa koncernu VW Olivera Bumeho.
Šéf VW po úspěchu Porsche chce na burzu vyslat i další značky, včetně Škody. Tréninkově, zatím
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.