Luxusu se daří. Evropa ale ztrácí kvůli nedostatku turistů
Tržby i zisky luxusních značek rostou, a to nejen ve srovnání s tragickým rokem 2020, ale i s předpandemickou realitou roku 2019. Novinkou je růst domácí poptávky a dynamicky se rozvíjející prodej přes internet.
Ve světě pandemické krize by měly zisky výrobců luxusního zboží klesat a značky jako Louis Vuitton či Gucci chřadnout. Opak je ale pravdou a z pololetních výročních zpráv hlavních výrobců vyplývá, že se jim daří skvěle. A to nejen ve srovnání s loňským rokem, kdy se na jejich hospodaření pandemie skutečně podepsala, ale tržby i zisky jim rostou i v porovnání s rokem 2019, kdy svět ještě o covidu-19 ještě neměl ponětí.
Nárůsty si v prvním pololetí letošního roku oproti stejnému období za rok 2019 připsali všichni hlavní hráči, tedy impérium Bernarda Arnaulta LVMH, Kering jeho krajana a konkurenta Françoise-Henriho Pinaulta, konglomerát Richemont, Swatch Group i značka Hermès.
Během prvního pololetí vyvezli švýcarští výrobci luxusních hodinek zboží za 10,6 miliardy švýcarských franků, což je téměř stejně jako v roce 2019.Překvapení: Švýcarské hodinky se prodávají jako před pandemií
Money
„Výsledky prvního pololetí jsou opravdu výjimečné. Ale povedlo se to jen díky tomu, že naši lidé potvrdili svou schopnost inovovat, být kreativní a zároveň udržet absolutní kvalitu produktů. Potvrdili jsme si, že dokážeme čelit nejistotám a zároveň zůstat věrni svým hodnotám,“ zdůraznil šéf značky Hermès Axel Dumas.
Zdánlivě tedy sektor nejdražšího spotřebního zboží prožil pandemii beze změny a vrátil se do předpandemických kolejí. To je však zcela mylný pohled a jednotliví výrobci to otevřeně přiznávají: došlo k zásadní proměně zákazníků i distribučních kanálů.
Turisti nenakupují
Více než třetinu nákupů luxusu v dřívějších dobách totiž uskutečnili turisté na letištích. „Letiště se ale do normálního režimu mají vrátit až kolem roku 2024 a příjmy od turistů tak v daném období výrazně propadly,“ stojí ve výroční zprávě holdingu Kering, pod nějž spadají značky jako Gucci, Yves Saint Laurent nebo Bottega Veneta. „Zaznamenali jsme naopak nárůst domácí poptávky, zejména v asijských zemích,“ dodává výroční zpráva Keringu a obdobně hovoří i další výrobci.
To se výrazně projevilo na rozložení tržeb podle jednotlivých regionů. Výrazně propadla Evropa, zejména západní, kde se domácí poptávce zdaleka nepodařilo kompenzovat snížení tržeb od turistů.
„Zatímco Asie kromě Japonska rostla o 30 procent a Spojené státy o 23 procent, tržby za první pololetí letošního roku ve srovnání s rokem 2019 klesly o 16 procent,“ stojí v zprávě impéria LVMH, kam spadají například brandy Louis Vuitton nebo Givenchy. Pokles evropských tržeb přiznává také Hermès či skupina Richemont.
Nejbohatší rodiny si ve větší míře berou úvěry. Ty jsou totiž levné, zatímco měny kvůli inflaci ztrácí kupní sílu. Zadlužují se i bohatí. Úvěry mají skoro zadarmo
Money
Online prodeje porostou
S růstem domácí poptávky pak rostou také prodeje direct-to-consumer a zejména prodeje přes e-shopy jednotlivých značek. „Očekáváme, že si e-commerce za celý rok 2021 připíše největší meziroční nárůst tržeb ze všech našich obchodních kanálů. Zatímco v roce 2020 představovaly online prodeje asi 18 procent, letos by to mělo být již 21 procent a v roce 2022 až 25 procent příjmů,“ uvádí Kering.
A význam online prodejů si uvědomují také v LVMH, když posílení v online segmentu zařadili mezi klíčové úkoly pro zbytek roku 2021.
>>>>>>Zajímá vás svět luxusu? Pravidelně o něm informujeme.<<<<<<
Petr Kolář patří k nejžádanějším českým architektům současnosti, i miliardáři na něj stojí frontu. Staví hotelové resorty, vesnice, olympijské parky i rodinné domy. Označení „architekt miliardářů” se ale brání. „Kvalitní architektura jde dělat i s útlým rozpočtem, stavíme projekty i za milion,” říká Kolář v rozhovoru pro newstream.cz.Architekt miliardářů Kolář: Luxus není zlatý kohoutek, ale dokonalá funkčnost
Leaders
O Francii se traduje, že je kolébkou vkusu a estetických ideálů. Potvrzuje to i nejnovější žebříček sestavený agenturou Kantar: pět z deseti nejhodnotnějších luxusních značek je z Francie, v čele s Louis Vuitton. Luxus v covidu táhne Asie. Královnou haute couture je ale Francie
Zprávy z firem
Třetí největší kontejnerový přístav světa v čínském městě Ning-po zůstává od minulé středy nadále částečně uzavřený. Odstávka provozu naruší mezinárodní obchod, může dále zdražovat zboží.Čínské přístavy kolabují. Terminál v Ning-po je stále uzavřený
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.