Přišla s technologií na urychlení výroby vakcín. Teď vyvíjí kosmetiku
V Silicon Valley založila dvě úspěšné firmy. Prodej jedné z nich jí a investorům vynesl 225 milionů dolarů. Teď Barbora Paldusová, americká vědkyně a podnikatelka s českými kořeny, svoje znalosti z vědy uplatňuje při vývoji a výrobě přírodní kosmetiky.
Značka Codex vznikla v červnu 2019 a zatím se dostala na trh v USA, Irsku, Velké Británii, Číně, Francii, Dubaji a Česku. „Česko je zajímavým trhem, lidé jsou zde vzdělaní. Raději tedy rozšířím distribuci tady než v Americe, kde se zbytečně hodně dá na influencery,“ říká Paldusová s tím, že Evropané všeobecně mají mnohem zodpovědnější přístup k ekologii než Američané a mnohem vážněji berou i svoji uhlíkovou stopu.
Základem produktů její značky jsou 100procentně přírodní ingredience. Od chilských indiánů se ve společnosti naučili používat rostliny, které kůži chrání proti slunci, od irských léčitelů zase, jak ji hydratovat. „Neděláme nic jiného, než že hledáme rostliny, které lidé využívali dávno před námi a dobře věděli, že fungují na různé neduhy. Takových, staletími prověřených, receptur existují tisíce více. My je sbíráme a dáváme dohromady,“ přibližuje Paldusová.
Díky unikátní metodě mohou využívat při výrobě vína daleko méně síry. “Kdyby si to patentovali Francouzi nebo Italové, už z toho je dávno světový standard. Ale věřím, že se to povede prosadit,” míní Dušan Černoch, majitel Vinného domu Bzenec, jednoho z největších vinařství u nás. Čtení na Silvestra i Nový rok.Po víně už vás nebude bolet hlava, slibují otec a syn Černochovi z Bzence
Enjoy
Kosmetický průmysl by měl projít revolucí
Přidanou hodnotou značky, kterou vybudovala, je ale zcela odlišný konzervační systém jejích přípravků. „Tradiční kosmetické firmy využívají konzervační systém z petrochemického průmyslu, my jsme vyvinuli takový, který využívá laktobacilů a neničí tak přirozený kožní mikrobiom,“ přibližuje Paldusová, která si výjimečnou technologii nechala patentovat.
Kosmetický průmysl si podle ní žádá velkou změnu. Firmy by měly být otevřenější ke svým zákazníkům a zároveň častěji využívat vědeckých přístupů. „Často říkám, že nejsme kosmetickou firmou, ale biotechnologickou společností,“ říká žena, pro níž jsou data a výsledky vědeckých studií tím nejdůležitějším. Chce se proto zasadit o jejich širší využívání i při výrobě kosmetiky. „Na zázraky nevěřím, dokud nevidím data a vědecké důkazy,“ dodává.
Racionální a analytický přístup zdědila po svém otci, uznávaném vědci v oboru kvantové chemie a aplikované matematiky, Josefu Paldusovi, který v roce 1968 emigroval do Kanady, kde se stal profesorem na University of Waterloo. Na rozdíl od svého otce ale Barbara dala před akademickou dráhou přednost byznysu. „Téměř dvacet let mi to nemohl odpustit. Pro něj jsou věda a byznys dva naprosto odlišné světy. Věda je pro znalost, byznys pro profit, a to podle něj nemůže dohromady fungovat. Ale já jsem vždy chtěla dělat praktické aplikace a něco, co může lidem pomoct,“ vysvětluje.
Nobelovu cenu za fyziku v letošním roce získali Američan japonského původu Syukuro Manabe, Němec Klaus Hasselmann a Ital Giorgio Parisi. První dva vědci byli vyznamenáni za svou práci na vytváření fyzikálních modelů zemského klimatu a za to, že spolehlivě předpověděli globální oteplování. Třetí z vědců prestižní cenu dostal za svůj příspěvek k teorii náhodných fyzikálních procesů. Nobelovu cenu za fyziku mají letos Američan, Němec a Ital
Leaders
Na jejích zařízení se vyvíjí vakcíny proti covidu
I proto se přestěhovala do Silicon Valley, centra světového byznysu. Kromě toho, že je majitelkou 40 patentů, tam založila i dvě firmy - Picarro a Finesse Solutions. Ty se zabývaly měřením uhlíkové stopy, testováním integrity potravin, buněčnou terapií nebo zrychlením výroby vakcín. „Na našich zařízeních, která jsme instalovali před šesti lety, se dnes vyrábí Pfizer, Moderna i Johnson & Johnson vakcíny proti covidu,“ dodává.
Firmu Finesse Solutions Paldusová prodala ještě před pandemií, chtěla se víc věnovat svému 11letému synovi. „Současní majitelé musí být z koupě nadšeni, i když jsme dostali velmi dobře zaplaceno, v době propuknutí pandemie bychom samozřejmě získali víc,“ říká podnikatelka, která za prodej spolu se svými společníky inkasovala 250 milionů dolarů.
Peníze investovala do koupě továrny na výrobu kosmetiky v Irsku, kde se dosud produkty pod značkou Codex vyráběly. Nyní se ale výroba stěhuje do Spojených států.
Nenarušuje, ale dotváří. Přesně takové jsou podle historiků architektury realizace sídla společnosti Lasvit a hasičské zbrojnice v Líbeznici.Nejlepší novostavby podle historiků: Sídlo Lasvitu a hasičská zbrojnice v Líbeznici
Enjoy
V Austrálii jsme v síti Sephora
Globální kosmetický trh podle ní dosahuje úrovně přibližně 140 miliard dolarů, organická kosmetika pak devět až deset miliard dolarů. Přičemž největší zájem je o přírodní kosmetiku ve Spojených státech, Japonsku, Jižní Koreji a Austrálii. Nejsilnější v Evropě je v tomto ohledu německý a irský trh.
„Austrálie je opravdu hodně zajímavým trhem, tam se naše značka prodává dokonce i v řetězci Sephora, který je tam hodně odlišný od toho, jaký ho znám z Kalifornie nebo i Evropy,“ dodává. Pro Austrálii proto ve firmě vyvíjí i speciální řadu produktů.
Do kosmetického průmyslu, v němž už má Paldusová zaregistrované dva patenty, se ale nevrhla kvůli tomu, že by v něm viděla potenciálně výhodný byznys, ale protože chtěla řešit problémy. „Nicméně nestěžuji, že se nakonec ukáže, že jde i o výdělečný obchod,“ směje se.
Firmu chce posunout ještě dál, aktuálně řeší možnost provádění genetických testů. S jejich pomocí by mohli ve společnosti zjišťovat, jakým konkrétním kožním problémem klient trpí. „Ještě lépe mu pak budeme schopni doporučit konkrétní produkt,“ přibližuje další strategii Paldusová s tím, že tato možnost je zatím na stole jen ve Spojených státech, kde jsou genetické testy povoleny.
Český pavilon na Expu v Dubaji láká nejenom na české sklářské umění, ale i technologické inovace.
Jak přinést do pouště zeleň? Prohlédněte si český EXPO pavilon
Enjoy
Šlechtický rod Lobkowiczů, který vlastní několik významných nemovitostí a mimořádnou sbírku umění, sází na takzvaná NFT. V sobotu proběhne největší konference o tomto fenoménu u nás.Na Hradě startuje obří výstava digitálního umění. Pořádají ji Lobkowiczové
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.