Margareta Křížová: Podnikání po padesátce můžu jen doporučit, je to osvobozující
V padesáti vyměnit teplé místo v korporátu za nejistotu podnikání není šílenství. Naopak, člověk už má zkušenosti, čas i odrostlé děti, říká v rozhovoru pro FreshStart byznys investorka Margareta Křížová. Jaké vnímá rozdíly mezi americkými a českými startupisty? A co jim radí, aby zaujali investora?
Byznys mentorka na volné noze a investorka Margareta Křížová pomáhá start-upům při vytváření obchodních strategií, věnuje se poradenství v rámci fúzí a akvizic a zároveň vede akcelerátor na Newton University. Jak se dostala k mentorství a proč sama doporučuje podnikání po padesátce prozrazuje Margareta v rozhovoru pro FreshStart.
Jak jste se dostala k mentorování?
Po padesátce jsem si řekla, že by bylo dobré zkusit něco jiného a vyzkoušet si, jestli bych to dala sama. Byl to poměrně odvážný krok, řada lidí mi říkala, že tohle hodné holky nedělají. Myslím si, že spousta lidí, kteří váhají, jestli v půli života, když tedy budu předpokládat, že se dožiju sta let, jestli udělat tuto otočku, doporučuju ji udělat. Mentorem jsem se nestala ve třiceti. Mentorem se člověk musí nebo může stát, až když má něco odžito a nabere nějaké zkušenosti.
Jak zabránit tomu, aby se nákaza vyhoření nerozšiřovala od demotivovaných manažerů po celé firmě? Autoři, manažeři Microsoftu, sdílejí své poznatky v článku prestižního Harvard Business Review (HBR). Newstream.cz články z HBR na základě licence přináší pravidelně.
Harvard Business Review: Polovina manažerů je vyhořelá. Co s tím?
Leaders
Koho jste mentorovala či mentorujete?
Hodně mentoruji v rámci akcelerátoru, ale jsou i lidi, kteří chtějí průběžný mentoring mimo akcelerátor. To jsou moji klienti. Nejčastěji jde o firmy, řekněme, střední, středně velké, ale jsou to třeba i lidi, kteří se chystají založit byznys, anebo už ho mají, ale jsou na začátku a chtějí mít sparingpartnera, který jim trochu pomůže. U firem řešíme většinou nějakou obchodní strategii. Momentálně je potřeba, aby firmy byly schopné se změnit, reagovat na to, co se děje na trhu. Mentoring je jakousi řízenou diskuzí, protože když o těch věcech mluvíte s někým, kdo není ponořený do vaší firmy, tak kolikrát vykrystalizují právě nějaká řešení nápady, jak to dělat.
Jak vypadá denní program člověka, kterému se povedlo propojit práci se životem - a to vše ještě s bydlením u moře? Z vlastní zkušenosti píše pro newstream.cz autorka a koučka Cristina Muntean ve svém pravidelném sloupku.
Fejeton Cristiny Muntean: Rovnováha mezi pracovním a osobním životem je pro mrtvoly. Nebo jak to vlastně je?
Leaders
Soustředíte se pouze na český trh nebo máte i nějaké zahraniční klienty?
Většinou na český trh. I když mám pár zahraničních klientů, ale i ti podnikají v Česku.
Když už jsme u těch Čechů, myslíte si, že jsou dobří podnikatelé? Jak se změnili za tu dobu, co se věnujete tomuto oboru?
Dnes je ve vzduchu i v mediálním prostoru chuť podnikat větší, než byla v devadesátých letech. Obrovským rozdílem je ochota přijímat investory. To znamená, že dostanu investici a dám podíl ve firmě, což bylo v devadesátkách téměř nemyslitelné. Jestli jsou Češi dobří podnikatelé, se nedá jednoduše říci. Všechno je o lidech. Třeba v Americe je takový ten podnikatelský drive úplně nikde jinde, protože tam podnikatelská kultura je kontinuálně. Kdežto tady je až porevoluční. Můžeme se rozhlédnout, co se děje na našich ulicích, kdo tam je. Jsou tam lidi, kteří čekají s nataženou rukou, až jim někdo pomůže. Ale myslím si, že bychom našli podobné typy lidí všude na světě.
Anti-age je buzzword posledních let. Stárnou silné ročníky, takže výzkum o tom, jak zlepšit či dokonce oddálit stárnutí, jede na plné obrátky. V dalších dílech seriálu Biohacking se podíváme na poslední anti-age metody.
Biohacking: Jak jíst, pít a nestárnout jako Francouzi
Enjoy
V čem podle vás dělají Češi největší chyby, v porovnání s americkými podnikateli?
Určitě se podceňují. Američani jsou od školky vychováváni v tom, že jsou nejlepší. To tady samozřejmě není. Neustále u nás převládá pocit, že bychom se neměli před ostatními moc vytahovat. Na druhou stranu tu jsou start-upisti, kteří mají sebevědomí, u kterých si říkám, wow, chtěla bych mít desetinu toho, co oni.
Bojí se Češi neúspěchu?
Jasně. Na neúspěch se tady určitě pohlíží jinak, než třeba v Americe. Nežeňme to do extrému, že fuckup je něco báječného. Vždy je to nepříjemné. Můžete se na to dívat jako na příležitost. Samozřejmě záleží, jaký fuckup uděláte.
Ve své práci se věnujete různým věkovým kategoriím. Jaké jsou rozdíly mezi podnikateli, co začínají v pětadvaceti a těmi po padesátce?
Je tam určitá míra rizik, které ti starší zvažují. Osobně jsem velkým propagátorem podnikáním po padesátce, protože vždycky říkám, máte čas, nemusíte nikomu dělat svačiny, nemusíte s někým psát úkoly, je to úžasný. Když se podíváte na demografickou křivku, tak je evidentní, že u nás těch padesát plus, bude a je hodně. Všechny generace by se spolu měli naučit spolupracovat. My nemůžeme říkat, že generace Z je hrozná. To, že nechcete mít závazky je super. Nemáte hypotéky, nikde se nevážete, máte volnost, svobodu, to je bezva. Na druhou stranu je dobré vzít v potaz, že my starší máme něco odžito a jistou životní moudrost. Už nás toho tolik nerozhází, protože jsme se potkali s blbcem a zažili nějaké neúspěchy. Takže si máme navzájem co nabídnout.
Prosit o dovolenou, žmoulat u toho čepici v ruce a pak se vrátit do haldy práce a stresu? Naštěstí současný svět se svými technologickými vymoženostmi mnoha lidem nabízí možnost pracovat skoro odkudkoli. Cristina Muntean v novém seriálu na newstream.cz bude každý týden psát návod na to, jak si zařídit život, ze kterého si nemusíte brát dovolenou.
Fejeton Cristiny Muntean: Jak si postavit život, ze kterého si nemusíte brát dovolenou
Enjoy
Jak oslnit investora
Jste mentorka. Co byste poradila lidem, co chtějí získat investora?
Šla bych za investorem, až když vím, že mám trh a zákazníky - takzvanou trakci a potenciál růstu. Protože co investor chce? Zhodnotit své peníze. Pro podnikatele je častým problémem říct v kostce, o čem jejich byznys je. Tedy, co prodávám, kde je můj trh, jaký je byznys model, to znamená, jak vydělávám peníze, jaký je potenciál růstu, kolik peněz potřebuji, za co je utratím, a jaký bude efekt toho, že ty peníze utratím. V našem případě to znamená, že potřebuji postavit sales team, najmout odborníka na umělou inteligenci, který bude ročně stát x peněz, potřebuji nové prostory, výrobní halu atd. Jednoduše mít nachystané konkrétní koky a finanční plán. Co je velkým nedostatkem při tzv. pitch deckách - prezentacích pro investory, je, že lidi vyprávějí příběhy, jak už dědeček chtěl stavět letadla, a proto stavím taky letadla, nebo modely letadel, když teda nebudeme předpokládat, že někdo staví Boeing. Přičemž zapomene na finance. Faktem je, že většina investorů jsou ostřílení byznysmeni, kteří vědí zač je toho loket. Abyste je zaujali, musíte jít přímo k jádru věci.
Jak na investora nejlépe zapůsobit?
Já bych řekla nemachrovat. Jelikož se často vyskytuji v různých investičních výborech, setkávám se s tím, že lidé maskují svoji nervozitu sebevědomím, což investoři poznají. Lepší je na rovinu říci, že jste nervózní a nedělat ze sebe mistra světa. Investoři investují do vaší budoucnosti. Musíte je umět přesvědčit, že ta budoucnost je taková, jak říkáte. Takže většina investorů chce lidi, co mají drive, energii, charisma. Jestli máte v týmu introverta, tak ho nepouštějte před investora. Pošlete tam někoho, kdo má energii a drive, protože investor chce vědět, že jste rváč, který do toho půjde, ať prší, nebo svítí slunce.
V momentě, kdy jste v pozici, že můžete být zajímavý pro investora, tak jste s největší pravděpodobností zajímavý i pro banku. Do banky musíte přinést, nějaký reporting, což investorovi taky, ale banka vám nebude říkat, jestli máte Frantu propustit, nebo ne, což investor možná ano. Musíte se s investorem předně domluvit, jak se bude ve firmě rozhodovat.
Celý rozhovor čtěte na FreshStart
Další díly FreshStartu:
Tvorba oděvní návrhářky Mirky Talavaškové je přehlídkou neobyčejného spojení cudnosti a rafinovanosti. Její modely pro svoji originalitu, krásu a kulturní "nezávadnost" slaví úspěch jak na evropském, tak i na arabském trhu, kam Mirku zavlála tak trochu náhoda. O tom, jak vnímá svoji tvorbu a co ji inspiruje, je další díl seriálu FreshStart. Pustit si jej můžete v úvodu tohoto článku, nebo na vaší oblíbené podcastové platformě.
FreshStart: Módní designérka z Česka dobývá arabský svět
Newstream TV
Eva Čejková založila komunitu Ženy s.r.o., ze které před pár lety vyčlenila startup Testuj.to. Ten se stal prvním startupem, do kterého investovala Heureka Group. Díky jeho softwaru lze testovat snad všechno. Dnes jej využívají různá média. Testery se mohou stát i běžní zákazníci, stačí se registrovat. A zájem je opravdu velký. „Jsem za to moc ráda. Uživatelské recenze jsou objektivní zpětnou vazbou, pro spolupracující subjekty jde o čistý sběr názorů z trhu,“ říká v další epizodě projektu FreshStart Eva Čejková.
FreshStart: Musíš hořet, abys mohl zapalovat, říká podnikatelka Eva Čejková
Newstream TV
Inovativní vzhled hasicího přístroje Amplla doplňuje jeho multifunkčnost. Architekt Přemysl Kokeš přišel s nápadem na hasicí přístroj, který si budete chtít doma dokonce vystavit. Kulatý, placatý a barevný rescue point sklízí úspěchy i na designových soutěžích jako je například prestižní International Forum Design Award, kde získal zlato. „Velice mě potěšila česká cena hasičů Zlatý plamen, protože to není za design, ale od odborníků na požáry, kteří ocenili naše uvažování,“ říká Kokeš v další epizodě projektu FreshStart.
FreshStart: Hasičák, který si doma vystavíte, sklízí ceny od designérů i hasičů
Newstream TV
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.