Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Móda ulice za miliardy. Mikina za tisíce eur je taky výnosná investice

Supreme
cchana/ Creative Commons / CC BY-SA 2.0
Stanislav Šulc

Když se prochází londýnským obchodním domem Selfridges nebo Dubai Mall ve Spojených arabských emirátech, upoutá Středoevropana na první pohled jedna zvláštnost: velká část lidí, kteří nakupují v těchto top obchoďácích světa, nosí teplákové soupravy a tenisky. Jde často o produkty slavných fashion brandů jako Gucci či Louis Vuitton. Svět se mění a ani svět módy nezůstává na místě. Proměnil se, nabízí oblečení ulice. Proč se tak stalo, kolik stojí třeba takové tenisky Gucci a lze na tom i nějak vydělat?

Reklama

Streetwear je heslo, které je potřeba si zapamatovat. Do povědomí se dostávalo od osmdesátých let, kdy na americkou scénu vtrhl hip hop. Jeho fanoušci se vedle hudby odlišovali právě oblečením a nejrůznějšími doplňky. Po roce 2000, jak dorůstaly nové generace, z hip hopu stal převládající žánr a totéž začalo s mírným zpožděním platit pro oblečení. Uplynulá dekáda pak naplno ukázala sílu této subkultury. Z hvězd jako Beyoncé a Jay Z, Kanye West, Rihanna se staly nejvlivnější osobnosti světa a především dospívající hltali všechno, co tyto celebrity reprezentovaly. Včetně oblečení.

Supreme za miliardu dolarů

Hlavním vítězem se stala nenápadná a tak trochu tajemná společnost Supreme. Ta byla původně skateshopem, jehož dveře se poprvé otevřely již v roce 1994 v newyorském SoHo. Založil jej designér James Jebbia, dodnes poněkud tajemná osobnost módního světa. Jebbia vsadil na rostoucí oblibu kultury ulice, kam vedle skateboardingu spadal především hip hop, graffiti, tenisky Nike a kšiltovky. Jebbia prohlásil, že chce „vytvářet ležérní a nabušený styl pro mladé newyorské skejťáky, které zná“. 

Takový zůstal Supreme-styl dodnes, jen jej nosí i nejbohatší celebrity světa, které po něm sahají kolikrát častěji než po slavných módních značkách francouzských mol. A ze Supreme se v roce 2017 stala miliardová firma. Tehdy od Jebbii koupila poloviční podíl investiční skupina The Carlyle Group. Cena byla ohromující: 500 milionů dolarů, celý Supreme tedy byl oceněn na miliardu dolarů. Jak se to Jebbiovi podařilo?

Hermès, ilustrační foto

Luxusu se daří. Evropa ale ztrácí kvůli nedostatku turistů

Tržby i zisky luxusních značek rostou, a to nejen ve srovnání s tragickým rokem 2020, ale i s předpandemickou realitou roku 2019. Novinkou je růst domácí poptávky a dynamicky se rozvíjející prodej přes internet.

Přečíst článek

Reklama

Jebbia od otevření prvního Supreme shopu vsadil na netradiční marketingové postupy. Ačkoli televize byla na absolutním vrcholu a rodil se internet, Jebbia vsadil na budování zákaznické komunity a na co nejosobnější (a nejosobitější) přístup. Klíčovým se stal jeho sponzoring profesionálních skejťáků Justina Pierce a Harolda Huntera, kteří si zároveň zahráli v kultovním snímku Kids. Ostatně podle magazínu Vogue to byli  právě komparzisté ze snímku Kids, kteří v prvním obchodu obsluhovali. Tím se Supreme propojilo s mimořádně slavnými osobnostmi aktivními v cílové subkultuře, čímž si připoutal první zákazníky.

Supreme shop v Tokiu iStock

Podobný princip pak důsledně naplňoval i v dalších letech růstu. Dnes superslavní muzikanti a zpěváci dokázal Jebbia a jeho Supreme chytit v samých začátcích rozbíhající se kariéry a jak rostly tyto dnes globálně slavné superstar, tak rostla i sláva brandu Supreme. Využil tak principů takzvaných influencerů známých ze sociálních sítí, a to ještě před vzestupem Facebooku či Instagramu.

Pro značku přelomovou se stala spolupráce s Beyoncé, která slavnou šedou mikinu s červeným logem využila v jednom ze svých videoklipů. V uplynulé dekádě se právě Beyoncé stala hvězdou nejvyšší kategorie, jejíž videa na YouTube měla miliardová zhlédnutí, díky čemuž se právě červené logo dostalo k očím nejširšího publika. A alespoň tričko či kšiltovku Supreme toužil nosit každý. 

Prodeje luxusních hodinek rostly navzdory pandemii.

Překvapení: Švýcarské hodinky se prodávají jako před pandemií

Během prvního pololetí vyvezli švýcarští výrobci luxusních hodinek zboží za 10,6 miliardy švýcarských franků, což je téměř stejně jako v roce 2019.

Přečíst článek

Ulice a haute couture

Jebbia zároveň uzavřel několik důležitých partnerství. Například s francouzskou haute couture značkou Louis Vuitton (výsledkem čehož byla řada Supreme X Louis Vuitton, z níž se dnes oblečení prodává za víc než deset tisíc eur), s Nike, Vans či Levi`s. Díky tomu se Supreme dostalo k ještě širšímu publiku, zároveň se globální brandy dokázaly napojit na dynamicky rostoucí úspěch Supreme. 

Značka se tak vydává cestou limitovaných edic známých z jiných retailových segmentů. Omezené množství produktů prodává za relativně vysoké ceny a navíc si vybírá, komu je prodá. V den uvedení nové limitované edice na trh stojí před obchody Supreme stovky lidí, kteří jsou postupně vpouštěni dovnitř. „Chcete-li se zúčastnit uvedení limitky, musíte se registrovat online pro konkrétní místo a čas. Ale je to velmi složité, protože se chce registrovat neuvěřitelné množství lidí a místa jsou rychle pryč,” citoval jednoho z věrných zákazníků Supreme server CNBC.com. „Přijdete v přesný čas s kreditkou a občankou s fotografií, které jste použil pro registraci. Ale i pak čekáte klidně tři čtyři hodiny, než se dostanete dovnitř,” popsal svoji zkušenost zákazník, který nechtěl uvést své jméno. Při takové příležitosti obvykle utrácí kolem tří tisíc dolarů, což představuje nákup zhruba osmi triček, šesti batohů, sedmi skateboardových prken, nějaké klíčenky a odznáčky. Při správné práci na sekundárním trhu se mu tato investice několikanásobně zhodnotí.

S předměty a oblečením z limitovaných edic (ale i běžných) Supreme se hojně obchoduje například na specializované burze StockX. Podle CNBC činí průměrná hodnota předmětu s logem Supreme prodaných na StockX zhruba 900 dolarů.

Louis Vuitton přitom nezůstal zdaleka jediným brandem „vysokého křejčovství”, který se vydal směrem ulice. Úspěchu v přilákání zcela nové cílové skupiny z řad takzvaných mileniálů si všimli i další a zvlášť výrazný úspěch se svým streetweare slaví Gucci. Zelené teplákovky budou pravděpodobně tím nejčastějším pouličním oblečením, které zahlédnete ve zmíněných Selfridges či Dubai Mallu. Taktéž ikonickými se staly Gucci bílé tenisky s jemnými proužky, které vyjdou na 500 až tisíc eur. Snaha oslovit širší a mladší publikum je pak patrná u většiny francouzských či italských módních domů, které zakládají nejrůznější subbrandy (například Armani Jeans apod.).

Superjachta Dilbar

Kde kotví miliardáři? Letošním hitem je Itálie

V srpnu kotvilo nejvíc takzvaných superjachet u pobřeží Itálie. Naopak v USA jejich počty výrazně propadají.

Přečíst článek

Alternativní investice

Tisíc eur za tenisky nebo několik tisíc za mikinu může působit jako absurdita. Ve skutečnosti může jít o zajímavou investiční příležitost. Zvláště tenisky se v posledních deseti letech staly předmětem sběratelské vášně u velké spousty lidí po celém světě a limitované edice tenisek mohou vynášet i desítky procent ročně.

Jedním z největších odborníků na tenisky na slovensko-českém trhu je Peter „Kovkou” Kováč, product manager nyní již mezinárodního e-shopu s botami Footshop. Peter vlastní kolem 350 párů bot a ačkoli sám s nimi nekšeftuje o „teniskonomii” toho ví opravdu hodně.

„Důležité je si uvědomit, že cenové extrémy najdeme až na sekundárním trhu, tedy až když se začne obchodovat s teniskami na různých burzách. Tam platí jednoduchá rovnice: čím známější značka a menší kolekce, tím vyšší cena. A samozřejmě čím zajímavější příběh za těmi botami, tím lépe. Jednou z nejslavnějších tenisek je Nike Mag, tu možná znáte z filmu Zpátky do budoucnosti, ve kterém se samy zavazovaly. Nike u příležitosti výročí filmu tu tenisku vydali, opravdu se i sama zavazuje! Vzniklo jen několik párů, které šly do aukce, kde se jejich cena vyšplhala i k půl milionu dolarů. Dostupnější tenisky, tedy takové, které by si mohl koupit každý, kdyby byl blázen, jsou opět Nike, ale tentokrát řada Jordan, které vyšly s kalifornskou značkou Undefeated. Ty se prodávají za nějakých 20 až 40 tisíc dolarů,” uvedl již dříve Kováč.

Louis Vuitton

Luxus v covidu táhne Asie. Královnou haute couture je ale Francie

O Francii se traduje, že je kolébkou vkusu a estetických ideálů. Potvrzuje to i nejnovější žebříček sestavený agenturou Kantar: pět z deseti nejhodnotnějších luxusních značek je z Francie, v čele s Louis Vuitton.

Přečíst článek

V desítce nejdražších tenisek, které se kdy prodaly, má značka Nike hned sedm zářezů. Vůbec nejdražšími jsou přitom tenisky, které vyrobil Nike ve spolupráci s populárním rapperem Drakem. Jmenují se Solid Gold OVO x Air Jordan, jsou ze zlata a magazín GQ odhadl jejich cenu na téměř dva miliony dolarů. Jedná se však o mimořádné boty, které nejsou na trhu a jejich cena je do velké míry dána především cenou zlata.

V roce 2019 však došlo k aukci, na níž byl vytvořen rekord v prodeji tenisek. Ten má hodnotu 437 500 dolarů a zaplatil jej nový majitel bot Nike Moon Shoe z roku 1972. Jejich návrhářem byl spoluzakladatel Bill Bowerman a vznikly pro kvalifikační závody na olympijské hry v Mnichově. Jsou ručně šité a existuje jen desítka známých párů.

Vysoké ceny najdeme ale i u nových bot, především jde-li o produkty z limitovaných edic vytvořené ve spolupráci se slavnými celebritami nebo od slavných návrhářů.

„Prodáváme i boty s cenovkou přes 30 tisíc korun. To jsou boty od Ricka Owense, což je vyloženě slavný módní návrhář. To je jako koupit si něco od Louise Vuittona přímo z mola. Nejsou to boty pro každodenní nošení, je to spíše extravagantní výstřelek. Tam se platí za to jméno,” popisuje Kováč. Mezi celebritami, kterým se mimořádně daří i na poli tenisek, pak vládne zejména Kanye West, jenž spolupracuje s Adidas na teniskách Yeezy. „Kdysi vycházely v počtu třeba deseti až patnácti tisících kusů, ale byl o ně takový zájem, že byly vyprodané během pár sekund. Dneska už jich je mnohem více,” dodává Kováč.

Tenisky patří mezi takzvané alternativní investice, tedy takové, jež bývají spojené s emocemi. Nejčastěji investují do umění a starožitností, následují hodinky, známky a mince a nově se v žebříčku objevily také auto- a motoveterány.

Míšeňský porcelán

Desítky tisíc eur za talíř? Investice do Míšně mohou pomoci s inflací

Díky dálnici D8 jste tam za chvíli. Návštěva muzea a fabriky míšeňského porcelánu je skvělý tip na výlet. A možná i dobrou investiční příležitostí.

Přečíst článek

Odborníci na alternativní investice a sbírky se však shodují na jednom: investujte jen do toho, co vám činí zároveň radost.

Nesháníš mikinu Supreme?

Nošení luxusního streetwear je známkou určitého společenského statusu. Navíc je neustále oblékají nejpopulárnější lidé světa. Touha po produktech značky Supreme nebo po teniskách Gucci je u cílové skupiny tak vysoká, že logicky vznikají doslova tuny pirátských kopií. Navíc na rozdíl od jiných produktů top brandů tyto nemívají příliš složitý design, naopak určitá střídmost je přímo ctností takového oblečení, pro piráty však je o to snazší ho okopírovat.

To se projevuje i na nabídce trhovců ve všech světových metropolích. Kupříkladu v Hongkongu vás ještě před pár lety lákali především na „kopie” kabelek Louis Vuitton či Hermès. Dneska je nabídka výrazně odlišná. Všude visí batohy Herschel či Fjällräven, respektive jejich napodobeniny, které však od originálu nejsou rozeznatelné jinak než cenou. Taktéž všudypřítomní nahaněči, kteří se vás snaží zlákat do toho nejlepšího obchodu v celém Hongkongu, nelákají na Armaniho, ale spíše na mikinu Supreme.

Je to přitom mohdy zásadní paradox. Protože kupujete „kopii”, dosáhnete po smlouvání ceny zhruba desetinové oproti originálu. Za to ale dostanete produkt, který byste na Slovensku ani Česku ve srovnatelné kvalitě nezískali ani náhodou a museli byste si výrazně připlatit.

>>>>>>Zajímáte se o alternativní investice? Novinky i trendy sledujte zde<<<<<<

Minimalistický domek v Posázaví.

Glamping je trend. Místa, která ho nabízí, přibývají každý měsíc

Okouzlující kempování neboli glamping. Slovo, které se do oficiálního slovníku angličtiny dostalo v roce 2015, je v posledních letech čím dál skloňovanější. A trendu, jehož vznik bývá spojován již s dobou středověku, podlehli i Češi.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Vnímání luxusu se mění: prestiž nahrazuje minimalismus a zásady

Olívia Lacenová: Vnímání luxusu se mění. Prestiž nahrazuje minimalismus a zásady

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme