Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Nákladový kat Carlos Tavares skončil v čele automobilky Stellantis

Nákladový kat Carlos Tavares skončil v čele automobilky Stellantis
Profimedia
 nst
nst

Patřil k nejmocnějším postavám globálního automobilového průmyslu. Carlos Tavares měl pověst nelítostného nákladového kata. Za svou kariéru dokázal například odvrátit bankrot automobilky Renault. Nyní se ale jeho manažerský styl řízení znelíbil vyššímu vedení a výkonný ředitel Stellantis Tavares poněkud náhle ve své funkci končí.

Pozici Tavarese ve vedení Stellantis v poslední době podkopal dramatický pokles tržeb a zisků koncernu, který vlastní značky Peugeot, Citroën, Fiat, Chrysler nebo Jeep. Neuspokojivé výsledky přišly poté, co firma navíc zvýšila ceny více než její konkurenti. Její čisté tržby letos ve třetím čtvrtletí meziročně klesly o 27 procent. Minulý týden navíc koncern oznámil plány na uzavření své továrny na výrobu dodávek Vauxhall v britském Lutonu, což ohrožuje asi 1100 pracovních míst, píše server BBC.

„Kritici Tavareseho vedení by řekli, že jen příliš snižoval náklady a zdržoval výrobky a také poškozoval kvalitu,“ komentoval pro BBC jeho odchod Hans Greimel, redaktor Automotive News. 

Rychlý proces

Rezignaci Tavarese „s okamžitou platností“ v neděli přijalo představenstvo firmy, sdělil Stellantis v prohlášení, aniž by uvedl důvod personální změny. Firma doplnila, že proces výběru nového výkonného ředitele je již v plném proudu a bude dokončen v první polovině příštího roku. Mezitím koncern povede dočasná výkonná rada v čele s předsedou představenstva Johnem Elkannem.

Vedení společnosti ve světle neuspokojivých výsledků přistoupilo k jistým personálním změnám už v první polovině října, tehdy však uvedlo, že 66letý Tavares na své pozici zůstane do konce svého kontraktu na začátku roku 2026. Jeho odchod podle informací listu Financial Times (FT) přišel za rostoucího napětí mezi ním a dalšími členy představenstva ohledně toho, jak zareagovat na pokles prodejů v USA a Evropě.

„Tavares se zaměřval na krátkodobé věci spíše než na dlouhodobější výhled skupiny a dokázal při tom všechny naštvat,“ citoval deník FT nejmenovaný zdroj obeznámený s postoji členů představenstva.

Tavares před vznikem automobilky Stellantis vedl PSA Peugeot a podle Reuters byl v minulosti považován za jednoho z nejlépe respektovaných manažerů v automobilovém průmyslu. Za jeho kariéru se mu podařilo odvrátit bankrot francouzské automobilky Ranault, v roce 2021 se také zasloužil o fúzi PSA s Fiat Chrysler Automobiles, která dala vzniknout koncernu Stellantis, což je dnes čtvrtý největší výrobce automobilů na světě. Hlavním zdrojem zisku pro koncern byla severoamerická větev, společnost se však letos nezvládá přizpůsobovat změnám na trhu. Cena jejích akcií letos podle Reuters klesla asi o 40 procent.

Ford propustí v Evropě tisíce lidí. Tak jako ostatní automobilky hledá cestu z krize

Americká automobilka Ford v Evropě zruší kolem 4000 pracovních míst, což odpovídá asi 14 procentům její pracovní síly v regionu. Zdůvodnila to značnými ztrátami v posledních letech. Ty podle ní zapříčinila slabá poptávka po elektromobilech, nedostatečná vládní podpora přechodu na elektrická vozidla a rostoucí konkurence.

Přečíst článek

Volkswagen plánuje podle odborů zavřít v Německu nejméně tři továrny

VW bojuje o přežití. A vede vyčerpávající válku s odbory

Německý automobilový koncern Volkswagen (VW) plánuje zavírat výrobní závody v Německu ve všech scénářích, které předložil zástupcům zaměstnanců. Oznámila to předsedkyně závodní rady VW Daniela Cavallová. Automobilka podle ní překročila hned několik červených linií. Její kolega Thorsten Gröger, který vede vyjednávání za odborovou centrálu IG Metall, podle agentury Reuters dodal, že zaměstnanci jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard korun). Vedení v interní zprávě zaměstnancům návrh možných ústupků schválilo.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme