NFT CryptoPunk nevlastním, to je drahé i na mě, říká mladý Lobkowicz
Je zástupcem nejmladší generace Lobkowiczů. William Rudolf vystudoval Harvard, má nesmírné charisma a vystupuje jako opravdový šlechtic. V rodině má na starosti digitální aktivity a uspořádal první velkou akci u nás věnovanou digitálnímu umění, neboli takzvaným NFT. „Investiční potenciál NFT pro mě není až tak podstatný. V tuto chvíli hlavně experimentujeme a objevujeme možnosti, které tato moderní forma nabízí, a řešíme, jak je budeme moci využívat pro uchování našich sbírek,” říká William Rudolf Lobkowicz v rozhovoru pro newstream.cz.
Propojení tradičního šlechtického rodu a moderních digitálních uměleckých děl je poměrně zvláštní. Co stálo na počátku akce NFC neboli Non Fungible Castle?
Všechno začalo během pandemie, kdy jsme zavírali dveře našich prostor a přišli jsme o 95 procent příjmů. Museli jsme přemýšlet nejen nad tím, jak získávat peníze na uchování sbírek, ale také nad tím, jak tyto sbírky i v takové době sdílet se světem. Studovat, uchovat a sdílet, to je cíl Lobkowické sbírky. Začali jsme proto pořádat virtuální prohlídky, byly zdarma každou neděli v češtině a angličtině a samotné nás překvapilo, kolik lidí se připojilo doslova z celého světa. Skutečně jsme měli návštěvníky ze šesti kontinentů.
Odtud je ale k NFT ještě docela dlouhá cesta. Přeci jen virtuální prohlídky pořádala celá řada institucí, ale málokterá se již pustila do NFT.
My jsme právě v tuto dobu začali na ta NFT narážet čím dál častěji a vůbec ne kvůli cenám, které se v tomto segmentu objevují. Mnohem víc nás zajímají ty možnosti, jež tato nová technologie nabízí.
První digitální dílo od kontroverzního britského umělce stálo dva tisíce dolarů. Po pár týdnech se prodává v průměru za 35 tisíc dolarů, zhodnocení tak jde do tisíců procent.Nejlepší investice roku? Digitální obraz od Hirsta
Enjoy
Konkrétně?
Je toho více. Tak zaprvé nás například zaujalo, že toto umění může cestovat po celém světě během sekundy. To u klasického umění není možné. My to známe velmi dobře. Když chcete například zapůjčit nějaký obraz, stojí to spoustu starostí, lidské práce, pojištění je drahé a ještě se musíte ptát státu, jestli daný obraz vůbec můžete vyvézt.
Dále jsou velmi zajímavé komunity, které se kolem NFT začínají vytvářet. Jistě jste slyšeli o CryptoPunks, obrázky, které se prodávají za miliony dolarů. Kdyby se podobná komunita vytvořila kolem nějaké kulturní instituce, bylo by to skvělé, protože by to mohl být ideální způsob na získávání nových mecenášů.
O tuto technologii se aktivně zajímáme již nějakých osm měsíců a stále objevujeme nové a nové možnosti, ale také problémy. I proto jsme uspořádali tuto konferenci, která má na některé otázky, zejména ty spojené s právem a copyrightem, odpovědět. Přijedou fakt chytří lidé ze světa umění i krypta, takže se těšíme, že se světem NFT budeme pracovat dál v souladu s našimi hlavními cíli, kterými je hlavně uchovávání sbírek a nemovitostí.
Právní otázky jsou v této oblasti dost v mlze.
Je tam hodně věcí, na které v tuto chvíli neexistují odpovědi. Třeba se musí dořešit otázka copyrightu u NFT, které zachycuje existující dílo. Neztrácím tím práva k užití původního díla? To je ostatně právě jeden z cílů této konference. Já bych navíc chtěl uspořádat i další osobnější setkání těchto lidí a dál se problematikou zabývat. Můžeme se hodně naučit. Ať už jako jednotlivci, tak i jako kulturní instituce.
Zapamatujte si datum 4. září. To se u nás otevře první virtuální galerie v takzvaném metaprostoru, která nabídne možnost nákupu digitálních originálů známých pod zkratkou NFT. "Možnosti virtuálních světů pro umělce a umění jsou takřka neomezené," říká galeristka Olga Trčková, jejíž DCS Gallery v Dlouhé otevře svou virtuální "pobočku".Sázejte na velká jména, pak se u digitálního umění nespálíte, radí galeristka Olga Trčková
Leaders
Tedy je reálná možnost scanovat a prodávat NFT existujících děl?
Teď to rozhodně neděláme a nevím, jestli to někdy bude možné. Pro nás je nejdůležitější respekt k naší sbírce, její zachování a její absolutní bezpečnost. Tedy nic, co by ji mohlo byť teoreticky ohrozit, nikdy dělat nebudeme. Ale samozřejmě se ta varianta nabízí, některé instituce to již zkoušejí. Ale nemyslím si, že by legislativně již bylo vše natolik dořešené, že by se vylučovaly veškeré potenciální potíže v budoucnosti. Vždyť vlády v tuto chvíli teprve začínají přemýšlet nad právními pravidly pro kryptoměny. NFT jsou ještě daleko komplexnější problém.
Na druhou stranu NFT nabízejí možnost takzvaných smart kontraktů, díky nimž umělec nebo instituce může získávat finanční prostředky z dalších prodejů. To je zase nepopiratelná výhoda.
Ano, to je jedna z velmi důležitých vlastností NFT, které mohou pomoci umělcům i institucím, jako je třeba Lobkowická sbírka. Během tohoto víkendu budeme dražit pár NFT od známých světových i tuzemských umělců, jež inspirovala díla právě z našich sbírek. Výtěžek půjde na restaurační práce a další uchovávání sbírky. Zkrátka cílem je, aby se co nejvíc lidí cítilo být součástí té sbírky.
Co si zájemci budou moci koupit?
Je toho více. Například tu máme dílo demostrující, jak čas negativně působí na renesanční sgrafita, která se musejí každých 30 až 50 let restaurovat za desítky milionů korun. Nabídneme také digitální podobu jednoho obrazu, který má uprostřed díru. A až se jej povede zrestaurovat, tak se majiteli ta díra také zacelí. Další dílo zase nabízí dva obrazy v jednom. Na fyzickém plátně je vidět jen novější malba, ale my jsme ji nechali nafotit rentgenem a NFT nabízí i to, co je přemalováno. Zkrátka chceme naplno využít možností, které NFT nabízí.
My na tom nechceme vydělávat, pro nás je důležitý filantropický rozměr. Ostatně právě proto zkoušíme využít podstaty NFT i pro čistě mecenášské účely a lidem nabízíme „tokeny”, které nejsou klasickým uměním, ale spíše certifikátem, že podporují určité dílo nebo celou sbírku. Jsme v tom úplní pionýři, vůbec nikdo to před námi nezkusil a samozřejmě nevíme, jestli o to někdo bude mít zájem. Ale i o tom má být naše konference.
Ceny virtuálních děl známých českých umělců jsou nižší než u klasických originálů.V Praze „otevřela“ první tuzemská virtuální galerie. Lze v ní i nakupovat
Enjoy
NFT se prodávají přes řadu systémů, nejčastěji aukčních. Který jste zvolili? Zároveň jste mluvili o zápůjčkách, které ale třeba nejčastější server OpenSea snad ani neumožňuje.
Co se týče zápůjček, opět bych doporučil zúčastnit se konference, protože se tam tomu jeden speaker bude věnovat. Zápůjční chytré kontrakty jsou moc zajímavá věc. Doporučuji. Ohledně naší dražby, ta pojede na SuperRare a my jsme první uměleckou institucí, která na této hodně exkluzivní platformě bude aktivní. Byl to nároční proces, aby nás přijali, ale povedlo se. Do budoucna samozřejmě přemýšlíme nad dalšími inovacemi, aby ten takzvaný minting (vytváření originálního kódu nesoucího danou audiovizuální informaci, tedy tvorba samotného NFT - pozn. aut.) byl co možná nejpřístupnější všem.
Nečelíte určité nedůvěře ze strany zastánců tradičního umění?
Tak to rozhodně nechceme vnímat. Pro nás jde o nový segment umění, který má budoucnost a zůstane tu již s námi. A například chceme ukázat, že toto nové umění s tím klasickým se skvěle doplňují. Například jak máme ty CryptoPunks, tak ty budeme ukazovat vedle děl od De László, jednoho z nejslavnějších potrétistů světa. Jde o komunikaci, možná i most mezi těmi dvěma světy. Ty CryptoPunks jsou určitě svého druhu portréty pro 21. století, navíc nabízejí možnost vyjádřit své subjektivní já, které je pro řadu lidí důležitější než to objektivní. NFT jsou hodně v rukách mladých, pro nás tedy představují možnost, jak právě mladší generaci přilákat k umění, ale i k mecenášství.
Ostatně dlouhodobě říkáte, že rod Lobkowiczů tu je nejméně 600 let a je třeba hledat cesty, aby tu byl dalších 600 let.
Přesně tak. Musíme zůstat relevantní. V současnosti nás navštěvují a podporují spíše starší generace, potřebujeme lákat i ty mladší. My ty sbírky neuchováváme jen pro sebe, ale pro celou Evropu i svět.
Četl jsem, že jste svět kryptoměn i NFT objevil v Bostonu, kde jste studoval Harvard.
Ano, o kryptu jsem slyšel dřív a mám i nějaká kryptoaktiva, ale není jich moc. O NFT jsem poprvé slyšel někdy v roce 2017, ale tehdy jsem ještě vůbec nepřemýšlel nad jejich potenciálem. Ostatně tehdy si skoro nikdo neuměl představit, jak důležitou roli budou NFT moci hrát v našich životech. Byla to zcela nová technologie, u které se předpokládalo, že potrvá nejméně dvacet let, než se stane masověji používanou. Covid to ale strašně urychlil.
Šlechtický rod Lobkowiczů, který vlastní několik významných nemovitostí a mimořádnou sbírku umění, sází na takzvaná NFT. V sobotu proběhne největší konference o tomto fenoménu u nás.Na Hradě startuje obří výstava digitálního umění. Pořádají ji Lobkowiczové
Money
Máte i nějaká vlastní NFT?
Mám.
Prozradíte, co?
Raději ne, ale třeba CryptoPunk opravdu nemám, ty ceny jsou šílené i na mě, tolik kryptoměn nevlastním. Navíc já rád testuji, experimentuji, co ta technologie umožňuje, nejde mi o žádné spekulace. Ale celé to je opravdu ještě docela nové a není jisté, jak se tyto věci budou chovat dlouhodobě. Budou jako akcie, nebo jako klasické umění, nebo jako běžné kryptoměny?
V současnosti celý vyspělý svět řeší inflaci a pocovidovou ekonomiku. Jak rodina vaší historie, tradice a také majetku řeší podobnou situaci?
Samozřejmě jde o složitou situaci, ale obecně základem je diverzifikace, fondy a další nástroje. A ano, NFT mohou být jedním z takových investičních nástrojů. Ale obecně na naši rodinu, sbírky, nemůžete koukat úplně jako na podnikatele. Když podnikatel investuje 25 milionů korun, může počítat s tím, že mu přinesou zisk. My vynaložíme například 25 milionů korun na uchování starobylých fresek pro budoucí generace, ale o zisku nemůže být řeč.
Ono to vypadá krásně, když máte úžasné zámky, hrady a spousty uměleckých děl. Ale vlastnit zámek, to je jedna z nejtěžších věcí. Nechcete jeden? Klidně si ho vezměte.
Ale ne, vážně. Máme čtyři hrady a zámky a například Roudnice je ve složité situaci. Tam je 250 pokojů a centrální vytápění. Vytápět musíte, jinak jde voda do zdí. Ale vytápět byť na minimální dobrou teplotu stojí 7000 korun za hodinu. Musíme hledat cesty, jak to celé financovat a mecenáši jsou pro to dost zásadní.
Část portfoliomanažerů a finančních poradců přistupuje k bitcoinu a dalším velkým kryptoměnám jako k alternativě tradičních investic a doporučuje je (malým dílem) jako část diverzifikovaného portfolia. V posledních měsících je ale celkem dobře vidět, že krypto tuto funkci ztrácí a celý trh se začíná chovat podobně jako akciový, jen s větší volatilitou. Budoucím zlatem, které do úspor přináší stabilitu a protipohyb k výkyvům akcií, se tedy evidentně nestane. Tereza Zavadilová: Bitcoinem se nikdo nezachrání
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.