Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Nový šéf Amazonu Andy Jassy: Bezosův stín stojící nohama pevně na zemi

Andy Jassy, nový CEO Amazonu, ve funkci nahradil zakladatele společnosti Jeffa Bezose.
JD Lasica / Creative Commons / CC-BY-2.0
Stanislav Šulc

Andy Jassy k nejvyšší roli v Amazonu rostl řadu let jako „Bezosův stín“. Největšímu e-shopu světa navíc vymyslel nejlukrativnější byznys.

Reklama

Kdo je nový muž číslo jedna v největším e-shopu světa? Jak se z Jassyho stal muž, který po Bezosovi měl nejsilnější slovo v Amazonu? A jaké výzvy se na něho řítí a bude je muset vyřešit, aby se z Amazonu nestala „nudná“ firma vydělávající miliardy, ale mířící k tiché smrti?

Pojďme to rozebrat od počátku. Kdo je Andy Jassy? Rozhodně muž předurčený k úspěchu. Narodil se do bohaté rodiny patřící do newyorské smetánky, čemuž odpovídalo také jeho vzdělání. Nastoupil na Harvard, na jednu z nejprestižnějších ekonomických škol světa – Harvard Business School. Z ní se pak rovnou zamířil na pozici marketingového šéfa do tehdejšího start-upu Amazon, který už v té době měl ambici dostat se na burzu. 

„Školu jsem ukončil první květnový pátek v roce 1997. Do Amazonu jsem nastoupil hned v pondělí. Myslím, že hlavní důvod, proč mě vzali, byla skutečnost, že jsem byl ochotný přijít hned v pondělí,“ prozradil anekdotu ze začátku své kariéry Jassy.

Když vezmeš Bezose pádlem po hlavě

A anekdot je na jeho cestě mezi nejvlivnější byznysmeny světa víc. Tou nejslavnější se stala příhoda, kdy si jej Bezos, zakladatel a neomezený vládce Amazonu, vybral do kruhu svých nejbližších. „Stalo se to během jednoho zápasu v „broomballu“. To byl sport vymyšlený dalším zaměstnancem Amazonu, v němž se propojovaly techniky lakrosu a fotbalu a který se ve firmě dodnes hraje. Při jedné hře Jassy, tehdy čerstvý absolvent Harvardu, v zápalu boje napálil Bezose do hlavy kajakovým pádlem. Bezos byl natolik uhranut Jassyho zaujetím pro úspěch, že si ho od té doby bral na všechny schůzky a porady,“ uvedli Rupert Neate a Sarah Butlerová z Guardianu.

Reklama

A byla to volba více než správná. Jassy se postupem času stal Bezosovým „stínem“, což je mimochodem termín často užívaný všemi, kdo o novém CEO Amazonu mluví. Ale jinak o něm hovoří jen v nejlepším. Jassy je podle nich výrazně orientován na uživatelskou zkušenost, což je vlastnost klíčová pro všechny dnes úspěšné inovátory. A umí se zároveň velmi dobře postarat o své zaměstnance. Chování k zaměstnancům bývá přitom Amazonu často vytýkáno a náprava reputace v tomto ohledu tak bude jedním z prvních úkolů pro Bezosova nástupce.

V červenci vzlétne do vesmíru raketa New Shepard s posádkou. Na palubě nebude chybět ani šéf Amazonu Jeff Bezos.

Jeff Bezos: Work-life balance je k ničemu

Nejlepší je propojit práci a život v jedno, soudí někdejší lídr Amazonu Jeff Bezos. V pondělí 5. července ho ve vedení nahradí Andy Jassy. Bezos zůstane jen výkonným předsedou správní rady.

Přečíst článek

Ale zpět k samotné osobnosti Andyho Jassyho. Často skloňovanou charakteristikou pak je také to, že Jassy „netrpí bláznivostí,“ jak prozradil jeden z jeho přímých podřízených Scott Chancellor, a naopak stojí pevně nohama na zemi. To je pro nejvyšší patro technologického sektoru mimořádně důležité a kupodivu méně časté, než by se mohlo zdát. Odpovídá tomu také Jassyho „usedlost“ v rodinném životě. Se ženou Elanou je ženat od srpna 1997 a mají spolu dvě děti.

„Když jsem se rozhodl přestěhovat na západní pobřeží kvůli práci v Amazonu, podepsali jsme spolu smlouvu, že to bude jen na tři roky. Ta smlouva byla na obyčejném ubrousku. A jak je vidět, už dávno vypršela,“ přidává k dobru další anekdotu ze svého života Jassy.

Digitální monstrum

Dnes třiapadesátiletý manažer patří k hlavním architektům úspěchu Amazonu. Ten byl před jeho nástupem opravdu výlučně inovativním, ba dokonce disruptivním prodejcem knih. Byl to právě Jassy, který navrhl, aby se Amazon začal soustředit také na prodej dalších artiklů – zejména hudebních CD a filmových DVD. Tato první diverzifikace pak nastartovala postupné rozšiřování nabídky Amazonu, který dnes vedle téměř veškerého zboží nabízí také dovážku jídel (samozřejmě nikoli v Česku) a spoustu dalších služeb.

Skutečným majstrštykem Jassyho dráhy však bylo něco jiného. A vyneslo mu to jednak status korunního prince Amazonu, jednak spoustu nabídek z jiných firem. Mimo jiné se mohl stát šéfem Uberu, Steve Ballmer o něm dokonce uvažoval jako o budoucím šéfovi Microsoftu. Nakonec však tento post získal Satya Nadella, který Microsoft posunul právě směrem Jassyho části Amazonu.

A je tu další anekdota. Jeff Bezos pověřil Jassyho, aby zjistil, proč vývojářům trvá tak dlouho vyvíjet nové aplikace. Během kontroly Jassy zjistil, že vývojáři ztrácejí nejvíc času tím, když se snaží navzájem sdílet nejnovější pokrok ve vývoji ze svých počítačů mezi sebou. A tak se zrodila služba Amazon Web Service, která je Jassyho dílem a jež je v současnosti nejvýdělečnějším produktem Amazonu.

Klaus Umek, investora do financí a realit, filantrop a šéf aktivistického fondu Petrus Advisers

Bonviván, spekulant a křesťan. Kdo je muž, co shodil kšeft PPF a Monety

Jako když natřete prase rtěnkou a vydáváte ho za nevěstu. Shoďte ten nesmysl, hřímal před červnovou valnou hromadou Monety ve zprávě pro investory aktivistický fond Petrus Advisers. Akcionáři fond Klause Umeka vyslyšeli a obě korporace musejí dát lepší podmínky. 

Přečíst článek

Jassy Bezosovi na podzim 2003 představil vizi nové služby, která by ve virtuálním prostoru umožňovala velkým týmům spolupracovat na vývoji nejrůznějších digitálních řešení v reálném čase. Nic by se neukládalo na konkrétní počítače, ale všichni by měli rychlý přístup k aktuální verzi softwaru odkudkoli na světě v jakýkoli čas. Tehdejší šéf Amazonu dal projektu zelenou a AWS se mohla zrodit k úspěchu.

V současnosti je Amazon Web Service 40miliardovou divizí, která má podle Business Insideru zisk stejný jako retailová část Amazonu, jen jí na to stačí devětkrát nižší tržby než u retailu. Podíl AWS na globálním cloudovém trhu je kolem 30 procent. Výhod AWS využívají shodně malé a střední firmy z celého světa, ale také největší společnosti zabývající se digitálním B2C byznysem, jako jsou Netflix či Spotify.

Vývoj AWS ukazuje, že i racionálním kalkulem vycházejícím z analýzy problému (nikoli bláznovstvím) může vzniknout inovativní a disruptivní služba měnící svět.

Společensky zodpovědnější Amazon?

Schopnost analyzovat problémy a navrhnout řešení budou pro budoucnost Amazonu klíčová. V současnosti se jedna z nejhodnotnějších společností světa stále veze na vlně start-upové trajektorie firmy, která uspěla. Je dostatečně obří, aby se jí dařilo skupovat potenciální konkurenty, zároveň rozšiřuje svůj záběr (například nákupem studia MGM podpoří svou videotéku Prime Video). 

Pro vrcholové manažery je zároveň dostatečně atraktivním zaměstnavatelem, tedy problém s talenty nejspíš ještě dlouho nepocítí, byť právě tento boj o nejlepší z nejlepších již začíná pociťovat celý technologický sektor.

Výzvy pro Amazon však jsou již dnes jasné. Předně se bude muset otevřeně postavit před reputační rizika spojená s daněmi a zaměstnaneckou politikou. Jassyho nejspíš již brzy čeká návštěva Kongresu, kde bude muset odpovídat na nepříjemné otázky spojené se zaměstnaneckými podmínkami. 

Co se daní týče, Amazon patří mezi ty společnosti, kvůli nimž se většina států rozhoupala k bezprecedentnímu kroku a chystá se uvalit takzvanou globální daň.

Jak Jassy uspěje? Hájit neobhajitelné nebývá jeho stylem a na rozdíl od Bezose, který se zvláště v posledních letech společensky příliš neangažoval a raději se soustředil na byznys a na vývoj vesmírných raket, Jassy je poměrně společensky angažovaný. Vloni se kupříkladu jasně vymezil vůči policejní brutalitě a obecně se staví proti institucionálnímu rasismu.

Vesmírná loď společnosti Virgin Galactic britského miliardáře Richarda Bransona.

Vesmírná turistika. Musk, Bezos a nově i Branson mohou vyslat do kosmu klienty

Společnost Virgin Galactic miliardáře Richarda Bransona oznámila, že dnes obdržela souhlas amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) pro lety s lidmi do vesmíru. Informovala o tom agentura Reuters, která v této souvislosti poukázala na rostoucí konkurenci v rodícím se lukrativním sektoru vesmírného cestovního ruchu.

Přečíst článek

Další výzvou pro Amazon pak bude dravá konkurence, která jej již nyní dokáže porážet v disciplínách, v nichž Amazon kdysi exceloval. Byl to právě Amazon, který nás naučil znovu číst knihy, který se stal etalonem prodeje i nákupu, který se snaží inovovat i kamenné prodejny. Ale přesto dnes to je Amazon, který je největší firmou svého druhu a jako takovému se mu již nesprintuje tak snadno jako dříve. Podle analytiků tak již nyní Amazonu dochází dech, což ukazuje například služba Weezy, díky níž nakoupíte z pohodlí svého domova a zboží vám dojde opravdu během několika minut.

To jsou dnes známé výzvy, které nový šéf Amazonu Andy Jassy bude muset řešit. A pak tu je ještě jedna. Jeff Bezos sice odstoupil z výkonné pozice, aby se nemusel věnovat dennodennímu byznysu a raději se mohl soustředit na své vesmírné projekty, ponechal si však roli předsedy představenstva, z níž bude mít na firmu stále velký vliv. A to zejména pro velké strategické investice. V Amazonu tak hrozí svého druhu dvojvládí, které se podobné firmě může vymstít.

Na druhé straně oba muže pojí dlouholeté přátelství a pouto a jistě jsou velmi podobně naladění. Ostatně insideři Jassyho označují za Bezosova intelektuálního sparing partnera.

Uvidíme, jak se mu bude v nové roli dařit. Jako obřímu fanouškovi sportu (mimo jiné je spolumajitelem týmu Seattle Kraken) do toho jistě dá veškerou energii. A když půjde tomu štěstíčku trošku naproti, nejspíš Amazon čekají dobrá post-bezosovská léta.

Foto: JD Lasica / Creative Commons / CC-BY-2.0

Amazon dál kraluje žebříčku nejhodnotnějších značek BrandZ, který sestavuje výzkumná agentura Kantar.

Amazon je nejcennější značkou, Tesla je skokan. Čínské brandy ale vytrvale sílí

Nejhodnotnější značkou světa je Amazon, za ním následují Apple a Google. Vyplývá to z žebříčku 100 nejhodnotnějších značek světa BrandZ, který sestavuje výzkumná společnost Kantar. Žebříček také ukazuje, že se výrazně zvyšuje hodnota čínských značek, která už překonala hodnotu největších značek z Evropy.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme