Radim Jančura: Kdo nemá na benzín, ať chodí pěšky. Auto je luxus
Drahá nafta není takový problém, jak někteří dopravci tvrdí. Jejich demonstrace nechápu, říká Radim Jančura, majitel vlakového dopravce RegioJet a autobusů Student Agency. Podnikatel se podle něj musí se zdražením paliv umět vyrovnat. Drahá paliva podle něj naopak nahrávají veřejné dopravě.
Jak se změnila situace dopravní části vaší firmy, tedy vlakové RegioJet a autobusové Student Agency, s válkou na Ukrajině?
Nijak. Jen jsme začali vypravovat humanitární vlaky, které financujeme z našich peněz. Je to až deset lůžkových vozů, tedy až pět set lůžek každý den. A až deset nákladních vozů, což odpovídá dvaceti kamionům, každý den. Vozíme Ukrajince zadarmo i na dalších linkách, ale tomu bych neříkal, že se něco změnilo.
Před válkou jste provozovali tři linky na Ukrajinu, do Mukačeva, do Užhorodu a do Lvova. To jsou linky, kudy nyní proudí uprchlíci a pomoc?
Ne, ne, ne. Před covidem jsme jezdili do Užhorodu a Mukačeva. To byly návazné autobusy na vlak do Košic. To covidem padlo, a ještě jsme to znovu nerozjeli. Ale zahájili jsme vlakové spojení z Prahy do Lvova, což se mělo jezdit od léta. Začali jsme to jezdit dřív a zdarma.
Takže místo byznysu jste otevřel humanitární kanál…
Ano.
Drahá nafta je pro veřejnou dopravu plus
Jak se vašeho dopravního byznysu dotklo raketové zdražení nafty?
To je pro hromadnou dopravu pozitivní informace. Nahoru šla nafta i ostatní energie. Museli jsme zdražit vlaky o patnáct procent. Energie vyrostly skoro na dvojnásobek. Na to ale nemá ukrajinská krize žádný vliv.
Obecně platí pro dopravce, že když cena pohonných hmot roste, pro veřejnou dopravu je to spíš pozitivní. Když jede člověk autem, vnímá jako jediný náklad cenu benzínu nebo nafty. Lidé zapomínají, že mají nějakou amortizaci, údržbu a podobně. Ale v hromadné dopravě mají pohonné hmoty maximálně třetinový podíl na ceně. Pro veřejnou dopravu to není tak katastrofální. Naopak to může přivést nové cestující.
Pohonné hmoty letos citelně zdražují takřka v celé EU. V Česku je však jejich růst druhý nejvýraznější. Pouze v jediné zemi, v Německu, letos benzín i nafta zdražují ještě výrazněji než v Česku. Vyplývá to z údajů, které pravidelně zveřejňuje Evropská komise.Cena paliv v Česku se utrhla ze řetězu. Rychleji zdražují už jen v Německu
Money
Už vidíte, že se lidé kvůli drahým palivům přesouvají z aut do vašich autobusů a vlaků?
To nedokážu říct. Nám se počet cestujících zvedá, ale leden a únor jsou vždy nejhorší měsíce. Březen a duben šly vždy nahoru. Je tady postcovidové období, takže nám počet cestujících roste. Ale jestli je to kvůli tomu, že je po covidu, nebo začínají teplejší měsíce, nebo zdražují paliva, to nejde rozklíčovat.
Auto je luxus, ne samozřejmost
Promítla se dražší nafta do cen? Nebo do vašeho hospodaření?
My jsme zdražili asi před třemi týdny autobusy. Což by mělo stačit i na toto zdražení paliv. Ale jak říkám, pohonné hmoty jsou jenom jedna část nákladů. Celkově roste všechno, mzdy i ostatní položky. Nyní není potřeba zdražovat víc.
Takže nevyčítáte vládě přístup k rychlému zdražování paliv, kdy ministři prakticky nezasáhli…
Vůbec ne. Zaznamenal jsem stávku dopravců na několika místech. To je nesmysl. Pokud má dopravce vyšší vstupy, tak za to nemůže vláda, ale trh. Dopravce musí zdražit. Nechápu, proč kamioňáci stávkují. Měli by dodavatelům zdražit jízdné. To je normální ekonomika. Bylo by sebevražedné, aby se po zrušení superhrubé mzdy třeba ještě snížila nebo zrušila spotřební daň z paliv, jen aby nafta byla levnější. Podnikatelé se s tím musejí poprat. A je třeba říct, že osobní auto v osobním životě by mělo být bráno trochu jako luxus. Kdo si ho nemůže dovolit, musí jezdit veřejnou dopravou nebo chodit pěšky. Vláda nemůže ustoupit ze zdanění pohonných hmot. Výjimkou by mohlo být, kdyby tak začaly činit okolní státy a čeští dopravci by v tomto byli biti.
Dlouho se čekalo, jak se vláda postaví k rapidně zdražujícím palivům. Zdálo se, že existuje určitá naděje, že si erár pro blaho národa nechá ujít pár desítek miliard třeba ze spotřební daně. Nestalo se.Dalibor Martínek: Drahá nafta a benzín? Zaplatí to střední třída, vláda si myje ruce
Názory
Ale to už se stalo, Polsko snížilo DPH z paliv…
Ano, ale není to krajní situace. Výběr DPH a spotřební daně je pro stát strašně důležité. S tím se musíme poprat. Pokud má stát řešit energetickou, hypoteční a případně i „palivovou“ krizi, měl by to řešit podporou nízkopříjmových rodin. Ne plošně.
Takže jste na straně vládního řešení, tak jak bylo oznámeno. Cílená podpora chudým, žádná plošná opatření. Vidíte v energetické krizi šanci pro váš byznys?
Ano. Evropa začíná zelenat, a bude muset hledat cesty, jak snížit jízdné ve veřejné dopravě. Teď se v Česku snižují slevy pro důchodce a studenty. Ve světě to jde přesně naopak. Musí se hledat cesta, jak znevýhodňovat osobní dopravu. To je obrovský trend, který nás čeká.
Do médií jste tvrdil, že snížení slev pro důchodce a studenty není klíčové opatření, kterým byste se měli zabývat…
Je to politikum. Věřím, že zrušení slev trhalo politikům srdce. Měl by se hledat způsob, aby veřejná doprava byla levná, a je jedno, zda jde o městskou dopravu, nebo dálkovou. Jak to vláda nyní udělala, je zbytečné, ale není to tragické.
Válka na Ukrajině nás zasahuje lidsky, ne byznysově
Jak se ve firmě připravujete na další vývoj války na Ukrajině, potenciální další zdražování ropy a ostatních energií?
Nemá smysl plánovat. To je život. Pokud má být ropa nebo elektrická energie drahá, tak bude. Nemá smysl se tím trápit. Týká se nás to, občanů i podnikatelů, úplně stejně. Je potřeba se s tím naučit žít. Jediná věc je, že stát musí podpořit boj proti energetické chudobě. I kdyby nebyla válka nebo covid, energie by zdražovaly. Přesun k elektromobilitě je jasný.
Říkali jste, páni ministři, že máme šetřit. A omezit cestování autem. Mohu se zeptat, jak se to šetření dělá? Pane ministře financí Stanjuro, vy těch asi šest set metrů ze svého sídla v Letenské ulici na Úřad vlády již asi chodíte pěšky, že. Podklady nese asistent s modrým majáčkem na přilbě?Dalibor Martínek: Pane ministře, blíží se průšvih. Budíček
Názory
Budete se ve firmě také přesouvat k elektromobilitě?
RegioJet soutěží pouze elektrické tratě, nechceme jít do dieselových vlaků. Autobusy máme dálkové, nedotované, a to není na elektřinu. Městské autobusy, které jezdí „kolem komína“, jsou na to vhodné, dálkové ne. Náš autobus musí za den ujet tisíc kilometrů, to není vhodné na elektrický zdroj.
Vývoj na Ukrajině ve vás nevzbuzuje žádné obavy kolem vývoje vaší firmy?
Ne. Vůči firmě ne. Lidé to samozřejmě prožívají velmi emotivně, bojí se, aby nebyl konec našeho hezkého světa. Ale na podnikání to nemá vliv.
Radim Jančura (50)
Je český podnikatel a manažer v dopravě. Založil a vlastní společnosti Student Agency a RegioJet.
Ceny pohonných hmot letí raketově vzhůru v celé Evropě. A vedle všeobecné snahy pomoci Ukrajincům zasažených válkou se lidé začínají bát, za kolik budou tankovat. Vlády mají docela dost možností, jak cenu benzinu a nafty srazit. Ale z nějakého důvodu vymýšlejí složité mechanismy, které k cíli nevedou vůbec, nebo jen minimálně. Ale proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě, že? Stanislav Šulc: Jako Pat a Mat aneb Jak Maďaři a Češi snižovali ceny benzinu
Názory
Ani v tom nejhorším možném scénáři, kdy Západ uvalí sankce na ruské energie a komodity, se světové ekonomiky nepřiblíží ropné krizi ze 70. let minulého století. Jako ropná krize? Světová ekonomika se otřese jen krátkodobě, míní Horská z Raiffeisenbank
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.