Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Prosazování genderové rovnosti je běh na dlouhou trať. Vůdčích vzorů je třeba

Prosazování genderové rovnosti je běh na dlouhou trať. Vůdčích vzorů je třeba
iStock
 nst
nst

Cesta k férovější společnosti je dlouhá. Do cíle ale musí dojít všichni. Některé velké firmy už cílovou pásku přetrhly, jiné jsou teprve na startovní čáře.

Udržitelný rozvoj je pojem, který v posledních letech nabral na popularitě i důležitosti. Skloňuje se v novinových článcích, často jej slyšíme z úst státních představitelů a své pevné místo má i ve školní výuce. Možná byste ho automaticky vztáhli spíše k problematice ochrany přírody, ale jeho podstata tkví v udržitelnosti života nás všech. Dobrá životní úroveň lidstva neznamená pouze zdravé životní prostředí, ale také hospodářskou a sociální stabilitu. Právě ta je klíčem k míru a bezpečnosti, čehož si je vědoma i Organizace spojených národů (OSN). 

Činnost OSN na podporu rozvoje má zásadní vliv na životy milionů lidí po celé světě. Právě proto OSN definovala plán Cílů udržitelného rozvoje. Pokrývá celkem 17 zásadních oblastí, které jsou měřitelné a jejich naplňování lze monitorovat. Jedna z nich cílí na podporu rovnosti pohlaví a zlepšení postavení žen. 

Statistiky nelžou

Ženy tvoří polovinu lidstva, ale jejich příležitosti téměř všude na světě ve srovnání s muži pokulhávají. V národních parlamentech zasedá pouze 26 procent žen (2022) a v čele států a vlád světa stojí žen jen 26 (2021). Každá třetí žena za svůj život čelí nějaké formě násilí. A ženy jsou většinou tím, kdo bezplatně vykonává veškerou práci spojenou s péči o domácnost a své blízké. Cílem udržitelného rozvoje je zlepšit postavení žen ve společnosti a skoncovat se všemi formami diskriminace žen a dívek.

Sledování problematiky se věnuje také Evropská unie (EU), která se zavázala k pravidelnému monitorování plnění cílů udržitelného rozvoje v členských státech. V každoročně publikované zprávě EU se tak bohužel mimo jiné dozvíme, že v rámci eurounijních zemí tvoří ženy pouze 32,2 procent z celkového počtu vedoucích pracovníků a že ženy v EU vydělávají v průměru o 12,7 procenta méně než jejich mužské protějšky. 

Stereotypy se drží, potvrzuje studie. Muži, jejichž partnerka vydělává víc, trpí komplexy

K zaběhnutému slovnímu spojení muž – živitel rodiny stále častěji přibývá také spojení žena – živitelka rodiny. Ukazuje se však, že stereotypy stále fungují a tam, kde žena přináší domů výrazně víc peněz než muž, bývá celá rodina v průměru méně spokojená.

Přečíst článek

Dobré příklady táhnou

V České republice se za ekonomickou rovnoprávnost a nezávislost žen zasazuje organizace Business & Professional Women CR, která mimo jiné spolupracuje na projektu Women's Empowerment Principles (WEPs) neboli Principech posílení postavení žen. 

WEPs jsou nástrojem pro vytváření rovných příležitostí a posilování postavení žen právě v rámci Cílů udržitelného rozvoje OSN. „Rozhodly jsme se tvořit komunitu firem, které se o WEPs zajímají a společně nejen zvýšit počet jejich signatářů, ale využít tuto platformu pro výměnu zkušeností a pro podporu těch společností, které zatím svoji cestu k plnění Cíle rovnosti žen a mužů teprve hledají,“ vysvětluje Lenka Šťastná, prezidentka Business & Professional Women CR.

Mezi signatáře WEPs se řadí také společnost GasNet, největší distributor plynu v České republice: „Signatářem jsme se stali jako první společnost v české energetice a jsme za to vděční, protože přínosy jsou dobře patrné: Principy WEPs nám pomáhají nastavovat jasný směr v diverzitě. Současně se navzájem inspirujeme s dalšími firmami, signatáři a získáváme tak podněty pro rozvoj férovosti v rámci ESG strategie. Konkrétní aktivity se pak pozitivně projevují ve spokojenosti zaměstnanců. Právě díky jejich hodnocení jsme se stali Férovým zaměstnavatelem s dobrou atmosférou roku 2023,“ popisuje Helena Steinerová, manažerka HR týmu skupiny GasNet.

Pro více informací o WEPs sledujete web https://bpwcr.cz/projekty/weps/.

Video transgenderové influencerky Dylan Mulvaneyové propagující na sociálních sítích speciálně pro ni vyrobené plechovky piva Bud Light vyvolal bojkot milovníků piva v takové míře, že v květnu tato značka přišla o prestižní post nejprodávanějšího piva v USA.

Transgenderová reklama, která vejde do dějin. Americký Bud kvůli ní přišel o pozici nejprodávanějšího piva

Snaha nadnárodních firem s konzervativními zákazníky oslovit nové spotřebitele se může hrubě nevyplatit. Přesvědčil se o tom pivovarský gigant Anheuser-Busch, který na jaře vsadil na transgenderovou influencerku Dylan Mulvaneyovou (na snímku). Její video propagující na sociálních sítích speciálně pro ni vyrobené plechovky piva Bud Light vyvolal bojkot milovníků piva v takové míře, že v květnu tato značka po letech přišla o prestižní post nejprodávanějšího piva v USA, napsal deník The Wall Street Journal.

Přečíst článek

Eliška Hromková, šéfkuchařka Alcronu

Šéfkuchařka Alcronu ráda experimentuje, jejím menu jsem byl ohromen, říká gurmet Maurer

Eliška Hromková je pozoruhodný úkaz české gastronomické scény. Původně si myslela na kariéru architektky, pohodlí kanceláře ale vyměnila za frkot v kuchyni. Učila se od michelinských špiček a teď sama šéfuje legendárnímu Alcronu. A velmi úspěšně, dodává novinář a gurmet Pavel Maurer, který Elišce položil několik rychlých otázek. Jak jde ze stručných a přesných odpovědí tušit, pracovní tempo těch nejlepších šéfkuchařů je skutečně vražedné. Na každé minutě jednoduše záleží. I tak má jejich pracovní den i 14 hodin, jak potvrzuje první žena šéfkuchařka slavného Alcronu.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Vladimir Putin

Putin: Ať si Ukrajina zvolí nástupce Zelenského. Do té doby zaveďme přechodnou správu pod záštitou OSN

Přečíst článek

Data: Být pracující ženou v Česku se moc nevyplatí. Ale je to o trochu lepší než v Turecku

Přečíst článek
Doporučujeme