Sázejte na velká jména, pak se u digitálního umění nespálíte, radí galeristka Olga Trčková
Zapamatujte si datum 4. září. To se u nás otevře první virtuální galerie v takzvaném metaprostoru, která nabídne možnost nákupu digitálních originálů známých pod zkratkou NFT. "Možnosti virtuálních světů pro umělce a umění jsou takřka neomezené," říká galeristka Olga Trčková, jejíž DCS Gallery v Dlouhé otevře svou virtuální "pobočku".
Stavíte virtuální galerii, která bude čnít nad Prahou. Co si pod tím máme představit?
Ve skutečnosti tato naše galerie vzniká v metaprostoru, konkrétně ve virtuálním světě Decentralandu. To, co vidíte, je jen vizualizace. Ale je to opravdu jen pro přiblížení, pro představu. Sami jsme se ptali, co tam vlastně v kryptoprostoru je. Vzduch? Voda? Vakuum? Mimozemšťané? Není tam nic, jsou to data. S podobou galerie nám pomáhá architekt Michal Froňek ze studia Olgoj Chorchoj. Ale aby se nám dařilo do té virtuální galerie lákat návštěvníky, aby se nebáli přijít, musíme ji nějak zhmotnit. Proto vypadá tak, jak vypadá, a pro lepší srozumitelnost jsme ji umístili sem, jako bychom na ni koukali z Letné na Prahu a galerie roste v oblacích v místě reálné DSC Gallery v Dlouhé ulici. Ale není to Praha ani Dlouhá ulice, je to kryptoprostor.
Je pravda, že tyto zcela aktuální digitální nástroje už jsou poměrně složité na naši standardní představivost.
Přesně, a ono nejde jen o to pochopit, oč jde. Ještě těžší je si to užít. Ale po krátkém zaškolení, které děláme pro sběratele rádi a zdarma, to pochopí a užije si to každý, obratem vám vytvořím Metamask peněženku a vašeho avatara. A můžete začít ve virtuální realitě reálně existovat, nakupovat, randit. Nyní se investice do digitálního umění dost zpopularizují projektem Damiena Hirsta The Currency, který vlastně lidem dává na výběr, jestli upřednostní digitální umění v podobě takzvaného NFT nebo si vyberou klasický obraz na papíře. Po nákupu se totiž můžete rozhodnout, zda si necháte NFT anebo ten papír. Damien Hirst o tom říká, že to je test i pro něj, protože zničit papírový originál pro něj je stále mnohem těžší představa než zničit ten originální digitální otisk s blockchainovým zápisem.
Vy sama byste doporučila co? Nechat si papírového Hirsta, nebo digitálního?
Tak hodnotu bude mít obojí, od něj nikdy nic nebude levné. Je myslím jedno, pro co se rozhodnete. Ale otázkou je, jak se nenechat napálit ve světě NFT. A odpovědí je, že se dá strašně prodělat a je to za vteřinu. Něco se vám líbí, bliká to, kroutí se to, je tam vyobrazena lebka nebo bitcoin, ale ukáže se to v budoucnu jako totální blbost a vy jste za to zaplatil stovky tisíc. A neprodáte to ani za 5 dolarů. Naopak něco poroste a milionkrát znásobí svoji hodnotu. A kdo ví, co bude co? Nikdo. Ale třeba já vím, že klíč k úspěchu je jediný. Jestli něco v rámci NFT bude mít trvale hodnotu, tak to budou přesně projekty buď velkých jmen světa umění nebo nějaký kurátorský výběr umělců, třeba i méně známých.
První digitální dílo od kontroverzního britského umělce stálo dva tisíce dolarů. Po pár týdnech se prodává v průměru za 35 tisíc dolarů, zhodnocení tak jde do tisíců procent.Nejlepší investice roku? Digitální obraz od Hirsta
Enjoy
Ne na všem půjde zbohatnout
Vaše DSC Gallery se na poli NFT chce také angažovat. Na Decentralandu jste koupili pozemek.
Ano, to bylo letos v březnu, kdy vrcholila první vlna zájmu o NFT. Tehdy to opravdu vypadalo, že všechno, co je NFT, poroste donekonečna. Ale nyní se již ukazují limity. NFT můžeme teď tady udělat my dva, když se vyfotíme a necháme tu fotku takzvaně vymintovat za 2000 korun, tedy vytvořit část nereplikovatelného digitálního kódu. Ale koupí to někdo za korunu? Za dvě? Za 100 tisíc dolarů? Kdyby totéž udělala Miley Cyrus nebo Justin Timberlake, tak na tom jistě trhnou víc. To už se nebavíme o umění, ale o fanouškovství.
A NFT v umění?
Průkopníkem je člověk známý pod přezdívkou Beeple, jehož NFT se prodalo dokonce za 69 milionů dolarů na aukci v Christie's. Když se na jeho tvorbu podíváte, prostě na ní něco je. Takže ano, jeho tvorba zůstane, stejně tak NFT velkých uměleckých jmen. Ale na těch všemožných tržištích typu OpenSea je nekonečné množství "děl", po kterých neštěkne pes. Znovu opakuji, že já osobně té formě věřím, ale většina z toho bude plevel. To však neznamená, že to není zábavné a že to nemáte sbírat a těšit se z toho. Jen si nesmíte myslet, že jste strašný frajer a pekelně na tom zbohatnete.
Jaký tedy bude směr, kterým se to bude ubírat?
Věřím v kurátorskou selekci. Tedy některý respektovaný kurátor udělá výběr NFT, nebo třeba Damien Hirst udělá výběr svých známých, nebo dobrá galerie vytvoří sérii NFT děl. To má šanci. Protože nikdo z nich nevezme s prominutím blbosti. Galerista vezme umělce, které zastupuje, a těm řekne, ať udělají NFT. Tato kombinace povede k úspěchu. Ostatně se to ukazuje i na tom, jak rostou ceny NFT Damiena Hirsta. Kdo ho na začátku koupil za 2 tisíce dolarů, za pár dní ho už mohl prodat za 15 tisíc dolarů a za pár týdnů třeba za 30 tisíc. Ale pro mě toto není. Když mám 15 tisíc dolarů, raději si koupím pět děl od méně známých autorů, kterým věřím. Vím, že se to zhodnotí, jako vše, co dělají. Naše galerie vyzvala naše nejlepší umělce a začneme s „Leninem vystřeleným do ve vesmíru“ od Jirky Černického a Maskérem. Nechci vše prozrazovat, ale sama budu toužit mít tuto „naši“ sérii NFT. Celou sérii, v tom je ten sběratelský půvab. Začneme také s příznivými cenami, jedno NFT bude za 0,25 ETH, což je vskutku symbolické a necháme mezinárodní trh, aby rozhodl, jak to poroste. (1ETH je aktuálně zhruba 72 tisíc korun - pozn. aut.)
NFT jsou zatím cenově podceněnou formou umění
NFT je z většinového pohledu nová umělecká forma. Odráží se tento fakt plus i to, že vůči její aktuální situaci i budoucnosti panuje určitá nedůvěra, v cenách? Tedy jednoduše: je NFT od umělce XY levnější než jiné jeho dílo?
Ano, v tuto chvíli jsou ceny NFT podhodnocené. Ostatně i u toho Hirsta tomu tak je. Ale znovu se vracíme k podstatě - nelze generalizovat a velmi bych zvažovala, co konkrétně koupit. To by však mělo platit u umění obecně. Ta NFT však jsou z pohledu profesionálů zatím v plenkách a každá galerie nebo jiný vydavatel bude muset přijít s nějakou logikou, aby se jim povedlo uspět. A z té logiky bude vycházet také cenotvorba. To je jedna stránka věci, druhou stránkou, neméně podstatnou, pak bude otázka, jestli o té naší politice dokážeme přesvědčit i umělce. Přeci jen máme v nabídce autory, kteří prodávají obrazy za desítky tisíc eur, a ti nejspíš na tento segment mohou mít úplně jiný pohled než autoři prodávající obrazy za desítky tisíc korun. Ale je na galerii, aby připravila kvalitní selekci umělců, nebo kolekci děl, a bude prestiží pro umělce, aby byl součástí. Tomu věřím.
Slavní umělci i prestižní galerie nabízejí umění v podobě unikátních digitálních kopií neboli NFT. Jak do nich investovat a nenapálit se?Investice do digitálního umění rostou. Mají smysl?
Money
Jak je chcete přesvědčovat?
Výhodou NFT je sekundární trh a to, že lze NFT naprogramovat tak, aby z každého prodeje šla určitá část hodnoty v kryptoměně původnímu autorovi. Proto se to umělcům líbí a je to fér. To je velký argument, aby do toho šli i s tím, že prvotní cena je nižší, než jsou zvyklí. Takže lze to udělat i tak, že první prodej bude za korunu, a když cena postupně vyroste na milion, z každé transakce půjde autorovi 10 procent. To je ta demokratizace trhu s uměním, které NFT přináší.
Deset procent?
Každé tržiště to má jinak, ale ano, může to být desetina ceny. To je ohromná pomoc umělcům. Kalifornie má ostatně trh s uměním nastaven obdobně, autor dostává percentuálně podíl při každém dalším prodeji. Další výhodou NFT je absolutní otevřenost. OpenSea i další ukazují historii transakcí, na nichž často vidíte, že lidé během jara nakoupili strašné blbosti. Tehdy to koupili třeba za 3 ETH a dneska to nabízejí za 0,25 ETH. A ani tak to nikdo nechce. Dokonce za mnou chodí i klienti, kteří nakoupili NFT a nemůžou to nyní prodat, jestli bychom to neuměli poslat dál. Tak jim říkám, ať si to zkoušejí prodat dál sami. Prostě naletěli. Ale není se moc čemu divit, zatím v tomto segmentu příliš nefunguje logika, ale jen marketingové strategie. OpenSea je burza, brutální podoba poptávky a nabídky, štěstí, náhoda. A důležité je také připomenout, že během té první vlny zájmu nakupovali hlavně lidé, kteří zbohatli na kryptoměnách. Ti peníze mají a je jim vlastně jedno, jestli něco stojí 1 ETH nebo 5. Takže touto optikou je to v pořádku, ale jestli někdo dnes nakoupí kryptoměnu a chce NFT, radila bych poradit se s galeristou, kterému důvěřuje.
Dříve jsme se zvali domů, dneska si ukazujeme fotky v mobilu
Přejděme od abstrakcí ke konkrétním věcem. Když si pořizuji NFT, co si vlastně koupím? Co reálně dostanu a kde to uvidím?
Stáhnete si aplikaci, která se jmenuje Metamask, což je kryptoměnová peněženka, a tam si můžete vložit vyměnit finance na kryptoměnu ether, za kterou můžete pořídit různá NFT. Poté se můžete podívat na kurátorované tržiště SuperRare, Rarible, Knownorigin, Opensea a další a utvářet si sbírku NFT. A pokud chcete „zažít“ více interakce, můžete přes přihlášení do Metamask vstoupit do virtuálního města Decentraland, v němž se můžete volně pohybovat a prozkoumat virtuální galerie a jejich sbírky NFTs. Přes metapeněženku ve smartphonu si je pak také zobrazíte.
To už je trochu sci-fi.
Tak ta NFT jsou projevem měnící se doby. Dříve jsme se navzájem zvali domů, kde jsme mohli ukázat, že máme nějaké umění. Dneska se domů zveme výrazně méně, ale ukazujeme si pořád, co máme v mobilu. Zároveň dnes není nic soukromé a všichni všechno sdílejí na sociálních sítích, což je další tendence, které NFT také odpovídají. Ukážete mi svoje NFT v mobilu tak, jako mi ukážete fotku své chalupy nebo přítelkyně v plavkách. Je to trochu imidžovka a trochu trofej. A může to být taky investice, pokud víte, co kupovat.
Inflace roste. Hodnota mladého umění ale roste mnohem rychleji. A nákup uměleckého díla se vyplatí i na splátky. Většinou to jde totiž bez úroků.Paradox doby: koupí umění na splátky může sběratel pořádně vydělat
Money
A NFT tedy je buďto původní digitální dílo nebo fotografie či scan nějakého existujícího umění, chápu to dobře?
NFT je nereplikovatelná část blockchainového zápisu. Tedy zatímco klasickou digitální fotku můžete nekonečně mnohokrát kopírovat, u NFT to nelze, je možné to jedině prodat a o tom prodeji zůstane nesmazatelná stopa. Jinak my jsme vlastně uvažovali stejně jako Damien Hirst a chceme vedle fyzického díla nabízet i NFT téhož díla. Paradox v tom přitom je, že koupit musíte právě to NFT, zatímco fyzický obraz dostanete zdarma jako dárek. U autorů, s nimiž se domluvíme, toto chceme nabízet jako standard, ale ne všechny obrazy budou mít své NFT sourozence. Mimochodem i Beeple dnes již posílá nějaký dáreček jako doplněk NFT. I on chápe, že nemůže lidem posílat "nic".
Kteří čeští tvůrci se v NFT již angažují?
Například Jan Kaláb udělal NFT přes svou zahraniční galerii. Ale většina autorů o tom zatím moc mluvit nechce. Z našich autorů odstartujeme s Jirkou Černickým a Maskérem. Další připravujeme, a to i slavná zahraniční jména.
>>>>ZAJÍMAJÍ VÁS INVESTICE DO UMĚNÍ? SLEDUJTE RUBRIKU ENJOY<<<<<
Svět umění dost závisí na "smluvních" cenách, které jsou díky slevám úplně jiné než deklarované ceny. To ale v tomto virtuálním prostředí zcela odpadá, ne?
Ano, je to pořád aukce, kde jsou prodeje transparentní. Výhodou ale je, že vy můžete prodávajícímu nabídnout nižší než požadovanou cenu a dílo koupit s větší "slevou" než byste kdy dostal v galerii. Prodávající chce například 20 ETH, ale vy nabídnete klidně 0,25 ETH. Často je těch 20 pouze marketingový trik nebo pokus něco cenově „našlehat“, ne reálná cena. Vyzkoušet něco prodávat za nereálnou cenu se klidně může, otázkou je, zda do toho někdo vlítne. Mně chodí denně nabídky na odprodej naší parcely na Decentralandu, a nic víc se nestane, než že nezareaguji.
Na návštěvu do Decentralandu
Když si od vás koupím NFT, tak je budu moci "vystavovat" ve vaší chystané virtuální galerii?
Asi to tam už objevíte, pak koupíte, jasně, že to tam bude viset. Tím to bude právě odlišené od těch milionů jiných náhodných NFT, tím bude jasné, že to vymintovala a prodala galerie, tedy je to galerijní selekce a galerie je i garantem kvality. To je to, co vaše NFT odliší od jiných, a proto hodnota vašich poroste.
Galerie Kodl ve spolupráci s prestižní aukční síní Sotheby's vybrala díla 11 tuzemských tvůrců včetně Jana Kalába, Karla Štědrého nebo Vladimíra Houdka. Obrazy jsou až do 13. srpna ke zhlédnutí v Galerii Kodl.Mladí čeští umělci se představí na aukci v Londýně
Enjoy
Na začátku jste zmínila spolupráci s Olgoj Chorchoj na přípravě virtuální galerie. Co od této spolupráce máme čekat?
Řešíme s nimi, co vlastně je galerie ve virtuální realitě, kterou může navštívit jenom váš avatar. Nese to celou řadu výzev a bláznivého snění, a my se společně zamýšlíme nad tím, jak tento prostor definovat, jaké možnosti v něm nabídnout, jak to dál rozvíjet. Sice jsme na Decentralandu omezeni rozměrem 16 metrů čtverečních, ale do výšky se dá také stavět v poměrně velkém rozsahu, proto tu naši virtuální galerii představujeme jako jakýsi sci-fi tunel nebo tubus do oblohy. Postupně se v Decentralandu přidávají od vývojářů nové a nové limity, které metaprostor upravují. Kupodivu tenhle vesmír není rozpínavý. V naší VR galerii budou jednotlivá patra, v nichž budete moci prožívat různé zážitky, účastnit se konferencí, eventů, dát si tam rande, pohovořit s jinými avatary, seznámit se s novými lidmi. A k tomu se budete moci kouknout na umění právě v podobě těch NFT, jejichž archiv tam bude. Po všech těch střílečkových hrách a pornu docela milá nová změna pro virtuální realitu, nemyslíte?
Jak tam tedy budu moct přijít?
Dostanete ode mě link, na který kliknete, on vás hodí na souřadnice naší galerie v Decentralandu, která je v prestižní galerijní čtvrti poblíž slavné německé KÖNIG GALERIE. A tam budete moci prožít různé věci. Nejde jen o to nakupovat ta NFT. Bude to virtuální obdoba galerie, kde také můžete zažít spoustu různých věcí, potkat spousty lidí, něco se naučit, něco dozvědět. Až bude technologie VR reality propojená s Decentralandem úplně, stačí si zakoupit VR brýle a opravdu se vcítit do metaprostoru. Ale už 4. září se tam můžeme potkat, totiž naši avatarové, to totiž startujeme velkou virtuální art party.
Moje děti chtějí osidlovat Mars
Takže až bude příští lockdown a někdo bude chtít uspořádat poradu, bude to moci udělat třeba u vás v galerii?
Přesně tak. Ale ještě zajímavější je chvíle, kdy se setkají lidé, kteří o sobě do té doby nevěděli. Já se třeba od dětí naučila teď v pandemii hrát Minecraft a to byla stejná radost, jako když jsme jako děti stavěly hrad z písku. To začnete sám nebo ve dvou a najednou se připojily děti, které si do té chvíle hrály samy opodál. Tady se zase potkáte s člověkem tu z Portugalska, tu z Argentiny... A samozřejmě s tím budeme pracovat, takže budeme vytvářet nejrůznější sociální události, na které budeme zvát účastníky.
Není to na tuzemské poměrně až moc ambiciózní?
Nemyslím si, přeci jen máme mezinárodní umělce a ti mají zase své publikum. Ti nám pomohou. Navíc co bude úspěch nebo neúspěch? My to na začátku září odpálíme, lidé tam přijdou. A možnosti dalšího rozvoje jsou téměř nekonečné. Uvidíme. Bude to kryptoprostor, jehož možnosti se teprve vyjeví. Já jsem velký fanoušek sci-fi, kdybych neměla galerii, mám vydavatelství se sci-fi literaturou a nejméně 2 z mých 5 dětí uvažují o tom přihlásit se u NASA na misi osídlování Marsu. Já se budoucna a metasvětů nebojím, já na ně celý život čekám.
Olga Trčková
- Je sběratelkou umění, galeristkou a investiční expertkou pro současné umění, přednáší na VŠE „Umění a finance“, má doktorát z ekonomie.
- Spolu s partnery Petrem Šecem a vystudovaným právníkem Edmundem Čučkou vlastní DSC Gallery.
- Spolupracuje na budování privátních sbírek, které mají v budoucnu ambici stát se muzeem, ale i se začínajícími sběrateli nebo s lidmi, kteří o založení sbírky teprve uvažují.
- Je autorkou knihy „The power of communication in the Gallery“, která pro americký akademický trh ve spolupráci s Columbia University NY.
Facebook, největší sociální síť světa, chce vytvořit digitální prostor, kde budeme žít více než v realitě. Sneak peek toho, jak by to v novém "Matrixu" mohlo vypadat, nyní ukázal šéf firmy Mark Zuckerberg.Zuckerberg ukázal první střípek z jím budovaného digitálního vesmíru
Leaders
Tržby i zisky luxusních značek rostou, a to nejen ve srovnání s tragickým rokem 2020, ale i s předpandemickou realitou roku 2019. Novinkou je růst domácí poptávky a dynamicky se rozvíjející prodej přes internet.Luxusu se daří. Evropa ale ztrácí kvůli nedostatku turistů
Leaders
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.