Šéfové by měli podřízeným pomoct najít jejich smysl, říká Harvard Business Review

Časopis Harvard Business Review přinesl několik tipů, jak by šéfové mohli postrčit své zaměstnance k nalezení jejich vnitřních hodnot a poslání.
Lídři se nemohou spoléhat jen na firemní misi, aby inspirovali zaměstnance. Měli by jim pomoci s nalezením jejich vlastního poslání a smyslu. Lidé jsou loajálnější, když dělají práci v souladu s jejich vnitřními a kariérními cíli. Zde je pět okruhů, formulovaných koučkou Kristi Hedgesovou, kterými mohou zaměstnavatelé pomoci lidem prozkoumat vlastní nitro a nalézt smysl také v práci.
Silné stránky
První otázkou je, jaká práce vám jde? Jak si na to odpovědět, pomohou záchytné body. Například, jaká práce vám činí nejméně úsilí, jakou činnost si spontánně převezmete, protože víte, že jste z ní z týmu nejlepší. Čím jste na sebe i v během předchozí kariéry přitáhli pozornost? To vše jsou body, které mají za cíl pomoci nalézt silné stránky a rozvíjet nad nimi další příležitosti.
Radost
Další otázkou je, co vás baví? Na to se dá přijít například tak, že si člověk uvědomí, na jakou činnost se během pracovního týdne nejvíce těší, jaká položka v kalendáři mu povzbudí energii, či jak by si nadesignovali pracovní činnost a trávení času, kdyby to bylo jen na nich. Tyto odpovědi by měly přivést na myšlenku, co má člověk na své práci rád.
Jsou tři věci škodlivé pro firmu jako rakovina, radí investorská legenda.
Firmu vám zabijí tři věci, říká Warren Buffett
Leaders
Hodnoty
Třetí otázkou je, co považujete za nejužitečnější? Na jaký z výsledků práce jste nejpyšnější? Které z vašich úkolů jsou nejdůležitější pro celý tým? Co jsou vaše nejvyšší životní priority a jak do nich zapadá vaše práce? Tato sada odpovědí by měla ukázat na hodnotovou stránku práce.
Progres
Další otázkou je, co vás posouvá? Co z toho, co se učíte, využijete v budoucnosti? Jak si představujete sebe v budoucnosti? Jak vás práce, kterou dnes děláte, k této vizi posune? Zde je cílem osvětlit, co z dnešní práce vede ke zlepšení v budoucnosti.
Z televize už trošku vycouval. Nestíhal se starat o vlastní restaurace. Zdeněk Pohlreich přesto zůstává největší celebritou mezi tuzemskými kuchaři. Byl vidět i v době covidu, když vařil pro hasiče nebo sestřičky. Že by mu to zvedlo popularitu, si však nemyslí. Své podniky přesto udržel naživu. Tak trochu státu navzdory.
Zdeněk Pohlreich: Lidé si neváží práce. A stát je v tom podporuje
Leaders
Vztahy
Posledním okruhem otázek jsou druzí. Jak spoléháte na ostatní? Které vztahy a partnerství jsou pro vaši práci klíčové? Jak by vypadala kancelář s ideálními lidmi? Jak vaše práce pozvedává vaše sociální kontakty a rodinu? Tyhle otázky mají za cíl úvahu nad tím, jak pěstovat vztahy, které činí práci smysluplnějšími.
Jinou metodou, jak přimět zaměstnance k hodnotovému přemýšlení o činnosti, je podle prestižního magazínu zasazování do širších kontextů. Příklad: moje práce není, že teď buším do klávesnice, ale snažím se přimět lidi k hodnotnějšímu pohledu na svět - říká koučka pro Harvard Business Review.
Posledních deset let se Petr Fejk držel v ústraní. Ikonický šéf pražské zoologické zahrady, který byl miláčkem médií, upadl v nemilost po angažmá v Českých drahách. Z pozice ombudsmana ho smetly informace o obřím platu, milionové odstupné pak zabilo jeho dlouho budovaný obraz. Fejk se poté držel stranou a rozvíjel podnikatelské plány. Všechno se však změnilo. V exkluzivním rozhovoru pro newstream.cz vysvětluje, proč zmizel a proč se znovu objevuje.
Petr Fejk: Jsem hrdý a nepoddajný
Leaders
Covid zasadil české gastronomické scéně hluboké rány. Definitivně zavřela až třetina provozů od malých venkovských hospůdek až po špičkové restaurace. Za oběť pandemii padla také vyhlášená pražská restaurace Bellevue, která vévodila žebříčku nejlepších restaurací podle Maurerova výběru. A co radí sám Pavel Maurer podnikům, které složitou ekonomickou situaci přežily? „Nezdražovat neuváženě. Lidé jsou nyní šetrnější, více kontrolují ceny,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz gastro novinář a vydavatel průvodce po tuzemských restauracích.
Gastro novinář Maurer: Některé restaurace otvírají, jen když mají hosty
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.