Špicar: V autoprůmyslu se zřejmě naplní černé scénáře

Omezování či přímo zastavování výroby v automobilovém průmyslu ovlivní celou českou ekonomiku a krize kvůli nedostatku čipů potrvá měsíce. Jsou dvě cesty, jak z ní vybřednout. „Je to kurzarbeit, tedy podpora krátkodobé nezaměstnanosti u dlouhodobých, stabilních zaměstnavatelů. Než bude notifikovaný, můžeme vyzkoušet osvědčený Antivirus. A za druhé dlouhodobým systémovým řešením nedostatku pracovní síly na českém trhu práce je digitalizace, automatizace a robotizace,“ říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
Toyota ohlásila v listopadu snížení celosvětové výroby o 15 procent, mimo výrobní závody v Japonsku se jedná asi o 50 až 100 tisíc vozů, Škoda Auto ohlásila do konce roku omezení či přímo zastavení výroby. Jak se to projeví na české ekonomice?
Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl je páteří celého českého průmyslu, když se dostane do takto vážných potíží, nemůže se to na kondici celé české ekonomiky neprojevit. Čísla jsou celkem jasná – Škodovka sama o sobě představuje pět procent HDP české ekonomiky a téměř deset procent exportu, takže když tento motor stojí, potom pokašlává celá ekonomika.
Pozná se to nejen na veřejných financích, ale poměrně významně to ohrožuje zaměstnanost. Jsou to problémy, které Škodovka ustojí, i když ji to bude stát hodně peněz a její situaci do budoucna to zkomplikuje. Ale až existenčně to může ohrožovat některé její dodavatele, kteří nejsou dostatečně diverzifikovaní a třeba přes 50 procent výroby směřují do škodovky. Pro ně to bude opravdu těžké.

Toyota má málo čipů, v listopadu milion vozů nevyrobí. Plán snižuje o 15 procent
Zprávy z firemJaponská automobilka Toyota Motor snížila plánovanou celosvětovou produkci na listopad až o 15 procent. Původně plánovala vyrobit jeden milion aut, plány ale mění kvůli narušení dodavatelských řetězců.
Jak se to projeví na zaměstnanosti? Bude snaha zaměstnance udržet, i když to firmy bude stát nemalé peníze za to, že je nechají doma na překážkách?
Čeští zaměstnavatelé, speciálně ti v průmyslu, jsou velmi specifičtí v tom, že dělají vždy vše pro to, aby nemuseli propouštět. To, že to není jen nějaká teorie, se jasně projevilo během světové hospodářské krize v roce 2008 a 2009, kdy zcela disproporčně s tím, jak byly podniky zasaženy, nepropouštěly. Během covidu to bylo zcela to samé. Na rozdíl od tehdejší hospodářské krize, kdy jim stát nedal ani korunu a přesto udržely zaměstnanost navzdory ztrátám, které to pro ně znamenalo, a během covidu to zopakovaly, teď je nutno uznat, že jim v tom vláda pomohla.
To očekávám i teď. Firmy si budou zuby nehty držet zaměstnanost. Ze dvou důvodů – za prvé si uvědomují, že zaměstnanci jsou to nejdůležitější, co mají, za druhé z ryze pragmatických důvodů. Na trhu práce je neobsazených 350 tisíc pracovních míst – to znamená, že kdybyste si chtěl ulevit v takto těžké situaci tím, že propustíte lidi, ve chvíli, kdy zakázky zase budete mít a budete se moci rozjet, lidi neseženete. Obrovsky byste si zkomplikoval restart. To nikdo nechce udělat.

Nešťastná třináctka? Čipová mizérie tíží Apple, omezí výrobu nových iPhonů
Zprávy z firemAmerická technologická společnost Apple pravděpodobně sníží produkci chytrých telefonů nové generace iPhone 13 kvůli celosvětovému nedostatku čipů.
Zaměstnanci Škody Auto zůstávají doma za 85 procent průměrného platu, který se ale vypočítává z celkového příjmu včetně bonusů na konci roku. Ve výsledku tak doma pobírají více než v práci přes rok. Nebude problém je motivovat, aby se vrátili do práce?
To si nemyslím. Základní ambice je udělat cokoli, abyste lidi nemusel propouštět a na tuto – doufejme krátkou – dobu, je udržet s platem, se kterým vyjdou, aby až se situace zlepší, jste je mohl dostat zpět a zase je využívat. Největší problém české ekonomiky nyní je, že po roce a půl těžké hospodářské krize, kterou covid způsobil, nejsme schopni konjunkturu maximálně využít, protože nemáme lidi. To znamená úplně stejnou situaci jako před globální krizí, kdy jsme v roce 2006 a 2007 museli odmítat zakázky, byli jsme penalizováni za to, že jsme nedodávali včas. A teď jsme ve stejné situaci. Podívejte se, jak roste Německo, eurozóna – a jak rosteme my. Jeden z hlavních rozdílů a problémů je, že nejsou pracovníci.
Zmínil jste pomoc státu – co může udělat nyní pro zmírnění dopadů krize? Variantu programu Antivirus, ze kterého na začátku pandemie hradil stát náhrady mezd zavřeným firmám?
Jsou dvě věci. Je tady kurzarbeit, který už snad bude notifikovaný a je přesně určen na podobné situace, to znamená podpora v krátkodobé nezaměstnanosti u dlouhodobých, stabilních zaměstnavatelů. Než bude notifikovaný, můžeme vyzkoušet osvědčený Antivirus. Důležité je, aby stát pomohl s tím, co je teď možností pro krátkodobé protikrizové řešení, a to je příchod zahraničních pracovníků na český trh práce, jak to dělají Poláci nebo Němci. U nás je to stále zatím velmi administrativně náročné. To je potřeba rychle udělat.
Za druhé – dlouhodobým systémovým řešením nedostatku pracovní síly na českém trhu práce je digitalizace, automatizace a robotizace. Když nemáte lidi v ekonomice a výhled také není pozitivní – demografie je u nás neúprosná – musíte provozy automatizovat a robotizovat. To si firmy musejí odpracovat především samy, vědí to, dělají to, ale je fajn, že jim na to Evropská unie díky našemu členství v EU pošle docela dost peněz v rámci programů jako je Národní plán obnovy nebo strukturální fondy. Tohle se prostě musí stát – krátkodobé a zároveň systémové dlouhodobé opatření.

Elektrické Porsche Taycan poprvé v prodejích překonalo benzínové 911
EnjoyElektromobilu Porsche Taycan se za rok do konce září prodalo poprvé více než věhlasného modelu 911 se spalovacím motorem, uvedla německá automobilka. Ta podobně jako Škoda Auto spadá do koncernu Volkswagen.
Hlavním důvodem krize jsou čipy – kdy se problém s nimi vyřeší?
Bohužel to vypadá, že se naplní spíše černé scénáře než ty optimistické. Není to něco, co by mělo odeznít během týdnů, spíše měsíců. A i když se situace lepší a nebude tak dramatická jako nyní, v určité míře se s tím pravděpodobně budeme potýkat i v první polovině příštího roku, což je samozřejmě nepříjemné.
V EU se v září prodalo nejméně osobních aut od roku 1995, v Česku podle ACEA činil pokles meziročně 16,2 procenta. Bude tento trend pokračovat a kdy se zastaví? Bude to ve stejné době, kdy se vyřeší problém s čipy?
Samozřejmě. Jeden z hlavních problémů je, že auta nejsou k dispozici, jsou dlouhé čekací lhůty. Čeká se na to, až se problém vyřeší. Situace se zlepší, až se vyřeší problém s nedostatkem dílů. Kdy se to stane nevíme, bude se to postupně lepšit, ale kdy se to podaří vyřešit úplně... To bohužel vypadá ještě na opravdu dlouhou dobu.

V EU se v září kvůli covidu a nedostatku čipů prodalo nejméně aut za čtvrt století
MoneyProdej nových osobních automobilů v Evropské unii se v září meziročně snížil o 23,1 procenta na 718 598 vozů. Jde o nejnižší počet za měsíc září od roku 1995.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.