Aerolinky mají problém. Obchodní cestující se vracejí pomalu
Ačkoliv turisté se letos na paluby letadel vrátili v množství, pod kterým letiště i aerolinky kolabovaly, obchodní cestující se vracejí pomalu. Přitom právě z nich mají letečtí přepravci největší zisky.
V průzkumu, který loni provedla společnost Morgan Stanley, manažeři služebních cest z velkých korporací ve Spojených státech, Evropě a Asii odhadovali, že jejich společnosti v roce 2022 nahradí asi čtvrtinu běžných předcovidových služebních cest virtuálními schůzkami. Jejich predikce byly přesné.
Letecká doprava se v Evropě a severní Americe téměř vrátila na úroveň před pandemií, za čímž stojí ale především silné oživení poptávky ze strany turistů. Služební cesty zatím pokulhávají a několik velkých leteckých společností uvádí, že tržby z firemních klientů jsou stále o pětinu nižší než v roce 2019. Ve svých posledních zprávách o čtvrtletních hospodářských výsledcích všechny čtyři největší americké letecké společnosti – Delta, American, United a Southwest – uvedly, že jejich tržby z obchodních cestujících dosahují zhruba 80 procent předpandemické úrovně. „Naši největší zákazníci jsou právě ta odvětví, která cestují méně. Zejména bankovnictví, poradenství a technologický sektor, které dříve patřily k našim nejčastějším pasažérům," uvedl obchodní ředitel společnosti Southwest Andrew Watterson při prezentaci výsledků na konci července.
Kaviáru co hrdlo ráčí
Výdaje na služební cesty se pravděpodobně nedostanou na úroveň před pandemií až někdy v roce 2026. Tedy dva roky později, než se původně očekávalo, protože inflace, nedostatek pracovníků a geopolitické problémy zpomalují oživení sektoru. Vyplývá to z nové prognózy Global Business Travel Association (GBTA), která sleduje trendy v odvětví pracovních cest a výdajů korporací za ně.
Výdaje za služební cesty, které jsou klíčovým zdrojem příjmů pro letecké společnosti a hotely, některá z nejpostiženějších odvětví v pandemii, letos nicméně zaznamenaly růst. Podle GBTA mají celosvětové výdaje v roce 2022 vzrůst téměř o 34 procent na 933 miliard dolarů (přes 23 bilionů korun).
Společnost Emirates, která nakoupila nejvíce Airbusů A380, nadále u evropského výrobce letadel lobuje za nový model největšího dopravního letadla. A podle jejího šéfa začíná Airbus jejich prosby brát vážně.Gigantický Airbus 380 chybí. Hodí se nejenom Emirates, potřebují ho i evropská letiště
Enjoy
Aerolinky na pomalý návrat obchodních cestujících reagují různě. Některé omezením nabídky, jiná investicemi do zlepšení svých prémiových produktů. Například ubajská letecká společnost Emirates tento měsíc oznámila, že bude investovat více než dvě miliardy dolarů (48 miliard korun) do zlepšení na palubě, včetně vylepšení interiéru kabiny a nových menu. V první třídě bude nově k ročníkovému šampaňskému nabízet Dom Perignon neomezené množství kaviáru.
Největší provozovatel dvoupatrových Airbusů A380 – největších dopravních letounů na světě – vybaví více než 120 letadel novými interiéry a nabídne menu s novými veganskými možnostmi. „Zatímco jiní reagují snižováním nákladů, Emirates letí proti proudu a investuje do poskytování ještě lepších zážitků našim zákazníkům,“ řekl prezident letecké společnosti Emirates Tim Clark. Společnost Emirates skončila za poslední finanční rok ve ztrátě 1,1 miliardy dolarů.
Emirates nejsou jedinou leteckou aerolinkou, která se snaží investovat do zlepšení svých produktů. Začátkem tohoto roku společnost Finnair uvedla na trh novou řadu prémiových ekonomických kabin se sedadly, které poskytují přibližně o 50 procenta více prostoru než jejich ekonomická sedadla. Air France v květnu představila nová sedadla byznys třídy, kterou budou zahrnovat zasouvací dveře. V modernizaci své flotily novými, prostornějšími sedadly s dveřmi, pokračují také British Airways.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.