Asie nezvládá nápor turistů. Přestože jich dojel jen zlomek toho, co před pandemií
Až na Čínu je turistům již otevřena celá Asie, ale návrat na předpandemické úrovně potrvá některým zemím i několik let. Například Japonsku. Přestože do země vycházejícího slunce dorazil zatím jen zlomek předcovidového počtu turistů, tamní sektor cestovního ruchu kolabuje, například v pohostinství zoufale chybí pracovníci.
Je to měsíc, co se turistům otevřelo Japonsko a Tchaj-wan. Plány tamních vlád, že jejich ekonomiky se po téměř třech letech bez mezinárodního turismu finančně rychle zahojí díky přílivu turistů, se potýkají s vážnými problémy.
Půl milionu místo čtyřiceti
Japonsko otevřelo své brány návštěvníkům 10. října po více než dvou a půl letech pandemické izolace, ale naděje na turistickou bonanzu zatím sráží nedostatek pracovníků v pohostinství. Tamní turistický sektor má problém přilákat zpět pracovníky, kteří z oboru odešli kvůli covidovým uzávěrám. A už se do něj nevrátili. Personálně oslabené podniky tak po uvolnění omezení nezvládají nápor po cestování lačných turistů.
Japonský premiér Fumio Kišida počítá s tím, že cestovní ruch pomůže oživit ekonomiku a země tak alespoň něco vytěží ze slabého jenu. Japonská měna klesla v posledních měsících nejníže za posledních 24 let. To ale činí zemi vycházející slunce atraktivnější, repektive levnější pro zahraniční turisty.
Kurz japonské měny ve čtvrtek na devizových trzích poprvé od roku 1990 spadl na 150 jenů za dolar. To je psychologická hranice, která by podle analytiků mohla úřady donutit jednat. Japonci si zvykají na inflaci i drahý dovoz. Jen spadl vůči dolaru na úroveň z roku 1990
Trhy
V roce 2022 zatím Japonsko navštívilo jen něco málo přes půl milionu návštěvníků, ve srovnání s rekordními 31,8 miliony v roce 2019. Vláda pro rok 2020 počítala s 40 miliony turistů kvůli plánované letní olympiádě. Nevyšlo ani jedno. Olympiáda se nakonec konala až o rok později, a to bez účasti zahraničních diváků.
Nebude to hned
Japonský premiér Kišida minulý měsíc uvedl, že cílem vlády je získat z mezinárodního turismu pět bilionů jenů (830 miliard korun) ročně. Takové plány jsou podle analytiků skutečně během na dlouhou trať. Výdaje zahraničních návštěvníků dosáhnou v roce 2023 pouze 2,1 bilionu jenů a do roku 2025 nepřekročí předpandemickou úroveň, uvedl Takahide Kiuchi, ekonom z Nomura Research Institute.
Vlajkový dopravce Japan Airlines zaznamenal od oznámení o uvolnění hranic nárůst rezervací na trojnásobek, řekl deníku Nikkei šéf aerolinky Yuji Akasaka. Přesto se poptávka po mezinárodním cestování plně zotaví až kolem roku 2025. V tom, že návrat na předcovidové úrovně nebude okamžitý se shodnou i majitelé obchodů spoléhajících na turisty. „Nemyslím si, že dojde k náhlému návratu k předpandemické situaci,“ řekl deníku Japan Today Sawato Shindo, šéf společnosti Amina Collection, která provozuje 120 obchodů s dárky a suvenýry.
V hotelech, penzionech a kempech v Česku se v letošním třetím čtvrtletí ubytovalo 7,3 milionu hostů, meziročně o 11 procenta víc. Proti létu roku 2019, ve kterém cestovní ruch ještě neovlivňovala epidemie koronaviru, byla návštěvnost hromadných ubytovacích zařízení jen o tři procenta nižší, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Počet přenocování hostů se ve sledovaném období meziročně zvýšil o 7,4 procenta na 20,4 milionu nocí. Cestovní ruch se zotavuje. Turistů v Česku bylo v létě téměř stejně jako v době před covidem
Money
Čína si jede svou
Nejlidnatější země světa i téměř tři roky po prvním potvrzeném případu covidu ve Wu-chanu trvá na nulové toleranci. Postoj Číny se už nyní vymyká přístupu všech ostatních i v regionu východní Asie, kde vlády ukončovaly covidové restrikce vůbec nejpomaleji na světě. Naděje, že by Peking mohl uvolnit svou zero covid politiku po tolik očekávaném sjezdu komunistické strany, definitivně padla.
Dokonce i Hongkong – poloautonomní čínský region, který má odlišnou pohraniční politiku než pevninská Čína – v září ukončil to, co bylo kdysi jedním z nejpřísnějších cestovních omezení na světě. Uvolnění cestovních restrikcí Honkonžané slavil dovolenou v cizině. Naopak turisté se do Hongkongu zatím moc nehrnou.
Přes dva roky trvající přísná opatření proti šíření nemoci covid-19 si vybrala svou daň na hongkongské ekonomice. Turisté se asijskému centru obloukem vyhnuli. Místo desítek milionů jich dorazily jen stovky tisíc. Podpořit cestovní ruch má ale nová nákladná kampaň letenek zdarma.Letenky za euro? Hongkong jde ještě dál. Turistům je dá zadarmo
Enjoy
Akcie v Hongkongu po sjezdu čínských komunistů zahájily nový týden prudkým poklesem. Hlavní index Hang Seng před koncem obchodování odepisoval zhruba sedm procent. Ztráty ale mají také akcie v pevninské Číně. Trh výprodejem reaguje na předpoklady, že dosavadní prezident Si Ťin-pching a jeho nový tým budou v nadcházejícím funkčním období preferovat ideologii na úkor ekonomiky.Investoři prchají z Hongkongu. Paniku na burzách vyvolali čínští komunisté
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.