Banky zelenají. Poznají to například ti, kteří si pořizují nové bydlení
Zelená hypotéka, zelená autopůjčka, ale také platební karty z recyklovaných plastů nebo žádné úvěry pro uhelné firmy či snižování vlastní uhlíkové stopy.
Banky působící na českém trhu zelenají. Nejen uvnitř, ale i navenek. Poznají to například ti, kteří si pořizují nové bydlení. Pokud zvolí energeticky šetrný dům, mohou získat zelenou hypotéku. Tu nabízí například Hypoteční banka. Podmínkou je, aby bylo nové bydlení zařazeno do energetické náročnosti A nebo B. Za to pak klient dostane slevu 0,2 procenta z úrokové sazby, ale také 30procentní slevu na pojištění Náš domov či stejně vysokou slevu na zhotovení energetického štítku.
„Protože v posledních letech vnímáme velmi silný zájem našich klientů o energeticky úsporné domy, má podle nás stále větší význam zabývat se otázkou životního prostředí, šetrnou architekturou a zdroji obnovitelné energie. Chceme být bankou, která reaguje na pozitivní trendy a přání svých klientů. Proto umíme tyto zajímavé projekty nejen financovat, ale chceme je i finančně zvýhodnit. Díky Zelené hypotéce podpoříme všechny se zájmem investovat do ekologicky udržitelnějšího bydlení,“ oznámila Hypoteční banka, když svůj nový produkt spouštěla.
ČSOB, respektive její leasingové oddělení, zase nabízí Zelenou Autopůjčku, tedy zvýhodněné financování aut s pohonem elektro, plug-in hybrid a vodík. Zájem je poměrně velký, vloni si motoristé jejím prostřednictvím pořídili ekologické vozy za desítky milionů korun. „Zájem o Zelenou Autopůjčku překonává naše očekávání a prokazuje, že budoucnost bude ve znamení chytrých vozidel na alternativní pohon,“ řekl před časem Pavel Prokop, generální ředitel ČSOB Leasingu.
Bydlení levné, dostupné, na hypotéku nebo se státním příspěvkem. Pokud lze považovat předvolební programy za základ politického programu, příští vláda rozhodně pomůže lidem k bytu či domu.Přehledně: Jak chtějí strany zajistit dostupné bydlení pro každého
Politika
Skupina ČSOB své ekologicky zaměřené produkty rozšířila letos na jaře o Zelenou Půjčku na bydlení, jejímž cílem je pomáhat klientům s financováním technologií využívajících obnovitelné zdroje energie. „Nabídka takových služeb se nám rychle rozrůstá. Jako první v Česku jsme představili ekologickou platební kartu vytvořenou z recyklovaného plastu. Úspěch slavíme se Zelenou Autopůjčkou, která je speciálně určena pro klienty, kteří si chtějí pořídit elektromobil. Zelená Půjčka na bydlení pomůže klientům, kteří chtějí financovat fotovoltaickou elektrárnu nebo třeba tepelné čerpadlo,“ sdělil k novince Jan Sadil, člen představenstva ČSOB.
Na energeticky úsporná opatření ve firmách a u podnikatelů zase míří zvýhodněný finanční program, který připravila Komerční banka ve spolupráci s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou (ČMZRB) a Evropskou investiční bankou. Produkt s názvem „Optimalizujte zeleně“ se skládá z bezúročného úvěru, komerčního úvěru s příspěvkem na úroky a na zpracování energetického posudku od rozvojové banky a se slevou od evropské banky.
Hypotéky Čechům zdraží průměrně na zhruba tři procenta, nadále je přitom budou mít znatelně dražší než třeba SlováciHypotéky budou nadále zdražovat, ne ale razantně
Money
Konec s uhlím
Banky také postupně končí s úvěrováním uhelného průmyslu. Například už zmiňovaná Komerční banka se v souladu se strategií mateřské skupiny Société Générale zavázala ukončit financování projektů aktivně spojených s uhelným sektorem nejpozději do roku 2030. Už nyní ale odmítají některé neekologické zákazníky.
„Finanční produkty a služby již nenabízíme potenciálním klientům, kteří generují více než 25 procent svých výnosů z činností spojených s uhelným sektorem. Nové financování neposkytneme ani stávajícím klientům banky, kteří nemají veřejný časově omezený plán přechodu z uhelných činností a mají třeba i jen čtvrtinu svých aktuálních ročních výnosů z tohoto sektoru,“ řekla Hana Kovářová, výkonná ředitelka pro brand strategii a komunikaci v Komerční bance, která zároveň předsedá Komisi pro udržitelné finance v rámci České bankovní asociace.
„Naopak rádi podpoříme klienty, kteří investují do dekarbonizace svých aktivit a přecházejí k ekologičtějším palivům nebo k obnovitelným zdrojům. Jde například o financování instalace solárních panelů, větrných elektráren nebo kotlů na biomasu,“ dodala Kovářová.
Z Bruselu do Česka v příštích letech přiteče z rozpočtu EU a z fondu obnovy téměř bilion korun. Všechny tyto peníze ale není země schopna smysluplně utratit.Viliam Buchert: Do Česka míří z EU asi bilion korun. Připraveni na to nejsme
Názory
Komerční banka se navíc zavázala k uhlíkové neutralitě do roku 2026. „Co pro to děláme? Spoustu věcí. Teď se nacházíme v krásné, ale energeticky neúsporné budově na Václavském náměstí. Stěhujeme se do moderních, ekologicky přívětivějších budov ve Stodůlkách. Budeme nakupovat více energie s certifikátem, že pochází z OZE, snižujeme spotřebu energií, vody. Omezili jsme služební cesty, vidíme, že spoustu věcí lze vyřešit videokonferencí. Motivujeme zaměstnance, aby více využívali ekologickou dopravu, v bance nenajdete PET lahve. Změníme naši flotilu aut na ekologicky přívětivější. A mohl bych pokračovat,“ řekl na konci loňského roku generální ředitel Komerční banky Jan Juchelka v rozhovoru pro týdeník Hrot.
A konkrétní výsledek? Finanční ústav meziročně snížil svou uhlíkovou stopu o 35 procent. „V roce 2019 generovala Komerční banka v přepočtu na jednoho klienta přibližně 23 kilogramů CO2, vloni to bylo již jen 15,2 kilogramu. K tak dobrému výsledku přispěla samozřejmě i pandemická situace, ale nemalou měrou i daleko efektivnější a svědomitější řízení skleníkových plynů vyprodukovaných vlastní činností,“ konstatovala Jitka Haubová, členka představenstva Komerční banky zodpovědná za provoz. V absolutních číslech jde o meziroční snížení emisí z 38 tisíc tun na 25 tisíc. „Jsme přesvědčeni, a dosažené hodnoty to jasně ukazují, že tento trend snižování uhlíkové stopy bude udržitelný i pro další roky,“ dodala Haubová.
Newstream.cz spouští seriál o ESG investicích. Společensky uvědomělé investice jsou trendem doby. Přitom nejsou žádnou novinkou a ve světě se objevily již před šedesáti lety. ESG: Akronym měnící globální byznys
Money
Vedle Komerční banky se k uhlí otáčejí zády rovněž další bankéři. Například ČSOB, kterou vlastní belgická KBC, už před několika lety oznámila, že v Česku přestává financovat uhelný byznys. A posléze svůj závazek ještě zpřísnila, takže od roku 2030 už nepojistí nebo nebude financovat žádnou společnost, která jako zdroj pro výrobu energie využívá právě uhlí.
„Skupina ČSOB přišla s jasným signálem, že výroba elektřiny v uhelných elektrárnách musí být postupně v souladu s platnými limity a termíny ukončena. Tímto krokem přecházíme k podpoře zlepšování ekologických standardů, a to nejen v českých domácnostech. Bereme tím na sebe roli společensky odpovědné společnosti,“ oznámil před časem Petr Hutla, člen představenstva ČSOB.
Mimochodem, právě ČSOB koncem loňského roku obdržela jednu z cen Adapterra Awards, které uděluje Nadace Partnerství za „krajinářské“ a „architektonické“ adaptace na změny klimatu. Jako unikátní pracovní prostředí byl oceněn ČSOB Kampus v pražských Radlicích, tedy výrazná budova s parkem a stromy na střeše nebo s chytrým systémem vytápění i chlazení celé budovy pomocí rozsáhlé soustavy tepelných čerpadel.
Velké tuzemské banky jsou v ESG trochu dál, hlavně kvůli mateřským korporacím. Malé banky zatím váhají, zjistila poradenská firma KPMG.KPMG: České banky zaspaly ESG
Zprávy z firem
Protiuhelný postoj zaujala rovněž banka UniCredit nebo Erste Group, tedy mateřská centrála České spořitelny. Erste Group se zavázala k postupnému snižování odvětví těžby uhlí pro elektrárny a teplárny, přičemž konec by měl nastat v roce 2030. Banka uvedla, že ji k tomuto rozhodnutí vedou rostoucí globální teploty. „Koronavirová pandemie je zjevnou šancí na ekologický restart pro celou ekonomiku. Budoucí růst musí pocházet z udržitelných projektů,“ uvedl Bernd Spalt, generální ředitel Erste Group.
Ekologicky udržitelné
Banky působící na českém trhu se už na jaře otevřeně přihlásily k posilování podnikatelského prostředí, které povede k udržitelnému a společensky odpovědnému rozvoji země. A samy se rozhodly jít příkladem. V březnu podepsali Memoran dum České bankovní asociace pro udržitelné finance zástupci prvních deseti finančních domů, k nimž se postupně připojilo dalších šest institucí. Banky současně založily Komisi pro udržitelné finance, která se bude dlouhodobě zabývat tím, jak mohou banky konkrétně přispívat k udržitelnému rozvoji České republiky.
„Pro nás to není o tom, že si koupíme třicet vteřin televizního spotu, ve kterém se budeme tvářit ekologicky, ale o tom, že se měníme i uvnitř banky. Koukáme se, komu půjčujeme peníze, od koho nakupujeme služby,“ řekl před časem už citovaný šéf Komerční banky Juchelka. „My podle principů udržitelnosti přebudováváme celý náš byznys model, způsob fungování.“
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot. Publikováno se svolením redakce.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.