Na Západě zuří boj o stovky letadel zabavených v Rusku, ve vzduchu létají miliardy dolarů
Válečný střet Ruska a Ukrajiny odstartoval i boj v západním světě mezi firmami pronajímajícími letadla do Ruska a pojišťovnami. Rusko po invazi zabavilo asi 400 zahraničních letounů pořízených ruskými subjekty na leasing. Firmy se nyní domáhají zaplacení miliard dolarů za stroje, o které přišly. Pojišťovny se brání, že je ještě brzo na to spočítat výši pojistného plnění, píše agentura Bloomberg.
Jen několik dnů po začátku ruské invaze na Ukrajinu a přijetí prvních sankcí ze strany západních zemí Kreml nařídil zabavit zhruba čtyři sta letadel – asi dvě pětiny z celého letového parku ruských aerolinek –, která zahraniční firmy na leasing poskytly ruským subjektům a nestihly je z Ruska dopravit do domovské vlasti. Firmy nyní tlačí na pojišťovny, aby jim vyplatily miliardy dolarů za vzniklou škodu. Ty se brání, že na základě sankcí na výplatu pojistného zatím není důvod, uvedla agentura Bloomberg.
Ani letadla zahraničních leasingových společností, které mohou díky Putinovu zákonu ruští dopravci konfiskovat, nezachrání ruský letecký průmysl, upozorňuje CNN. Ruská letecká flotila? Za rok bude na úrovni íránské a severokorejské, míní odborníci
Politika
Leasingové společnosti brzy zavolaly svým pojistitelům a požadovaly platby za pojistky oceňující letadla v rozmezí od 15 milionů do 150 milionů dolarů (asi 330 milionů až 3,3 miliardy korun) – podle ratingové agentury Fitch by celkové nároky mohly přesáhnout 10 miliard dolarů.
Sankce EU navíc zakazují prodej originálních dílů a služeb leteckým společnostem v Rusku, což znemožní běžnou údržbu letadel. Hrozí proto, že se letadla po ukončení pronájmu stanou neprodejnými, protože nebude ověřena jejich údržba.
„Letadla bez spolehlivých záznamů o údržbě nebo s nejistým původem by byla pro velké pronajímatele pohybující se na běžných trzích s renomovanými zákazníky bezcenná,“ říká šéf společnosti JLS Consulting v Londýně John Strickland.
Kunovického výrobce civilních dopravních letounů Aircraft Industries kupuje od ruského majitele skupina Omnipol. Vlastníka z České republiky bude mít někdejší Let Kunovice po 14 letech. Cenu transakce firmy neuvedly. Kunovická Aircraft Industries se vrací do českých rukou. Od Rusů ji kupuje Omnipol
Zprávy z firem
Když státy, v nichž byla letadla registrována – většinou Bermudy a Irsko – odebrala jejich bezpečnostní certifikace, Kreml vyzval své dopravce, aby dotyčná pronajatá letadla registrovali v Rusku, což je krok, který je zakázán mezinárodními smlouvami o letectví.
Pojišťovny budou trvat na tom, že spouštěcí událost sporu nastala 14. března, kdy Rusko začalo povolovat přeregistraci, míní Strickland. Což je až poté, co pojistitelé zrušili většinu pojistek kvůli sankcím uvaleným koncem února. Pronajímatelé namítají, že pojištění nelze zrušit poté, co se riziko naplní.
Během pandemie obliba soukromých letů vzrostla, lidé se dostali do míst, kam by je běžné linky nedopravily, navíc se vyhnuli frontám a potenciální nákaze. Podle Martina Feče z brokerské společnosti Charter Advisory, která lety s private jety zprostředkovává, se tak cílová skupina této formy přepravy rozrůstá. „Už to není jen svět vlastníků firem, ale nově třeba i manažerů z korporátu,“ tvrdí.Martin Feč: Private jetem se do Ruska dostanete. My to ale v žádném případě nenabízíme
Leaders
„Naši členové po desetiletí platili za robustní pojistky, které jsou drženy právě pro takové situace,“ říká Declan Kelly, předseda Aircraft Leasing Ireland, průmyslové skupiny zastupující 33 pronajímatelů v zemi. „Očekáváme, že tyto nároky budou vyplaceny v plné výši,“ dodal.
Od února se navíc podle makléřské společnosti Marsh ztrojnásobily náklady na pojištění pro případ zabavení letadla a dalších rizik souvisejících s válkou. AerCap Holdings, největší společnost zabývající se leasingem tryskových letadel, uvedla, že požádala o zhruba 3,5 miliardy dolarů (asi 77,2 miliardy korun) na pokrytí ztrát kvůli 113 letadlům uvízlých v Rusku.
Neuvěřitelných 17 hodin ve vzduchu. Tak dlouho potrvá let mezi Hongkongem a New Yorkem, který pravidelně nabízí aerolinky Cathay Pacific Airways. Nově se bude muset vyhnout ruskému vzdušnému prostoru, píše agentura Bloomberg.Válečná kuriozita: Nejdelší let světa potrvá 17 hodin, letadla se musí vyhnout ruskému vzdušnému prostoru
Enjoy
Společnost Air Lease Corp. plánuje odepsat více než 800 milionů dolarů za svých 27 tamních zabavených tryskových letadel a BOC Aviation Capital se 17 letadly Rusku, kterých si cení na téměř 600 milionů dolarů, tvrdí, že kvůli ztrátám hledají nového pojistitele.
Někteří z oboru pojišťovnictví ale tvrdí, že odhady ztrát jsou značně přemrštěné. Zatímco ratingové společnosti sečetly celou hodnotu letadel uvízlých v Rusku, skutečná odpovědnost, které budou pojišťovny čelit, bude podle Lloyd's of London, jež provozuje tržiště spojující majitele letadel s pronajímateli, nižší.
Drahá nafta není takový problém, jak někteří dopravci tvrdí. Jejich demonstrace nechápu, říká Radim Jančura, majitel vlakového dopravce RegioJet a autobusů Student Agency. Podnikatel se podle něj musí se zdražením paliv umět vyrovnat. Drahá paliva podle něj naopak nahrávají veřejné dopravě.Radim Jančura: Kdo nemá na benzín, ať chodí pěšky. Auto je luxus
Leaders
„Mnohem nižší, než by si mnoho lidí myslelo,“ řekl generální ředitel Lloyd's of London John Neal v březnovém rozhovoru pro Bloomberg TV. „Je to velká ztráta na jedné události, ale je to ztráta, která se podle mě dá zvládnout,“ podotkl.
Pronajímatelé zároveň tvrdí, že účet nakonec nezaplatí jen oni, ale i letecké společnosti a jejich cestující. „Může nás to všechny donutit udělat kompletní přehodnocení toho, jak v leteckém průmyslu funguje pojištění,“ uvedl generální ředitel BOC Aviation Robert Martin.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.