Británie má nedostatek řidičů. Zákazníci se bojí prázdných regálů

Ve Velké Británii chybí až 100 tisíc profesionálních řidičů kamionů, což způsobuje nedostatek některých produktů v obchodech. Provozovatelé obchodů varují před problémy, které mohou o Vánocích vygradovat až do prázdných regálů.
Dodavatelské řetězce váznou po celém světě, ve Velké Británii je zásobování ztíženo brexitem. Díry v dodávkách jsou tam patrné už i v některých obchodech.
Zákazníci si tak nemohli objednat například mléčné koktejly v pobočkách fastfoodového řetězce McDonald’s a v některých obchodech docházela slanina, mléko a chléb, upozorňuje agentura Bloomberg s tím, že tyto problémy související s logistickým omezením dopravy ze zemí EU mohou znamenat i zvýšení nákladů pro společnosti a logicky i zvýšení cen pro koncové zákazníky.
Podle posledních zpráv se ukazuje, že kolem sedmi procent britských podniků během posledních 14 dnů nebylo schopno dovézt do země poptávané zboží. Nejvíc poptávanou profesí je proto na ostrovech profesionální řidič kamionu.

Depp, Bartoška i elita českého byznysu uzavřeli Vary
LeadersV průběhu festivalu se uskutečnilo 456 filmových představení a bylo prodáno celkem 111 203 vstupenek. To je méně než v předpandemických ročnících, kdy se hladina prodaných vstupenek pohybovala kolem 140 tisíc.
Provozovatelé dopravy a maloobchodů tak zesilují tlak na britskou vládu. Požadují, aby řidiči z EU byli zařazeni do speciálního vízového programu a zaplnili tak podle odhadů 100 tisíc neobsazených míst.
Chybí až 100 tisíc řidičů
Vláda zatím tomu požadavku odolává a tlačí firmy k tomu, aby nové zaměstnance nalákaly například na zvýšení mezd. Na to podniky odpovídají tím, že nové řidiče najímají, ale jejich zaškolení bude nějakou dobu trvat. Mnohem efektivnější by tak podle nich bylo sáhnout po dostatku kvalifikovaných řidičů z EU.
Obchodníci poukazují především na blížící se Vánoce, a to, že už nyní se obchody musí předzásobit na toto období.

Obchodníci se bojí zdražovat přímo. Čeká nás období smrskflace
NázoryInflace rapidně zrychluje, takže pozor na „smrskflaci“. Výrobci potají zmenšují velikost balení, aby nemuseli tolik zvyšovat cenu.
„Problém se neskrývá v tom, že nemůžeme vyrábět, ale tkví spíš v nedostatku řidičů,“ konstatoval Peder Tuborgh, generální ředitel dánské firmy Arla Foods, která do Británie dodává máslo a mléko.
Určité problémy s dodávkami přiznal i jeden z největších britských řetězců, společnost Tesco. Dramatické výpadky způsobující prázdné regály tak, jak jsou prezentovány Brity na sociálních sítí, ale vedení společnosti popírá a varuje před vytvářením všeobecné paniky.
Problémy přijdou o Vánocích
„Velmi tvrdě pracujeme na tom, abychom se předzásobovali. Ano, o Vánocích můžeme pocítit nedostatek, ale nerad bych to příliš dramatizoval,“ uvedl generální ředitel John Allan v rozhovoru pro BBC.
Řada dalších provozovatelů sítě maloobchodních řetězců, jako například Wm Morrison Supermarkets a Asda, už začala zasílat své vlastí kamiony přímo k dodavatelům. Nové řidiče láká na výhody a platové bonusy, a snižuje nebo úplně ruší sankce za zpoždění dodávek. Prodejce elektroniky Dixons Carphone zaměstnancům plně hradí náklady rekvalifikační školení, pokud se chtějí stát profesionálními řidiči.
Jak upozorňuje agentura Bloomberg, obtíže se týkají i dalších průmyslových odvětví. S problémy dodávek zboží i nedostatkem lidí se v Británii potýká například i stavebnictví.

Kde kotví miliardáři? Letošním hitem je Itálie
LeadersV srpnu kotvilo nejvíc takzvaných superjachet u pobřeží Itálie. Naopak v USA jejich počty výrazně propadají.

Minimalistická novostavba splynula se stávající zástavbou
EnjoyV jednoduchosti je krása, napadne zřejmě každého, kdo se podívá na rodinný dům v pražské čtvrti Lhotka. Navrhli ho architekti a designéři ze studií SOA architekti a Richter Design.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.