Brity šokoval účet za korunovaci. „Nehorázná paráda“ se však ekonomice vyplácí

Britští daňoví poplatníci zaplatili za loňskou korunovaci Karla III. miliony. V době, kdy nemalé procento občanů mělo hluboko do kapsy a mnozí spoléhali na potravinové banky. Je to ospravedlnitelné? Může si Británie nákladné královské tradice vůbec ještě dovolit?
Korunovace Karla III. vyšla britské daňové poplatníky na 72 milionů liber, tedy přes v přepočtu více než dvě miliardy korun. Za organizaci gigantické akce z loňského května zaplatilo ministerstvo kultury 50 milionů, policejní výdaje a zajištění bezpečnosti pak stálo ministerstvo vnitra 22 milionů liber, jak uvádějí nedávno zveřejněné účty.
Reakce veřejnosti na sebe nenechaly dlouho čekat. Mnozí Britové poukazovali na kontrast v podobě pompéznosti události v době, kdy řada občanů měla problémy se zajištěním základních potřeb. Krize životních nákladů na Spojené království dolehla obzvláště těžce, o podfinancovaném zdravotnictví ani nemluvě.
Korunovace přitom byla od začátku příprav prezentována jako odlehčená verze tradiční ceremonie. Oproti nástupu na trůn Karlovy matky Alžběty II. v červnu roku 1953 se do starobylého chrámu Westminster Abbey dostala jen čtvrtina lidí, také slavnostní průvod v ulicích Londýna byl o poznání kratší. Konečná částka je však i tak astronomická. Ani mezi evropskými monarchiemi nemá rozsah té ostrovní obdobu.
Připomeňte si korunovaci Karla III. ve fotogalerii:
Vyhozené peníze nebo investice?
Náklady korunovace rovněž posloužili jako voda na mlýn odpůrcům monarchie a skupinám prosazujícím změnu zřízení na republiku. „Byla to extravagance, kterou jsme prostě nemuseli mít. Bylo to naprosto zbytečné plýtvání penězi uprostřed krize životních nákladů v zemi, která se potýká s obrovskou dětskou chudobou,“ řekl například šéf mediálně známého hnutí Republic Graham Smith. „Když si děti nemohou dovolit obědy ve škole, utratit více než 70 milionů liber za tuto parádu je nehorázné,“ dodal.
Nemusíte však být rovnou republikán, abyste nad částkou pozvedli obočí. BBC připomíná, že podle agentury YouGov si už před slavností 52 procent Londýňanů myslelo, že by korunovace neměla být financována z veřejných zdrojů.
Král Karel III. podnikl dlouho očekávanou cestu do Austrálie. Návštěvu provázely incidenty a protesty proti monarchii, ale na druhé straně i vřelá přijetí. Panovník má navzdory neshodám ohledně politického zřízení v australské společnosti mimořádnou pozici, popularitu mu mohou závidět i všichni politici.
Karel III. je v Austrálii. Jeho návštěvu provází nadšení i kontroverze
Politika
Britské úřady se však brání. Korunovaci považují za obrovskou reklamu pro Spojené království. Ministerstvo kultury odhaduje, že akci, která se odehrává „jen jednou za generaci“, sledovaly více než dvě miliardy lidí po celém světě. Korunovace tak prý „nabídla jedinečnou příležitost oslavit a posílit naši národní identitu a představit Spojené království světu“.
Byla tedy královská sláva přítěží nebo národním úspěchem? Pravdu vlastně mají obě strany.
Zrušit? Spíše zefektivnit
Královská rodina je pro Británii obrovským tahákem. Za doby vlády populární královny Alžběty II. se z ní stal i zdroj příjmů, každoročně přináší do ostrovní ekonomiky miliony liber. Stačí se projít ulicemi Londýna, ale i jiného britského města, královská rodina je vedle červených telefonních budek a corgiů (i když i ty zpopularizovala královna) značkou číslo jedna.
Král Karel III. je trochu někým jiným, než býval aktivistický a pokrokový princ Charles. Nový britský panovník je po roce na trůnu velmi opatrným reformátorem, který spíše navazuje odkaz své matky Alžběty II.
Rok na trůnu: Karel III. je důstojný panovník a dobrý diplomat, ale překvapivě velmi opatrný reformátor
Leaders
Britská společnost Brand Finance, která se věnuje také oceňování, minulý rok odhadovala, že monarchie je pro tamější ekonomiku stále finanční výhodou, a to i v „korunovačním roce“. Přímo ze samotné akce těžil i Londýn, protože za nevšední podívanou vyrazilo mnoho turistů, kteří tam utráceli za naplněné hotely, jídlo i suvenýry. Podle Centre for Economics and Business Research turismus a nakupování o korunovačním víkendu vynesly přes 330 milionů liber.
Kouzlem britské monarchie je právě to, že je vidět. Žádná z evropských královských rodin nemá dlouhodobě takový ohlas. Britský panovník a další „royals“ jsou součástí veřejného života a denně je sledují doma i za hranicemi. Těžko by byl efekt stejný, pokud by se monarchie vzdala se tradic a pozlátka - a třeba korunovaci odbyla bez velké slávy.
Pokud jde o ekonomický rozměr, není úplně racionální monarchii měnit za republiku. Debaty o zefektivňování a zeštíhlování královského provozu jsou však na místě. Panovnický rod získává dost prostředků od daňových poplatníků, přestože vlastní pozemky a výhodně podniká. Královský byznys navíc těží z daňových úlev a dalších výhod, které na 21. století působí mnohdy archaickým dojmem.
Když někdo zemře bez dědice, nastoupí citlivá otázka, co bude s jeho majetkem. Obvykle ho získá stát, ale třeba v anglickém Manchesteru nebo Liverpoolu s nadsázkou pomůže králi zaplatit výměnu kotle nebo nová okna. Může za to stovky let stará praxe.
Karel Pučelík: Je to etické? Karel III. profituje z majetku nebožtíků bez dědiců
Reality
Od Karla III. se očekávalo, že bude monarchii modernizovat radikálněji, což se ale úplně nepotvrdilo. Obraz reformátorů, kteří se snaží přiblížit běžným lidem a prosazují především udržitelnost, by se však královské rodině velmi hodil. Zdá se totiž, že jím britská veřejnost nedá nic zadarmo.
Další texty Karla Pučelíka
Vláda amerického prezidenta Joea Bidena navrhla, aby státní zdravotní pojištění pokrývalo lidem s obezitou náklady na drahé léky na hubnutí. Změna by se mohla dotknout více než sedmi milionů seniorů či lidí s nízkými příjmy, odhaduje vláda. Americká média podotýkají, že plán nebude uveden do praxe před koncem Bidenova mandátu.
Američané možná dostanou příspěvky na léky proti obezitě
Money
Jmění Elona Muska se v pátek po zavření burz vyhouplo na 347,8 miliardy dolarů (8,5 bilionu korun). Takovým jměním ještě nikdy v historii žádná osoba neoplývala, alespoň tedy v nominálním dolarovém vyjádření. Musk překonal i sám sebe z doby před třemi roky, kdy, v listopadu 2021, měl jmění až 340,4 miliardy dolarů. Reálně – v očištění o inflaci – tedy na rekordu není. Protože 340,4 miliardy odpovídá v nynějších cenách 386,6 miliardy.
Musk je nyní tak bohatý, že by mohl dvanáct let platit Čechům důchody
Leaders
Ruský prezident Vladimir Putin měl podle bývalé německé kancléřky Angely Merkelové vždy diktátorské rysy, nemyslí si ale, že už od nástupu do prezidentské funkce v roce 2000 plánoval útok na Ukrajinu. Řekla to v rozsáhlém rozhovoru s magazínem Der Spiegel, který poskytla u příležitosti vydání svých memoárů.
Merkelová: S Trumpem se dá mluvit, ale vždy je to souboj kdo s koho
Leaders
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.