Ceny ojetin narazily na strop, začínají klesat
Průměrná cena ojetin se v prvním letošním pololetí držela těsně pod 300 tisíci korunami. Ceny vykupovaných vozů podle sdružení Cebia patrně výš nepůjdou.
Prodejní ceny ojetých aut klesly v letošním druhém čtvrtletí proti začátku roku o dvě procenta na průměrných 293 tisíc korun. Průměrná prodejní cena za celé první pololetí letošního roku se pak pohybovala kolem 296 tisíc korun a v meziročním srovnání tak byla o 2,4 procenta vyšší. Vyplývá to z údajů společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním ojetých vozů.
„Ceny ojetých aut narazily na strop a přestaly růst, což je dobrá zpráva pro všechny, kteří se chystají pořídit si ojeté auto. Samozřejmě ale také přestaly růst výkupní ceny vozidel, což nepotěší ty, kteří se chystali ojeté auto prodat a spekulovali na vyšší cenu,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer. V příštích měsících budou podle něj ceny nejspíše stagnovat.
Ojetiny nepatrně „omládly“
Průměrné stáří všech osobních ojetých vozů bez ohledu na jejich původ bylo letos 9,1 roku, což je meziročně o necelých pět měsíců méně. Za sníženým průměrem prodávaných aut však stojí české ojetiny, které omladily o více než rok, protože se na trh začaly opět dostávat mladé a zánovní vozy z operativních leasingů.Trh se tak začal i v tomto ohledu opět stabilizovat.
Průměrná doba prodeje ojetého auta se letos zvýšila z loňských 61 dní na 63 dní, oproti prvnímu letošnímu kvartálu jde však o pokles, neboť průměrná doba prodeje od ledna do března byla 65 dní. Rychlejšímu prodeji napomohlo mimo jiné i mírné snižování prodejních cen.
Dovoz ojetých osobních aut od ledna do konce dubna letošního roku meziročně klesl o desetinu na 51 912 vozů. V samotném dubnu činil pokles 8,5 procenta. Průměrné stáří dovážených ojetin se zvýšilo o půl roku na 11 let, téměř čtvrtina aut byla starší 15 let. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.Ojetiny z ciziny už nejsou v kurzu. Zájem o dovoz aut padá
Money
Desetina prodaných ojetin jsou octávie
Průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetin činila letos 147 tisíc kilometrů, meziročně o 2000 kilometrů méně. Vzhledem k přílivu mladších ojetin by podle Pajera průměrný nájezd mohl klesnout více. „Důvodem, proč se tak nestalo, je pravděpodobně častější stáčení tachometrů či stáčení o vyšší hodnoty, neboť příliv mladých vozů převažuje nad zvyšujícím se podílem aut s vyšším stářím,“ podotkl.
Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia s podílem 9,8 procenta. Následovaly další modely Škody Fabia a Superb. Mezi ojetými auty se stále nejčastěji vyskytují vozy s naftovým motorem s podílem 49,6 procenta, ale již delší dobu netvoří většinu nabídky. Ojetá auta na benzín byla na trhu zastoupená 46,4 procenta. Vozy na elektřinu tvořily necelé procento nabídky (0,88 procenta).
Provoz ojetých osobních aut za pět měsíců letošního roku meziročně klesl o devět procent na 67 177 vozů. Průměrné stáří se nepatrně zvýšilo na 10,8 roku, podíl vozů starších deseti let ale klesl o 1,5 procentního bodu na 49,75 procenta. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.Ojetiny už tolik netáhnou. A to navzdory výhodnějšímu kurzu koruny
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.