Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Češi během Black Friday utratili osm miliard

Češi během Black Friday utratili osm miliard
iStock
 ČTK

Téměř osm miliard korun utržily e-shopy v Česku za letošní výprodeje k černému pátku (Black Friday), řekl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.

Reklama

Loni Češi utratili více než sedm miliard korun, tedy podobně jako v roce 2022. V pátek a o víkendu tržby malých a středních e-shopů meziročně vzrostly průměrně o třetinu, vyplývá z informací společnosti Shoptet.

Úspěch pro e-commerce

Black Friday byl oficiálně v pátek. Obchodníci ale slevy zpravidla prodlužují, podle APEK většinou trvají celý týden. „Mezi zákazníky byl o slevy tradičně velký zájem. Spotřebitelé nakupovali elektroniku, hračky, módu, kosmetiku, ale i další zboží. Úspěch tedy slavily internetové obchody napříč prakticky všemi kategoriemi,“ uvedl Vetyška. „Black Friday naznačil, že letošní rok bude pro e-commerce úspěšný a že se českým on-line obchodníkům podaří dosáhnout zajímavých meziročních růstů,“ doplnil.

De Beers snížila ceny diamantů o více než 10 procent

Světový lídr v těžbě diamantů kapituluje, kameny zlevnil o víc než 10 procent

Největší světový producent přírodních diamantů upustil od pokusů o stabilizaci propadajícího se trhu a přistoupil k velkému výprodeji. Ačkoli společnost De Beers nezveřejňuje informace o změnách cen, při jejím posledním letošním prodeji snížila ceny diamantů plošně o více než 10 procent.

Přečíst článek

Kromě oblečení, kosmetiky a hraček se tržby malým a středním e-shopům výrazněji zvýšily také za elektrokola a vánoční dekorace, uvedl Samuel Huba, ředitel společnosti Shoptet, která poskytuje řešení pro tvorbu e-shopů. Už dříve řekl, že se letos do Black Friday zapojí asi 70 procent malých a středních e-shopů, tedy o desetinu více než minulém roce.

Reklama

Většina českých e-shopů v období Black Friday nabízela reálné slevy, vyplývá z analýzy Hlídače shopů. Podobně jako loni se podle ní reálná průměrná sleva pohybovala okolo 20 procent. Jiná situace je u zahraničních on-line tržišť, například Temu, Shein, Aliexpress nebo Trendyol, uvedl spoluzakladatel Hlídače shopů Jakub Balada.

„Povinné uvádění minimální ceny před akcí jsme nenalezli ani na jednom z monitorovaných zahraničních tržišť. Prakticky veškerý sortiment je permanentně v nějaké slevě, jejíž výše se často mění bez změny prodejní ceny,“ doplnil Balada. Hlídač shopů je projektem společností Apify, TopMonks, Keboola hckr.studio. Sleduje vývoj cen produktů na největších českých e-shopech.

Chtějí lidé úsporné byty? Spíš je zajímá cena

Dalibor Martínek: Chtějí lidé úsporné byty? Spíš je zajímá cena

Můžete se zeptat kteréhokoliv developera v Česku, a každý vám potvrdí, že primárním parametrem při výběru nemovitosti je pro klienta cena. Nic jiného. Žádné ESG, udržitelnost. To nikoho nezajímá. Jestli je na střeše solární panel, instalovaný se státní dotací, který rozsvítí úsporné žárovky na chodbě obytného domu? To je každému zájemci o nový byt ukradené. Hlavní je prosně cena.

Přečíst článek

V letošním druhém čtvrtletí Česká obchodní inspekce uskutečnila 259 kontrol poskytování slev podle novely zákona, která platí od začátku minulého roku. Pochybení inspektoři zjistili asi ve 41 procentech případů. Novela obchodníkům v Česku ukládá povinnost odvozovat výši slevy od nejnižší ceny, za jakou zboží prodávali 30 dnů před zlevněním. Pokud měli produkt v nabídce méně než 30 dnů, musí uvést nejnižší cenu za toto období. Obchodníci mají také povinnost na výrobku informovat o jeho původní ceně.

Obrat e-shopů loni v Česku meziročně klesl o šest procent na 185 miliard korun. Snížil se i počet internetových obchodů, a to o 200 na 49 900, informovaly už dříve Heureka a Asociace pro elektronickou komerci. Obrat a počet e-shopů klesl druhý rok za sebou. V loňských prvních třech čtvrtletích tržby on-line obchodům meziročně klesaly, obrat nastal v závěrečném kvartálu. V letošním třetím čtvrtletí pak tržby e-shopů stouply o pět procent, ve druhém o tři procenta a v prvním o čtyři procenta.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Online nakupování dostane nová pravidla

Už žádné falešné slevy ani eshopy jako bezplatné půjčovny. Online nákupy se změní. Již brzy

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme