Češi kvůli nepojištěným požárům loni přišli o 1,7 miliardy, tvrdí analýza

Hasiči v roce 2022 vyjížděli ke zhruba 21 tisícům požárů s celkovou škodou okolo 5,3 miliardy korun. Pojištěná byla čtvrtina. Vyplývá to z analýzy České asociace pojišťoven. Češi tak podle ní přišli kvůli nepojištěným požárům o 1,7 miliardy korun.
V Česku loni bylo 5307 pojistných událostí z požáru s celkovou pojištěnou škodou 3,6 miliardy korun, dalších 15 500 požárů za 1,7 miliardy korun pojištěno nebylo.
Podle aktuální analýzy dosahuje 'propojištění' pro případ požáru sice okolo 25 procent, podle jiných dat je jich ale více, uvedl analytik asociace Petr Jedlička. „Podle různých statistik dosahuje pojištění nemovitosti občanů 55 procent, u firem to bude ještě významně více. Důvodem tohoto rozdílu je velké množství požárů, při kterých zasahují hasiči, ale žádná zásadní škoda u nich nevzniká. Typicky může jít o požáry, trávy, odpadu nebo jiné poplachy, kde není reálná škoda nebo jen minimální,“ řekl. Denně se podle asociace stane v průměru 14,5 majetkové pojistné události, jejíž příčinou je požár.
FOTOGALERIE: Notre Dáme dostal nové krovy. Jak vypadal požár před čtyřmi lety?
V meziročním srovnání stoupl objem škod, a při stabilitě počtu pojistných událostí tedy i průměrná výše škod z požáru, a to o 13 procent. Počet pojištěných požárů se dlouhodobě pohybuje okolo 5300 událostí za rok s průměrnou škodou 676 tisíc korun v roce 2022 ve srovnání s 595 tisíc korun v roce 2021.
Vyděšení turisté už jsou z Rhodosu doma, nikomu se kromě stresu a materiální újmy nic nestalo. Vhodný okamžik konstatovat, že na turismus není nárok. Není to ani veřejná služba. Je to byznys. Lidé chtějí cestovat, patří to k naší éře zábavy. Platí za to peníze, cestovky poskytují službu, píše komentátor Newstream.cz Dalibor Martínek.
Dalibor Martínek: Češi si za drama na Rhodosu můžou sami. Cestovky nejsou charita
Názory
„Hodnota domácností i nemovitostí roste, rostou tedy i způsobené škody," upozornila odbornice na neživotní pojištění asociace Lenka Slabejová. Lidé by podle ní proto měli dbát na správnou výši pojistných částek, aby jejich pojištění nezůstalo pod skutečnou hodnotou majetku. „Správné pojistné částky však dosahuje jen třetina pojistných smluv," řekla. Takzvané podpojištění podle ní nejčastěji činí mezi 20 až 49 procenty a 15 procent smluv má více než 50procentní podpojištění.
Požáry byly mezi prvními událostmi, proti kterým se dalo pojistit. První pokusy o tento typ pojištění se datují do poloviny 17. století. V roce 1681 pak založil ekonom Nicholas Barbon s kolegy první pojišťovnu proti požárům The Insurance Office for Houses. Na českém území byla poprvé možnost pojištění proti požáru v roce 1748, kdy při tereziánských reformách vznikl takzvaný fond na úhradu škod vzniklých požáry, povodněmi a nepřízní počasí.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.