Češi loni nakoupili hudbu za 1,6 miliardy korun. Většinou za streamování, stoupl zájem o vinyly

Celkové příjmy hudebního průmyslu loni v Česku vzrostly meziročně o 13,7 procenta na 1,637 miliardy korun. Víc než polovinu z nich tvořily stejně jako předloni příjmy za digitální služby. Příjmy ze streamingu stouply o pětinu na 948 milionů korun, oznámila Česká národní skupina Mezinárodní federace hudebního průmyslu (ČNS IFPI).
Prodej fyzických nosičů, tedy zejména kompaktních disků a vinylových desek, v loňském roce stagnoval. Příjmy za ně se zvýšily na 220 milionů z předloňských 219 milionů korun. Meziroční nárůst o 15 procent nicméně zaznamenal prodej vinylových desek, což podle české IFPI ukazuje jejich oblibu u určité části posluchačů.
Snadno dostupný streaming
Poměr digitálních prodejů a prodejů fyzických nosičů byl loni 82 ku 18. „Růst streamingu je stabilním organickým jevem, který je zapříčiněn snadnou dostupností předmětných služeb a jejich příznivou cenovou politikou," uvedla česká IFPI. Příjmy z provozovacích práv loni vzrostly o desetinu na 409 milionů korun.
Ve Spojených státech loni prodej vinylových desek překonal CD nosiče s hudbou. Stalo se tak poprvé od roku 1987. V roce 2022 se prodalo něco málo přes 41 milionů vinylových desek v hodnotě 1,2 miliardy dolarů (asi 26,6 miliardy korun), naproti tomu CD s hudbou pouze 33 milionů v hodnotě 483 milionů dolarů, píše BBC.
Nový trend, vinylové desky poprvé po desetiletích předběhly v prodeji CD
Enjoy
U streamingu jsou víc než dvě třetiny příjmů z placených uživatelských účtů, zbytek z přehrávání hudby spojeného s reklamou. „Předchozí překotný nárůst měl spojitost s pandemií covidu, nicméně i současný meziroční nárůst je navzdory problematické ekonomické situaci uspokojivý," uvedla česká IFPI.

Poukázala na to, že v Česku jsou dostupné všechny „velké" streamingové služby, tedy Spotify, Apple Music, YouTube Music, Deezer a Amazon Music. Platících uživatelů streamingových služeb v Česku loni podle kvalifikovaného odhadu české IFPI přibylo o čtvrtinu na 1,7 milionu.
Přijmy hudebních vydavatelství ze stahování hudby klesají
V příjmech hudebních vydavatelství naopak klesá význam stahování hudby. Příjmy za něj loni v Česku představovaly pouze dvě procenta z celkového objemu digitálních prodejů.
Od začátku pandemie práva ke svým skladbám prodala celá řada slovutných umělců včetně Boba Dylana (400 milionů dolarů), Bruce Springsteena (600 milionů dolarů) či Genesis (300 milionů dolarů). Nyní se však připravuje deal, který všechny dosavadní obří prodeje hravě strčí do kapsy. Společnost Sony totiž jedná o nákupu polovičního podílu v katalogu jednoho z nejprodávanějších interpretů všech dob – Michaela Jacksona.
Práva k hudbě Michaela Jacksona jsou na prodej. Jejich hodnota jde do miliard
Enjoy
Od konce loňska je do české legislativy převedená směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu, která mimo jiné zavádí odpovědnost internetových úložišť za obsah chráněný autorským právem.
„Jsme v naději, že dlouholeté bezpráví, které se dělo, bude napraveno a majitelé práv k nahrávkám se konečně budou moci svobodně rozhodnout o jejich užití v prostředí internetu," uvedla ředitelka české IFPI Petra Žikovská. Poukázala na soudní spory s provozovateli některých úložišť. Kvůli nové legislativě podle Žikovské ukončila činnost platforma HellShare/HellSpy.
Pět let fanoušci královny popu Beyoncé čekali na její další koncert. Jenže teď se na ní valí kritika – vystoupení na soukromé show v Dubaji u příležitosti otevření luxusního hotelu Atlantis The Royal si podle mnohých mohla odpustit.
Beyoncé dostala za vystoupení v Dubaji miliony dolarů. Podle části fanoušků se zaprodala
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.