Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Češi si Vánoce nenechali vzít, tržby vzrostly, zjistil Mastercard

Maloobchodní tržby v uplynulé vánoční sezoně meziročně vzrostly o 11,4 procenta.
ČTK
 ČTK

Maloobchodní tržby v uplynulé vánoční sezoně meziročně vzrostly o 11,4 procenta. Vyplývá to z nejnovější analýzy společnosti Mastercard, která sledovala nákupy v kamenných obchodech i na internetu od listopadu do 24. prosince 2022. Český statistický úřad zveřejní data o maloobchodních tržbách za prosinec 7. února. Za celý loňský rok byla průměrná míra inflace 15,1 procenta, což byla nejvyšší hodnota od roku 1993.

Reklama

Jde o třetí největší meziroční růst tržeb mezi měřenými evropskými zeměmi. V Maďarsku maloobchod vzrostl o 27,5 procenta a v Polsku to o 18,1 procenta. Čeští spotřebitelé utráceli nejčastěji za oblečení, šperky, elektroniku, dále za jídlo v restauracích a za ubytovací služby.

Tržby v obchodech klesají, Češi šetří.

Maloobchodní tržby klesají sedm měsíců za sebou, Češi nechtějí utrácet

Maloobchodní tržby v Česku klesají v meziročním srovnání sedm měsíců za sebou. V listopadu loňského roku pokles zpomalil na 8,7 procenta z říjnových 9,9 procenta. Tržby se zvýšily pouze v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky. Vyplývá to z revidovaných údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). V meziměsíčním srovnání se tržby snížily o 0,3 procenta.

Přečíst článek

Návrat spotřebitelů zažily podle dat Mastarcardu po dvou letech pandemického útlumu kamenné obchody. Hlavním důvodem, proč zákazníci častěji volí k nákupu prodejnu místo e-shopu, je možnost poradit se s prodejcem ohledně nakupovaných dárků.

Vánoce za všechny peníze

V kamenných obchodech meziročně stouply tržby o 11,6 procenta. Na prodejny navíc připadalo celkem 91,1 procenta všech maloobchodních tržeb během sváteční sezony. Oživení poptávky nicméně zaznamenala i e-commerce, e-shopům meziročně stouply tržby během vánoční sezony o 8,9 procenta.

Reklama

„Z našich dat jednoznačně vyplývá, že Češi si Vánoce nenechali vzít. Přestože řada spotřebitelů začíná své výdaje omezovat, v období vánoční sezony zkrátka Češi chtějí udělat radost sobě i svým blízkým. Dobrou náladu vidíme i ve velkém návratu zákazníků do kamenných prodejen a zaznamenali jsme navýšení tržeb i ve službách, ubytování a pohostinství,” uvedl generální ředitel Mastercardu pro Česko a Slovensko Michal Čarný. 

Obchod (ilustrační foto)

Lukáš Kovanda: Češi rekordně omezují své nákupy. A letos to nebude jiné

Češi rekordně omezují své nakupování. Nikoli nutně částku, kterou za nákupy utrácí, ale počet pořízeného zboží a služeb rozhodně ano. Případně se spokojují s jejich nižší kvalitou a přechází tudíž z dražších na levnější varianty.

Přečíst článek

Tržby za oblečení meziročně vzrostly o 23,9 procenta. Během vánočních nákupů se zvýšily i tržby u šperků, a to o 13,7 procenta. Spotřebitelé tedy stále chtějí utrácet, a to nejenom za módní kousky, ale i za nejnovější technologické vychytávky, mobilní telefony, chytré hodinky, televize nebo herní konzole. Vánoční prodeje elektroniky meziročně vzrostly o 9,7 procenta.

Vedle zboží meziročně výrazně rostly tržby i ve službách. Lidé za své peníze rádi dostávají zážitky, což je dlouhodobý trend, který ještě posílil s odezněním pandemie covidu. A během vánočních prázdnin byli zákazníci ochotni utratit za prázdninové ubytování a návštěvy restaurací ještě více. Tržby za ubytování meziročně vzrostly o 28,5 procenta a útraty za jídlo v restauracích se zvýšily o 20,3 procenta.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

nákupní centrum Palladium v Praze

Maloobchod byl v říjnu stále v minusu. Vánoce budou pro obchodníky jen částečnou útěchou

Přečíst článek
Obchodníci budou mít letos o čtyři procenta vyšší předvánoční tržby

Češi se chystají utrácet. Vyšší předvánoční tržby očekávají prodejci oblečení i restaurace

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme