Praha zmizela z mapy cestovatelů. A Češi dobývají exotiku

Turistický ruch má za sebou další slabý rok. V tom letošním ale tuzemské cestovky hlásí razantní nárůst zájmu Čechů o zahraniční dovolené, je dokonce vyšší než před pandemií.
Už v lednu zaznamenaly tuzemské cestovní kanceláře výjimečně vysoké prodeje. Například tradiční česká cestovka Čedok prodala o 50 procent zájezdů víc než v roce 2019. Větší míra proočkovanosti a uvolňování restrikcí států po celém světě způsobil zájem odcestovat ještě během zimy, a roste i zájem o předprodeje na letní sezónu.
„Češi mají chuť cestovat a určitě si také vynahrazují poslední dva roky, kdy bylo cestování částečně omezené. Určitá pravidla pro cestování platí pořád, ale díky očkování i postupnému zjednodušování pravidel v jednotlivých destinací cestují stále častěji,“ dodává mluvčí Čedoku Kateřina Pavlíková. A trendu zvyšující se poptávce po cestování v létě podle ní nahrává i zkušenost s tím, že během letních měsíců je epidemiologická situace velmi dobrá a platí minimum opatření.
Svět se ocitá v horečce zájmu o nákup letních zájezdů, pro Čechy je hitem Turecko. Nahrává jim k tomu i silná koruna. Největší světová cestovka TUI hlásí mimořádný růst sháňky, jenž i o 20 procent předčí zájem z doby před pandemií.
Propad liry odpálil zájem turistů o Turecko. Zamíří jich tam víc než před pandemií
Money
„Zájem cestovat určitě bude silnější, než bylo v sezóně minulé. Stále to ale nebude bez problémů, ale chuť cestovat je od klientů cítit a chuť poskytovat služby je cítit ze všech populárních destinací,“ míní Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.
Češi dávají přednost luxusu
Podle Pavlíkové navíc Češi stále častěji dávají přednost kvalitnějším a dražším hotelům s dalšími službami. „Češi tak utrácí za dovolené v průměru o 25 procent více než dříve,“ říká. Otevírají se tak vzdálenější destinace a vrací se i poptávka po poznávacích zájezdech. „U leteckých zájezdů se průměrná cena zájezdu do Středomoří a Severní Afriky pohybuje kolem 13-15 tisíc korun, u exotiky kolem 35-50 tisíc,“ přibližuje Papež.
Vytoužený nárůst turismu se ani toto léto nejspíš neodehraje, míní investoři. Daří se outdooru.
Delta udeřila. Akcie evropských cestovek padají
Money
Ani s rostoucím zájmem zatím ale cestovky nemají v plánu zdražovat. S tím, že ale vybrané služby může inflace v destinacích ovlivnit, stejně tak ale mohou klienti těžit z posilující české koruny, která nákupy v zahraničí zlevňuje. „Zatím není důvod ke zdražování, i když ceny energiií a pohonných hmot se nakonec mohou projevit. Zatím tomu tak není,“ uzavírá Papež.
Silná koruna a extrémně slabá turecká lira podle analytika Trinity Bank Lukáše Kovandy ovlivňuje například to, že Turecko je mezi Čechy nynějším hitem v objednávkách zájezdů na léto.
Česko zizelo z mapy zahraničních turistů
A Češi tvořili i hlavní podíl cestovního ruchu v tuzemsku. Zahraniční návštěvnost dosáhla pouze na úroveň 24 procent objemu před pandemií. „Česká republika byla v podstatě vymazána z map pro cizince z jiných než evropských zemí,“ uzavírá hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
O nákup hotelů v Praze mají zahraniční investoři stále eminentní zájem. Loni ale trh příliš transakcí nezaznamenal. Není to ale kvůli nejistotě z budoucnosti hotelnictví, důvodem je nedostatek hotelů.
O pražské hotely by se investoři servali. Nestaví se jich ale dost, tvrdí studie
Money
Nejvíce ubytovaných cizinců pocházelo v loňském roce z Německa. Na druhém místě následovali s velkým odstupem Slováci a třetí v pořadí skončili Poláci. V první desítce nejčastěji ubytovaných cizinců najdeme kromě Evropanů již jen pouze hosty pocházející ze Spojených států a Izraele.
Módní značky Chloé, Prada nebo Valentino debutují na trhu s ekologicky šetrnými teniskami. Boty, které se dají pořídit od 10 tisíc korun, se šijí z biomateriálů v provedení odpovídajících kvalitě haute couture, upozorňuje prestižní americky magazín Wall Paper Magazin.
Zelený luxus. Ikonické módní značky se vrhly na ekologickou výrobu tenisek
Enjoy
Jsme zase o rok starší, zkušenější a nejspíš i o rok tlustší. Gastronomie a jídlo obecně patří mezi oblasti, na nichž se takřka dvouletá pandemie podepsala nejcitelněji. Změnili jsme svoje stravovací návyky i způsob nakupování. Více vaříme, častěji jíme doma, více o jídle přemýšlíme. Co nám to v příštím roce přinese? Na co bude zaměřená pozornost a o čem se mluví nejen mezi šéfkuchaři? Nechte se inspirovat deseti trendy pro letošní rok.
Trendy v jídle pro rok 2022. Co nám bude chutnat, jak, kde a co se bude vařit
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.