Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Češi víc utrácejí, ale pořád s opatrností. Ukazují čerstvá data statistiků

Češi víc utrácejí, ale pořád s opatrností. Ukazují čerstvá data statistiků
Profimedia
 nst
nst

Maloobchodní tržby v Česku v dubnu pátý měsíc v řadě meziročně stouply. Růst mírně zpomalil na 5,3 procenta, v březnu podle revidovaných údajů činil 5,8 procenta. Meziměsíčně tržby bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel stagnovaly. Vyplývá to z čerstvých dat Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Rostoucí kupní síla českých domácností je stále více vidět v tržbách obchodníků. Potvrzuje to dubnový růst maloobchodních tržeb, které se v meziročním srovnání zvýšily o 5,3 procenta. „I meziměsíční stagnaci tržeb lze rovněž považovat za velmi dobrý výsledek, protože březnová čísla ovlivnily nákupy před Velikonocemi, a zvýšily tak srovnávací základ,“ komentuje čerstvá data statistiků hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek. 

Tržby se zvýšily za prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin. „K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěly internetové a zásilkové obchody a nespecializované prodejny s převahou potravin,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Vyšší tržby hlásí téměř všechny segmenty, výjimkou jsou jen obchody s oblečením a obuví, které ovšem tržby dohánějí alespoň vyššími cenami. „Reálně prodají o čtvrtinu méně než v roce 2019, ale i tak zákazníci nechají v kasách v těchto obchodech o 14 procent více,“ dodal Dufek.

Prouza: Politici loni v lidech živili dojem krize. Odskákali to obchodníci

Prouza: Politici loni v lidech živili dojem krize. Odskákali to obchodníci

Českou ekonomiku podle něj prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy v minulém roce brzdili také politici tím, že "vytvářeli dojem krize".

Přečíst článek

Zejména v prvních třech měsících tohoto roku se inflace stabilizovala, takže se lidé osmělili k navýšení svých nákupů. A to i kvůli vyhlídce na letošní celoroční růst reálných mezd. Ty by za celý letošní rok měly přidat 3,7 procenta, jak naznačila i včera zveřejněná čísla k vývoji mezd v letošním prvním čtvrtletí.

Za to dubnová statistika maloobchodních tržeb sice ukázala na poměrně solidní dynamiku, ta však zaostává jak za očekáváním, tak třeba i za březnovým meziročním růstem. Ten podle revidovaných údajů činil 5,8 procenta. „Přitom květnová čísla, která budou zveřejněna příští měsíc, zřejmě zlepšení situace neukáží. Důvěra spotřebitelů v českou ekonomiku se totiž v květnu letos poprvé zhoršila, byť nepatrně,“ doplnil hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Spotřebitelská poptávka zůstává i nadále hlavní oporou vývoje české ekonomiky. „Zvyšuje se tím ovšem i riziko poptávkové inflace, která se už odehrává v některých službách, takže by centrální banka měla aktuální výborná čísla brát velmi s jistou mírou obezřetnosti. Je zde i nejspíš další argument, proč při snižování úrokových sazeb zařadit pomalejší rychlost,“ uzavřel Dufek.

Čechům se vrací chuť nakupovat

Lukáš Kovanda: Češi opět s chutí nakupují. V lednu utratili nejvíc peněz za poslední roky

Lednové maloobchodní tržby překonaly veškerá očekávání. Meziročně totiž stouply o 2,4 procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg přitom ve střední hodnotě svých odhadů počítali s nárůstem jen 0,5 procenta. Našli se i tací, kteří vyhlíželi meziroční mírný pokles maloobchodních tržeb.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

nákupní centrum Palladium v Praze

Maloobchod byl v říjnu stále v minusu. Vánoce budou pro obchodníky jen částečnou útěchou

Přečíst článek

Lukáš Kovanda: Ekonomika rostla rychleji, než se myslelo. Vláda utrácí nerozvážně, lidé pořád opatrně

Přečíst článek
Doporučujeme