Češi na Jadranu. Jezdí tam na dovolenou i kupovat nemovitosti

Češi do Chorvatska nejezdí jen na dovolenou, ale i kupovat nemovitosti. Nejlevněji se tam dá pořídit byt za 1,5 milionu korun.
Češi přijedou. Hlásaly loni novinové titulky regionálních redakcí na pobřeží Jadranu. Speciálně vypravené vlaky z Prahy do Chorvatska byly i uprostřed koronavirové pandemie zcela plné. Tehdy českým turistům Chorvaté dokonce složili písničku. Nejenom to svědčí o tom, že právě tato země bývalé Jugoslávie patří u Čechů k nejoblíbenějším dovolenkovým destinacím.
A není to jenom relativně blízkou dojezdovou vzdáleností nebo kulturní blízkostí obou národů (severní část Jadranu byla až do roku 1918 součástí stejného státu), Češi totiž „Jadran“ dobývali už před více než sto lety. Jeden z prvních hotelů v Bašce Vodě na ostrově Krk postavil pražský podnikatel Emil Geistlich. Pro české klienty sem tehdy přivezl i českou kuchyni, samozřejmě včetně českého piva.
Za necelých 200 tisíc eur prodávají současní vlastníci skálu Zirkelstein poblíž Bad Schandau v Saském Švýcarsku. Dříve byla cenovka daleko výš.
Netradiční investice: V Saském Švýcarsku se prodává krásná skála
Enjoy
Češi zase dobývají Jadran
A kromě zhruba 700 tisíc Čechů, kteří do Chorvatska mířili za dovolenou před pandemií, se země drží na špičce zájmu tuzemských investorů do zahraničních nemovitostí. „Poptávka se zásadním způsobem zvýšila od jara letošního roku. Někteří makléři, kteří se specializují na Chorvatsko, mají i několik reakcí na inzerované nemovitosti každý den. Důvodů je více - pandemie, ale třeba také vysoké ceny nemovitostí v ČR,“ říká Jiří Zeman z Re/Max reality.
„Zájem českých klientů se již od roku 2004 soustředí na tři země: Rakousko, Španělsko a Chorvatsko,“ potvrzuje Monika Cochová ze společnosti Rellox. O nemovitosti u Jaderského moře projevilo v roce 2019 zájem 17 procent jejich klientů.
Chorvatsko je podle ní pro mnoho Čechů srdcovou záležitostí. Lidé volí co největší soukromí, bezpečnost a dosah autem. „V období pandemie bylo vlastnictví nemovitosti dokonce výhodou. Vlastníci nemovitostí či jachet mohli do Chorvatska vycestovat dříve než ostatní cizinci,“ dodává.
Češi si kupují chalupy na Jadranu
Kromě zvýšené nabídky o domy a byty v přímořských oblastech se změnila i preference. Čím dál častěji si Češi kupují nemovitosti pro vlastní a celoroční užívání. Kupující zároveň upřednostňují při výběru co největší soukromí, proto jsou mezi poptávanými nemovitostmi spíše domy a apartmány v menších rodinných resortech.
Ceny nemovitostí jsou v Česku nadhodnoceny o 20, v některých regionech až o 25 procent, odhaduje Česká národní banka. To však neznamená, že by byly předražené, připomíná její viceguvernér Marek Mora.
Covid přinesl zvláštní situaci. Nájmy jdou dolů, ale ceny bytů rostou
Money
„Pokud někdo hledá prostor pro vlastní rekreaci, pak je jeden apartmán vhodný. Pokud ale uvažuje o investici a chce pronajímat prostory, pak je mnohem výhodnější koupit apartmánový dům, zaplatit místního člověka nebo třeba na letní měsíce mít Čecha,“ dodává Zeman s tím, že například v Chorvatsku je složité zajistit si agenturu nebo jednotlivce, který se dokáže o vše potřebné postarat. V případě jednoho bytu jsou pak náklady vysoké, proto je třeba důkladně uvažovat nad účelem.
V Chorvatsku mají Češi nejčastěji zájem o byty od 1,5 do 3 milionů korun a domy od 4 do 7 milionů korun.
„Kdybych si měl vybrat mezi investicí do nemovitosti ve Španělsku nebo v Chorvatsku, zvolím druhou možnost. Ceny jsou tam zatím relativně nízké, v budoucnu určitě porostou,” uzavírá analytik Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Covid a nárůst cen tuzemských nemovitostí vyhnal Čechy na nákup domů a bytů do zahraničí. Kde si je nejčastěji pořizují a za kolik?
Kvůli covidu Češi kupují nemovitosti v zahraničí. Nejčastěji za sedm milionů
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.