Česko má málo ekologických autobusů. Hrozí mu sankce z Bruselu
Česku hrozí sankce od Evropské unie, protože dosud nepřijalo povinné limity pro pořizování nízkoemisních vozidel ve veřejné dopravě. Podle unijních pravidel by úřady členských států měly v budoucnu část veřejné dopravy zajišťovat ekologickými vozidly. Už nyní je ovšem jasné, že ČR nestihne tato pravidla přijmout včas. Při dnešním jednání sněmovního hospodářského výboru to uvedla náměstkyně ministerstva pro místní rozvoj Leona Gergelová Šteigrová.
Návrh novely na stanovení limitů nízkoemisních vozů ve veřejné dopravě poslanci sněmovního správního i hospodářského výboru podpořili. Podle některých z nich je ovšem nutné s ohledem na současnou situaci na trhu s energiemi do budoucna pravidla na evropské úrovni znovu projednat.
Nejpozději po roce 2035 opadnou problémy s cenou benzinu a nafty. Od toho roku se totiž v Evropské unii nebudou smět prodávat nové vozy se spalovacím motorem dnešního typu, odsouhlasili ministři členských států EU. Jde o součást balíku nových opatření, která mají Evropu dovést ke splnění klimatických cílů. Detaily budou projednávat jednotlivé členské státy s Unií během českého předsednictví.Hotovo. Prodej vozů s dnešními spalovacími motory v EU končí v roce 2035
Politika
Stanovení povinných podílů ekologických vozů, které budou součástí veřejných zakázek, předpokládá směrnice EU. Část stanovených podílů nízkoemisních vozidel ve veřejné dopravě by být podle návrhu měly úřady naplnit nejprve do konce roku 2025 a další část pak do konce roku 2030.
Termín je 6. září
Limity by měly být stanoveny různě podle jednotlivých kategorií vozidel. Podíly se pohybují v řádech desítek procent. Stát ovšem přijetí těchto pravidel do své legislativy nestihne. Podle náměstkyně je současná lhůta pro účinnost zákona 6. září. Novelu, která pravidla ze směrnice zavádí, ovšem zatím schválila pouze vláda.
Brusel chce více obnovitelných zdrojů a úspor energie. Nový plán, který má Evropě pomoci co nejrychleji odejít od energetických zdrojů dovážených z Ruska, vyjde na 300 miliard eur.
Brusel reaguje na Putinovu válku masivními investicemi do zelené energie
Politika
Gergelová Šteigrová poslance hospodářského výboru upozornila, že Česku kvůli tomu hrozí od EU sankce, zdůraznila nutnost urychleného přijetí novely. Vyměření a výše případných sankcí pak bude podle náměstkyně odvislé od toho, jak moc velkou prodlevu při přijetí pravidel stát nabere.
Zavedení limitů je součástí navrhovaného zákona o podpoře nízkoemisních vozidel. Limity by se měly týkat pouze nadlimitních veřejných zakázek. Většina členských států EU už pravidla z unijní směrnice schválila.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.