Cestu z krize autoprůmyslu vidí Vondra v revizi Green Dealu, Farský v levných elektromobilech
Automobilový průmysl v Evropské unii je v krizi, shodli se v dnešní debatě v Evropském parlamentu europoslanci napříč všemi stranami a politickými skupinami. Řešení toho, jak obnovit konkurenceschopnost evropských výrobců, ale vidí odlišně. Podle českého europoslance Alexandra Vondry (ODS) z frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR) je nutné okamžitě revidovat Green Deal, tedy Zelenou dohodu pro Evropu, a zrušit zákaz spalovacích motorů, který EU naplánovala na rok 2035. Jan Farský (STAN) z frakce Evropské lidové strany (EPP) naopak řešení vidí ve větší dostupnosti levných evropských elektromobilů.
Evropský automobilový průmysl prochází krizí vyvolanou přechodem na nízkouhlíkové technologie, zhoršením dodavatelských řetězců, zvýšenou konkurencí z Asie a rovněž poklesem poptávky po elektrických modelech.
„To, čeho jsme nyní svědky, není transformace automobilového průmyslu v Evropě, ale jeho řízená likvidace. Likvidace pod hlavičkou Green Dealu a pod taktovkou Evropské komise,“ uvedl během rozpravy Vondra. Výrobci automobilů podle něj před drahými energiemi a „šílenými regulacemi“ odcházejí do Ameriky, Číny a Indie. „Miliony zaměstnanců jsou a budou na dlažbě. Cla tady nepomohou, jen všechno dál zdraží,“ dodal.
Europoslanci se vyjadřovali i k takzvaným flotilovým emisím. V roce 2025 by se pro automobilky v EU měla snížit jejich povolená hranice. Současná hodnota emisí 116 g/km, platná od roku 2020, se sníží na 93,6 g/km. A i když se automobilky snaží postupně průměrné emise všech prodaných vozů snižovat, pro některé bude nemožné limity splnit, což povede k obrovským pokutám. Ty se budou vypočítávat na základě 95 eur za každý gram nad limitem u každého prodaného vozu.
Když něco nefunguje, je potřeba to podle Vondry změnit. Proto je nyní nutné revidovat Green Deal a rychle odložit pokuty, které „mají nabíhat příští rok a jsou pro autoprůmysl likvidační“.
Zhoršené prognózy společností Volkswagen, Stellantis a dalších výrobců automobilů vyvolávají obavy, že evropský automobilový průmysl zabředne ještě do hlubšího a delšího útlumu. Na svých internetových stránkách to napsal britský ekonomický list Financial Times (FT).FT: Evropský autoprůmysl zabředl hluboko v problémech
Money
Čína předběhla Evropu
„Občané chtějí dostupná čistá auta, to je jednoduchá politická realita, na kterou mnozí od politiků po výrobce zapomínají,“ řekl europoslanec Farský. Evropa by se podle něj měla zaměřit na inovace. „Naše ekonomika zůstala pozadu, když firmy přenášely produkci do Číny, převedly tam svoje know-how a čínští výrobci jsou teď před námi, předběhli Evropu,“ dodal. Změna pravidel, která měla platit od příštího roku, ale podle něj není řešením. „Naše společnost závisí na tom, abychom respektovali pravidla, nepotřebujeme je ohýbat. Potřebujeme dostupné evropské elektromobily, bez nich bude Evropa zaplavená levnými čínskými importy,“ dodal.
Jeho německý kolega ze stejné frakce Dennis Radtke uvedl, že problematiku cenové dostupnosti elektromobility zmiňoval již v minulosti a zdůrazňoval, že je potřeba mít levná elektroauta, jinak „budeme nahrávat populistům a extremistům“. „To se teď stává realitou,“ dodal Radtke.
Europoslanci zmiňovali nejrůznější problémy, kterým automobilový průmysl čelí a které mohou vést i k zavírání některých továren. Podle některých je přechod na elektromobilitu „příliš krátký a příliš brutální“, jiní zmiňovali potřebu podpořit nejen zaměstnance v automobilovém průmyslu, ale rovněž podpořit konkurenceschopnost Evropské unie.
Evropská komise se dohodla s Německem na nové podobě regulace, podle níž mají být nová auta od roku 2035 takzvaně uhlíkově neutrální. Dnes dopoledne to na svém twitterovém účtu oznámil Frans Timmermans, místopředseda Evropské komise odpovědný za klimatickou politiku. Brusel ustupuje Berlínu, auta se spalovacími motory se budou prodávat i po roce 2035
Trhy
Zelené sny se mění v noční můry
Podle španělské lidovecké poslankyně Susany Solísové Pérezové z frakce EPP je automobilový sektor ve špatném stavu i kvůli tomu, že EU chybí „komplexní vize“, a „hovoříme i o ztrátě technologické suverenity“. Dva nejdůležitější produkty, kterými jsou baterie a čipy do automobilů, se totiž nevyrábějí v Evropě. „Pokuty nejsou řešení,“ dodala s tím, že Evropská komise by měla provést revizi své politiky s cílem rovněž zjistit, jak je to s dostupností evropských elektromobilů pro běžné občany.
„Zelená dohoda poškozuje evropský průmysl. Automobilový průmysl je v nejhorším stavu v historii,“ prohlásil europoslanec Filip Turek (Přísaha a Motoristé) z frakce Patriotů pro Evropu. Flotilové emise podle něj zabíjejí náš průmysl. „Hrozí nám, že zaplatíme v pokutách 15 miliard eur jen proto, že lidé nechtějí kupovat elektroauta,“ dodal.
Podle jeho kolegyně ze stejné frakce Kláry Dostálové (hnutí ANO) se „bruselské sny mění v noční můry pro naše výrobce“. „Infrastruktura je nedostatečná, poptávka po elektromobilech stagnuje a elektrická vozidla zůstávají luxusem, který si většina nejen českých domácností nemůže dovolit," uvedla Dostálová. Dodala, že EU potřebuje řešení, které „udrží motory v chodu, nejen ekologicky, ale i ekonomicky". „Je nutné zrušit nařízení, které počítá od roku 2035 se zákazem pro auta se spalovacími motory, a zastavit nesmyslné ambice Evropské komise cokoliv zakazovat či přikazovat," uvedla.
Evropská komise (EK) dostala zelenou k definitivnímu zavedení dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny. Proti návrhu zavést cla se totiž dnes nepostavila dostatečná většina členských států Evropské unie. Výsledek hlasování EK zveřejnila v tiskové zprávě, s Čínou chce ale dál jednat. Odpůrci cel se obávají odvetných opatření Pekingu. Český ministr dopravy Martin Kupka řekl, že je nutné vyvarovat se případného vyvolání celní války s Čínou, která by v konečném důsledku ohrozila evropské automobilky.Zklamaní Němci. Unijní cla na čínské elektromobily budou. Proti nebylo dost zemí
Politika
Europoslanec Ondřej Krutílek (ODS) z konzervativní frakce ECR rovněž kritizoval Evropskou komisi za to, že „za potlesku socialistů a zelených systematicky utahovala šrouby". „Všechno se vsadilo na jednu kartu - elektrifikaci. Automobilový průmysl se musí potýkat s čím dál komplexnější a nepředvídatelnou regulací a nerealistickými požadavky na emise," uvedl europoslanec. „Je potřeba se zastavit a důkladně přehodnotit dosavadní směr. Komise by měla jednat okamžitě," dodal.
„Bavili jsme se o tom, že musíme přijmout nějakou strategii, nějaký plán, ale my musíme totálně změnit legislativu... debyrokratizovat – dát výrobcům větší flexibilitu a volnost," řekla k debatě o krizi automobilového průmyslu Kateřina Konečná (KSČM), která je v europarlamentu jako nezařazená poslankyně. Odmítla rovněž zavedení dalších cel na dovoz elektromobilů z Číny, pro něž dostala minulý pátek Evropská komise zelenou od členských států EU. „Celní válku s Čínou prostě vyhrát nemůžeme," uvedla Konečná. Varovala, že Peking by kvůli clům na auta mohl zvolit odvetná opatření v zemědělství, což by podle ní bylo pro Evropu fatální.
Třetina klíčových závodů na výrobu aut v Evropě jede nyní na půl plynu. Hrozba zavírání fabrik a tisíce lidí bez práce je čím dál přítomnější. Evropské automobilky se zmítají v krizi, píše Bloomberg.Evropské automobilky čelí krizi. A vyhlídky jsou skutečně černé
Money
Běžné akcie Volkswagenu tento týden uzavřely pod hodnotou 95 eur za kus. To je nejníže od října 2011, kdy Evropa v důsledku světové finanční krize procházela závažnou dluhovou krizí. Akcie Volkswagenu jsou nyní níže než kdykoli během jeho emisní aféry Dieselgate, propuknuvší roku 2015, a také než kdykoli během pandemie covidu.Lukáš Kovanda: Krvavá lázeň akcií Volkswagenu. Jsou níž než za covidu či během aféry Dieselgate
Trhy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.