Chcete Teslu Model Y? V Česku je osmá nejdražší na světě, u Slováků po Číně nejlevnější
Model Y automobilky Tesla je celosvětovým hitem a na dobré cestě k umístění mezi pěti nejprodávanějšími modely na světě letošního roku. Během prvních devíti měsíců se jich po světě prodalo více než půl milionu. Má to ale jeden háček, cena podle země, kde si automobil pořídíte, se liší až o dvojnásobek, uvedla agentura Bloomberg. A z žebříčku, který Bloomberg sestavil, nevychází Česko vůbec lichotivě - Tesla Y je v tuzemsku osmá nejdražší na světě, zatímco u slovenských sousedů druhá nejlevnější po Číně.
Bloomberg sestavil žebříček zemí podle ceny Modelu Y, nejoblíbenějšího modelu Tesly a zároveň nejprodávanějšího elektromobilu současnosti. Agentura porovnávala ceníkové ceny bez případných poplatků, které jsou k dispozici na oficiálních stránkách společnosti Tesla pro každou zemi a region.
Hodnota majetku amerického podnikatele a šéfa automobilky Tesla Elona Muska se od začátku letošního roku snížila o více než 100 miliard dolarů (zhruba 2,4 bilionu korun). Na vině je především pokles ceny akcií Tesly na dvouleté minimum, uvedla agentura Bloomberg. Podle jejího indexu miliardářů se během pondělí hodnota Muskova majetku snížila o 8,6 miliardy na 169,8 miliardy dolarů (zhruba čtyři biliony korun). Chudák Musk. Letos přišel už o sto miliard dolarů
Leaders
Nejlevnějším místem na světě, kde lze koupit Model Y, je pevninská Čína. Po snížení cen v minulém měsíci začíná Model Y na 40 411 dolarech (asi 949 tisíc korun), což je mírně přes polovinu ceny v domovských USA, uvedl Bloomberg. Nejdražším místem na světě pro získání Tesly je Singapur se 103 128 dolary (asi 2,42 milionu korun) – a to ještě před zaplacením spotřební daně a registračních poplatků.
V Česku vyjde základní Model Y na 1,58 milionu korun, tedy v přepočtu nejdráž ze zemí střední a východní Evropy. Na Slovensku pak na 1,04 milionu, stejně jako v pobaltských zemích.
Cena Tesly Modelu Y ve světě (v dolarech):
země | cena | země | cena | země | cena | |||
1. | Singapur | 103 128 | 15. | Maďarsko | 62 420 | 29. | Portugalsko | 52 708 |
2. | Izrael | 100 748 | 16. | V. Británie | 61 879 | 30.-32. | Belgie | 52 703 |
3. | Mexiko | 81 295 | 17. | SAE | 60 896 | 30.-32. | Španělsko | 52 703 |
4. | Hongkong | 73 958 | 18. | Rakousko | 60 148 | 30.-32. | Lucembursko | 52 703 |
5. | Tchaj-wan | 73 755 | 19. | Německo | 59 114 | 33. | Austrálie* | 51 093 |
6. | Jižní Korea | 71 475 | 20. | Švýcarsko | 58 920 | 34. | Francie | 49 617 |
7. | Švédsko | 68 191 | 21. | Slovinsko | 58 901 | 35. | Macao | 49 509 |
8. | ČR | 67 273 | 22. | Island | 57 937 | 36. | N. Zéland | 48 393 |
9. | USA* | 65 990 | 23. | Rumunsko | 57 888 | 37. | Japonsko | 46 300 |
10. | Kanada | 65 054 | 24. | Řecko | 56 833 | 38.-41. | Estonsko | 44 323 |
11. | Chorvatsko | 62 695 | 25. | Norsko | 54 813 | 38.-41. | Litva | 44 323 |
12. | Finsko | 62 644 | 26. | Irsko | 54 773 | 38.-41. | Lotyšsko | 44 323 |
13. | Dánsko | 62 566 | 27. | Nizozemsko | 52 729 | 38.-41. | Slovensko | 44 323 |
14. | Polsko | 62 555 | 28. | Itálie | 52 712 | 42. | Čína | 40 411 |
* průměr za jednotlivé federální státy
Poznámka: Údaje k 23. listopadu 2022
zdroj: Tesla.com, Bloomberg
„Automobily jsou obecně dražší v místech, jako je Singapur a Izrael, kvůli vyšším daním, clům a registračním poplatkům oproti Číně a Evropě,“ řekl Seth Goldstein, akciový stratég společnosti Morningstar Research Services. Cenu také ovlivňuje nabídka a poptávka, stejně jako úroveň konkurence na trhu dané země.
Auto v ceně bytu
Model Y stojí Singapuru stejně jako menší byt. Auta v městském státě jsou drahá, protože existuje jen omezený počet vlastnických povolení, která městský stát vydává pro kontrolu nárůstu dopravy na malém ostrově. Tato povolení jsou nabízena v aukcích dvakrát měsíčně a umožnit řidiči vlastnit auto po dobu 10 let. V případě Tesly vzrostly povolenky v listopadu na rekordních 116 577 hongkongských dolarů (asi 85 tisíc amerických dolarů) – téměř tolik jako samotný Model Y.
Elektromobilita sama smysl má. Vadí mi ale, že ji v Evropě zavádíme ideologicky, za každou cenu. Jedna z největších chyb Green Dealu je, že počítá s masivní elektrifikací a zároveň předpokládá, že tu výrobu pokryjí obnovitelné zdroje. Uvedl to v podcastu Nekorektní dvojka Marcely Fialkové europoslanec za ANO Ondřej Knotek.Tlak na elektromobilitu nás vrhá do náruče Číny, říká politik Knotek v podcastu
Politika
Zcela jiný příběh se odehrává v Číně – na největším světovém a tedy ostře konkurenčním trhu s elektromobily. Skupina místních rivalů od starších výrobců automobilů, jako je BYD, až po nováčky, jako je Nio, se rychle blíží Tesle s uváděním nových modelů a propagačními akcemi. Podle Čínské asociace osobních automobilů tvořily tuzemské automobilky v prvních sedmi měsících roku 2022 téměř 80 procent prodejů elektroaut.
Podle Goldsteina z Morningstar by mohlo dojít k dalšímu snížení cen pro další klíčové trhy Tesly, včetně USA a Evropy. „Pokud v roce 2023 uvidíme ekonomické zpomalení, mohli bychom vidět pokles cen komodit, takže by se snížily vstupní náklady,” řekl. „Pokud k tomu dojde, očekával bych, že Tesla i ostatní výrobci automobilů opět sníží ceny, tím posílí poptávku,” míní.
Jedna z největších čínských automobilek Geely vstoupí na začátku příštího roku na trh v České republice, v Maďarsku a na Slovensku. Vozy bude nabízet prostřednictvím firmy Grand Automotive Central Europe. Prvním prodávaným typem by měl být elektromobil Geometry C, uvedla firma. Již minulý rok přitom oznámila vstup na český trh další velká čínská značka Dongfeng, která prostřednictvím společnosti Bidli začala nabízet rovněž elektromobily.Chcete opravdu čínské auto? Na český trh vstoupí největší čínská značka Geely
Zprávy z firem
Sám Musk tuto možnost podle Goldsteina naznačil již v polovině tohoto roku. Důvodem je rozšiřování nových továren v Austinu v Texasu a poblíž Berlína s cílem udělat z Modelu Y nejprodávanější automobil na světě – jak sám Musk v loňském roce směle ohlásil.
[[Twitter status: https://twitter.com/elonmusk/status/1547929147371950081?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1547929147371950081%7Ctwgr%5Ea25fe6521e107f1ecbfe94a8e99ed24afbd7f05e%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.bloomberg.com%2Fnews%2Farticles%2F2022-11-27%2Fwhere-in-the-world-is-a-tesla-model-y-the-cheapest]]
Prodej osobních elektromobilů v Česku za letošní tři čtvrtletí meziročně vzrostl o 89 procent na 3887. Zhruba tři čtvrtiny z nich tvořila nová vozidla, zbytek připadl na ojetá. Podíl prodejů nových osobních elektromobilů na registracích všech osobních aut v Česku činil dvě procenta, což Česko řadí na předposlední místo v EU. Poslední je Slovensko. Uvedlo to Centrum dopravního výzkumu (CDV).Prodej e-aut v Česku roste. V provozu jich je již téměř 14 tisíc
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.