Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Čína hledá zastání u WTO kvůli evropským clům

Xiaomi SU7
ČTK
 ČTK

Čína se kvůli předběžným clům na dovoz elektromobilů do zemí Evropské unie obrátí na Světovou obchodní organizaci (WTO), oznámilo dnes čínské ministerstvo obchodu. Peking je přesvědčen, že vysoká cla, k nimž se unie rozhodla přistoupit, jsou v rozporu s pravidly světového obchodu. Rozhodnout proto bude muset arbitráž, napsal deník South China Morning Post (SCMP), který vychází v Hongkongu.

Reklama

Evropská unie na začátku července oznámila, že zavádí předběžná cla až 37,6 procenta na dovoz čínských elektromobilů, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Čína unii naopak vyzvala, aby od cel upustila, protože podle názoru Pekingu jsou neoprávněná. Oznámená cla se připočítávají k desetiprocentnímu clu, které u dovozu elektromobilů z Číny do EU platilo už dříve.

Velmi vážně porušují pravidla WTO,“ řekl mluvčí ministerstva obchodu v Pekingu. „Naléhavě Evropskou unii vyzýváme, aby okamžitě napravila provinění a společnými silami se snažila zajistit dvoustrannou hospodářskou a obchodní spolupráci, jakož i stabilitu průmyslových řetězců v odvětví elektromobilů,“ dodal.

Dodatečná cla začala platit 5. července, maximálně na čtyři měsíce. Až dosud obě strany uváděly, že o věci stále jednají a že konečný verdikt očekávají do listopadu. Pokud se spor ani do té doby nevyřeší, z prozatímních cel budou zřejmě cla trvalá.

Kvůli neshodám s unijními orgány ohledně cel na čínské elektromobily Peking 17. června oznámil, že zahajuje antidumpingové vyšetřování některých vepřových produktů dovážených z EU. Od 10. července pak Čína zahájila vyšetřování obchodních a investičních překážek, aby si učinila lepší představu o tom, jak nařízení EU o zahraničních subvencích ovlivnilo čínské podniky.

Reklama

O zavedení cel rozhodla Evropská komise (EK), která je exekutivním orgánem EU s rozsáhlými pravomocemi. Před uvalením cel zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují při dovozu elektromobilů unijní trh. Stanovila pak individuální cla, která budou v případě čínské automobilky BYD činit 17,4 procenta a u automobilky Geely 19,9 procenta. Další výrobci elektromobilů v Číně, kteří spolupracovali při vyšetřování, podléhají clu 20,8 procenta.

Elektromobil, ilustrační foto

Češi se teprve učí jezdit na elektřinu. Dobíječky přitom mají přímo "u nosu"

V Česku je registrováno téměř 6,6 milionu osobních aut, z toho necelých 30 tisíc jsou elektromobily. Čechy od pořízení auta na baterky často odrazuje vyšší cena. A taky obava, kde budou auto dobíjet. Veřejných dobíjecích bodů přitom v ČR rapidně přibývá, je jich už přes pět tisíc. Velmi aktivní je v jejich budování ČEZ a také Pražská energetika.

Přečíst článek

WTO je mezivládní organizací, sídlo má v Ženevě. Cílem organizace je regulovat a usnadňovat mezinárodní obchod. Členem WTO je více než 160 států, které se na světovém obchodu a na tvorbě globálního hrubého domácího produktu (HDP) podílejí asi z 98 procent.

K řešení sporů má WTO mechanismus, který předpokládá, že členské země budou respektovat přijatá pravidla a nebudou sahat k jednostranným krokům. S cílem urovnat obchodní spor mezi státy je k dispozici samostatný panel, o jehož složení rozhodují členové odvolacího orgánu, sekretariátu, dále arbitři nebo poradní experti. Proces může trvat roky, nelze jej ale využít u sporů, které vznikly kvůli politickým neshodám.

Nabíjení elektromobilu, foto je ilustrační

Seriál Elektromobilita: Přesedlal z „benzíňáku“ na elektromobil a šetří dvě třetiny nákladů

Mladý podnikatel Pavel (37) vyměnil klasické auto za elektromobil už před dvěma lety. V autě na baterky tak už najezdil tisíce kilometrů. A pochvaluje si, že v porovnání s klasickým „benzíňákem“ šetří na provozu až dvě třetiny nákladů. Co ho na vlastnictví elektromobilu zaskočilo? A zalitoval někdy svého rozhodnutí přesedlat na elektriku?

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme