Čína tlačí na Fialovu vládu, aby se vyslovila proti clům EU na čínská elektroauta
Čína žádá českou vládu, aby pomohla urovnat roztržku týkající se cel na její elektroauta dovážená do EU. Výzvu, na kterou upozornila agentura Bloomberg, na svém webu zveřejnilo čínské ministerstvo obchodu.
Peking tedy fakticky tlačí Fialův kabinet k tomu, aby se vyslovil proti clům či alespoň pro jejich zmírnění. Vyrovnávací cla na čínské elektrovozy, ve výši až zhruba 35 procent, začala v EU definitivně platit v tomto týdnu. Od července platila provizorně. Nyní tedy cla EU na čínská elektroauta dosahují výše až přibližně 45 procent, liší se však podle jednotlivých výrobců.
Peking svoji žádost Praze zveřejnil dnes na stránkách čínského ministerstva obchodu, u příležitosti jednání delegací obou zemí, cituje z něj agentura Bloomberg.
Cla, resp. možná čínská odveta za ně v podobě navýšení cel na auta z EU s velkoobjemovými motory mají v celé EU nejvíce poškodit Německo a Slovensko, jak plyne z nedávné analýzy Bloombergu. Což jsou shodou okolností největší přímí obchodní partneři Česka. Takže tlak Pekingu právě na Prahu je logický.
Česko se v říjnovém hlasování o clech poměrně překvapivě zdrželo, takže nakonec proti byly jen zmíněné Německo a Slovensko, dále pak Slovinsko, Maďarsko a Malta.
V posledních dnech stoupla pravděpodobnost, že Brusel svá výrazně navýšená cla alespoň zmírní. Delegace unijních vyjednávačů se na sklonku tohoto týdne totiž vydala do Pekingu k souvisejícím jednáním.
Proti clům se ozývá nejen Čína, ale vedle Německa a některých jiných třeba i Španělsko, další velká unijní ekonomika. Zatímco německé automobilky se obávají, že v rámci pekingské odvety ztratí již ztrácený čínský trh, Madrid se zase strachuje, že přijde o čínské investice, třeba zrovna právě do elektromobility.
Čínské automobilky v čele se společností BYD otevřely novou frontu v boji o dominantní postavení v automobilovém průmyslu a snaží se nově definovat vozy vyrobené v Číně jako globální symbol luxusu pro věk elektromobilů. Čína chce rozdrtit evropské automobilky i na poli luxusních vozů
Zprávy z firem
Pokud chce Evropská unie zmírnit závislost na Číně, musí zrušit plán zakázat od roku 2035 nová auta se spalovacím motorem. Na mezinárodním autosalonu v Paříži to řekl šéf německé automobilky BMW Oliver Zipse. Evropské země jsou mimo jiné značně závislé na čínském dodavatelském řetězci u baterií pro elektromobily.Pokud Evropa nezruší zákaz spalovacích motorů, Čínu nikdy nezastavíme, uvedl šéf BMW
Leaders
Výsledky Volkswagenu jsou ještě horší, než se čekalo. A to se moc nečekalo. Německá automobilka bude muset zavírat fabriky, propouštět či snižovat a zmrazovat mzdy.Lukáš Kovanda: Volkswagen čekají těžké časy. O práci přijdou desetitisíce lidí
Názory
Evropská komise (EK) dostala zelenou k definitivnímu zavedení dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny. Proti návrhu zavést cla se totiž dnes nepostavila dostatečná většina členských států Evropské unie. Výsledek hlasování EK zveřejnila v tiskové zprávě, s Čínou chce ale dál jednat. Odpůrci cel se obávají odvetných opatření Pekingu. Český ministr dopravy Martin Kupka řekl, že je nutné vyvarovat se případného vyvolání celní války s Čínou, která by v konečném důsledku ohrozila evropské automobilky.Zklamaní Němci. Unijní cla na čínské elektromobily budou. Proti nebylo dost zemí
Politika
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.